کارشناس مسائل خاورمیانه:

عربستان یک میلیارد دلار برای کنفرانس ورشو هزینه کرد/ خروجی ورشو بسیار مفتضحانه بود/ آمریکایی‌ها در نهایت از سوریه خارج می‌شوند

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۵:۰۰:۲۸
کد خبر: ۸۱۳۳۰۰
عربستان یک میلیارد دلار برای کنفرانس ورشو هزینه کرد/ خروجی ورشو بسیار مفتضحانه بود/ آمریکایی‌ها در نهایت از سوریه خارج می‌شوند
کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص نشست "ورشو" گفت: نشست ورشو در واقع بدون هدف و بدون برنامه ریزی و صرفا یک تبلیغات سیاسی منفی علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص برگزاری دو نشست «ورشو» و «سوچی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا مطرح کرد: نشست ورشو در واقع بدون هدف و بدون برنامه‌ریزی و صرفا یک پروپاگاندا علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

هانی‌زاده یادآور شد: هدف اول این کنفرانس ایجاد آشتی میان رژیم‌های مرتجع عربی و اسرائیل بود. قرار گرفتن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی، کنار وزرای خارجه چند کشور عربی نشان داد، هدف این کنفرانس در درجه اول شکستن تابو برقراری رابطه میان اعراب و اسرائیل است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که آمریکا در دستور کار قرار داد، مسئله مقابله با ایران بود که اکثر کشورهای شرکت کننده با این اقدام آمریکا مخالفت کردند و خروجی ورشو بسیار مفتزحانه و بدون هدف بود و لذا دستاوردی برای آمریکا نداشت جز اینکه بیش از گذشته منزوی شد.

هانی‌زاده اضافه کرد: عربستان یک میلیارد دلار هزینه برای این کنفرانس نمایشی داشت. عربستان، آمریکا و اسرائیل مثلث شومی بودند که در این کنفرانس حضور فعالی داشتند و می‌خواستند جریان سازی‌های شدیدی علیه ایران ایجاد کنند اما شکست خوردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با توجه به عدم دستیابی برگزار کنندگان نشست «ورشو» به اهداف‌شان گفت: آن‌ها به اهداف‌شان نرسیدند و شکست مفتضحانه‌ای خوردند و این نشان می‌دهد این جریان‌سازی‌ها افکار عمومی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. ایران یک قدرت واقعی و یک قدرت هوشمند و نجیب در منطقه است که چشم طمعی به سایر کشورها نداشته و ندارد.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه در نشست اخیر «سوچی» مبنا بر این شده که به قانون اساسی سوریه سرعت ببخشند، یادآور شد: سوریه در آستانه ورود به مرحله جدیدی است و تنها پنج درصد از اراضی سوریه در دست گروهک‌های تروریستی قرار دارد. مسئله حضور نیروهای ترکیه در ادلب مورد بحث قرار گرفت و روسای جمهور ایران و روسیه به اردوغان رئیس جمهور ترکیه قول دادند اگر نیروهای خودش را از ادلب خارج کند، نیروهای سوریه امنیت لازم را در آن منطقه تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: لذا ترکیه موافقت کرده که نیروهای خودش را تا دو ماه آینده از ادلب خارج کند و موضوع بازسازی سوریه هم در مدار بحث روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه قرار داشته است. همچنین قرار است سه کشور در بازسازی سوریه شرکت فعال داشته باشند.

هانی‌زاده در خصوص خروج نیروهای آمریکا از سوریه اضافه کرد: براساس گزارش‌های موجود قرار است نیروهای آمریکا از شرق فرات خارج شوند و این اتفاق بسیار خوب و مبارکی برای سوریه خواهد بود.

وی در پایان گفت: آن‌ها خارج می‌شوند و در واقع خروج نیروهای آمریکایی به ثبات و امنیت سوریه کمک می‌کند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز