با حضور رئیس جمهور؛

زیردریایی بومی «فاتح » به آب انداخته شد

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۶:۰۱:۳۱
کد خبر: ۸۱۳۷۵۱
زیردریایی بومی «فاتح » به آب انداخته شد
زیردریایی فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین بومی ایران، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با دستور رئیس جمهور به آب انداخته شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، روز یکشنبه با حضور در کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه یکم دریایی در بندرعباس، ضمن ادای احترام به یادمان شهدای نیروی دریایی ارتش، از یگان‌های مستقر در میدان این مجموعه سان دید.

دکتر روحانی همچنین از زیردریایی کاملا بومی فاتح که توسط متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  ساخته شده است، بازدید کرد.

این زیردریایی که با دستور رئیس جمهور و در مراسمی و طی تشریفات نظامی به آب انداخته شد، به ناوگان نیروی دریایی ارتش در جنوب کشور ملحق می شود.

نقش اصلی این زیردریایی، مقابله با یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با استفاده از اژدر و موشک است.

این زیردریایی می تواند به‌صورت انفرادی و یا گروهی به همراه سایر زیردریایی ‌ها، یگان‌های شناور و تجهیزات ساحلی عمل ‌نماید؛ همچنین ماموریت دیگر این زیردریایی ‌مین‌ریزی است. 

چنانچه تهاجم آبی خاکی به سواحل کشور متصور ‌باشد، از این کلاس زیردریایی دیزلی در فاصله مناسب از ساحل به عنوان یگان جلودار و با هدف مقابله با یگان‌های آبی خاکی حامل نفر و تجهیزات دشمن استفاده می‌شود.

ماموریت بسیار مهم زیردریایی فاتح در زمان صلح، عملیات تجسس و جمع آوری اطلاعات است.

این زیردریایی ‌دارای قابلیت ممتاز در اجرای عملیات چریکی بوده و با توجه به کوچکی اندازه(ویژه اش)، قادراست در بنادر و نقاط محدود سواحل وارد شده و به انتقال نیروی مخصوص بپردازد.

زیردریایی فاتح به ‌لحاظ کوچک بودن ابعاد بدنه و پروانه، هوشمندی دستگاه‌ها و سامانه‌ها و حرکت آهسته در زیر آب، بسیار کم صدا بوده و کشف آن با سونارهای غیر عامل بسیار دشوار و استفاده از سونار عامل برای کشف آنها چندان سودمند نبوده چراکه سطح مقطع سوناری آنها نسبت به سایر زیردریایی‌ها اندک است.

زیردریایی ۵۲۷ تنی فاتح نخستین زیردریایی نیمه سنگین ساخت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

زیرسطحی فاتح، ابرسامانه‌ای با بیش از 412 هزار قطعه و نتیجه تلاش 4 میلیون و 202 هزار نفر ساعت، متخصصان توانمند داخلی است که در صنایع دریایی وزارت دفاع با همکاری نیروی دریایی ارتش و مبتکران دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، طراحی و آماده شده است.

زیردریایی فاتح با بهره‌مندی از 76 عنوان فناوری روز دنیا از سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانت الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیرسطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که موجب افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

نظر شما
پرونده ویژه