مشاور اسبق وزیر امور خارجه:

همه چیز در ورشو افتضاح اما در سوچی سازنده بود/ نتانیاهو مزد لهستان را داد/ چه حرفی می‌توان درباره منطقه زد وقتی ایران حضور نداشته باشد!

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۵:۴۵:۱۲
کد خبر: ۸۱۳۲۹۹
همه چیز در ورشو افتضاح اما در سوچی سازنده بود/ نتانیاهو مزد لهستان را داد/ چه حرفی می‌توان درباره منطقه زد وقتی ایران حضور نداشته باشد!
مشاور اسبق وزیر امور خارجه گفت: ورشو و آمریکا هیچ راهی و هیچ جایی در مهم ترین مسئله منطقه یعنی غرب آسیا ندارند.

«حسین شیخ‌الاسلام»، مشاور اسبق وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص «نشست ورشو و سوچی» گفت: نشست ورشو یک تبلیغات بی اثر در رابطه با مسائل منطقه را نشان داد. ورشو و آمریکا هیچ راهی و هیچ جایی در مهم‌ترین مسئله منطقه یعنی غرب آسیا ندارند. یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها اعلام کردند نیروهایشان را از سوریه بیرون می‌برند این است که در قبال هزینه‌ای که کردند، در معادله سیاسی سوریه جایی ندارند.

او ادامه داد: شرکت کنندگان در نشست ورشو مانند آدم‌های لات داد و بیداد و فحاشی کردند و باعث آبروریزی خودشان شدند. برخوردهای نتانیاهو، عوض کردن مواضع، بیانیه ضعیف و ذلیل آنها که به قول دکتر ظریف، گویی مرده متولد شد، همگی نشان از شکست این نشست دارد. نتانیاهو مزد لهستان را با بیان این جمله که شما همدست هیتلر هستید، داد. با وجود اینکه پمپئو و پنس در این نشست شرکت کردند نتوانستند دیگران را علیه ایران قانع کنند. مقدمه ورشو این بود که تروریست‌ها عملیات زاهدان را انجام دادند که من به خانواده شهدا تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ضمن مقایسه نشست ورشو و سوچی اظهار کرد: در نشست ورشو همه تروریست‌ها اعم از عربستان، امارات، اسرائیل و آمریکا حضور داشتند اما مقابل در سوچی تروریست محکوم می‌شود. در ورشو می‌خواستند همه را ضد ایران جمع کنند اما ضعف خود را در اختلاف بین غرب، اروپا و آمریکا به نمایش گذاشتند. اروپا حاضر نشد در ورشو حضور پیدا کند و صحنه تبدیل شد به سازش عربی-اسرائیلی. چه حرفی می‌توان در خصوص خاورمیانه زد وقتی ایران، چین، روسیه، لبنان، عراق، ترکیه و فلسطین در آن حضور نداشته باشند. همه چیز در ورشو افتضاح اما در سوچی سازنده بود.

شیخ‌الاسلام با اشاره به نشست موفق سوچی بیان کرد: نشست ایران، روسیه و ترکیه یک نشست موفق و موثر بود. سوچی کنفرانسی بود که در عالی‌ترین سطح و در مهمترین موضوع منطقه برگزار شد. ایران حُسن نیت خود را برای حل مشکلات ترکیه و سوریه نشان داد و تاکید داشت دیگر جایی برای تروریست‌ها وجود ندارد.

این خاورمیانه گفت: دو مشکل تروریستی همچنان در ادلب و شرق سوریه باقی مانده است. در شرق سوریه داعش و در ادلب جبهه النصره وجود دارد اما ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند با همکاری بیشتر و به‌طور معقول و متین حاکمیت سوریه در ادلب گسترش دهند.

او در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: منطقی است که این اتفاق افتد زیرا از اول اشتباه کردند که به خاک سوریه وارد شدند و هزینه آمریکا برای حضورش در این کشور هیچ دستاورد سیاسی نداشت و این کشور در آینده سوریه هم نقشی ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز