در مراسم رونمائی از زیردریایی«فاتح» مطرح شد؛

وزیر دفاع: در صنعت دفاعی به بلوغ رسیده‌ایم

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۷:۰۷:۱۰
کد خبر: ۸۱۳۷۸۰
وزیر دفاع: در صنعت دفاعی به بلوغ رسیده‌ایم
وزیر دفاع گفت: پیشرفتهای دفاعی در حالی حاصل شده است که بخش دفاع در ۴ دهه گذشته در نوک حملات تحریمی دشمنان قرار داشته است

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع،  امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع، در مراسم رونمائی از زیردریایی «فاتح» با خیرمقدم به کلیه میهمانان به ویژه رئیس جمهور با تبریک چهل و یکمین بهار آزادی، موفقیت جدید جوانان برومند کشورمان در صنعت دفاعی رابه این متخصصین عزیز، ملت بزرگ ایران،دولت و رئیس جمهور و فرماندهی معظم کل قوا که همواره پشتیبان نیروهای مسلح بوده و صنعت دفاعی را مدبرانه با رهنمودها و تدابیر هوشمندانه هدایت و مدیریت کرده است، تبریک گفت.

وزیر دفاع در ادامه با بیان اهمیت دریا و قدرت دریایی اظهار داشت: سواحل طولانی ما در جنوب شامل دریای عمان و خلیج فارس، مهم ترین عامل ژئوپلتیکی در موقعیت کشورمان است که یکی از ابعاد عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران بوده و فرصت های فراوانی را برای توسعه کشور و ایفای نقش ملت ایران در تامین امنیت برای ملتهای منطقه فراهم آورده است.

وی تصریح کرد: ایران در مقاطعی از تاریخ به عنوان یک قدرت بزرگ دریایی بوده اما در دوره هایی از جمله سده های منتهی به انقلاب اسلامی به ویژه در دوره استعمار و درشرایطی که قدرت کشور درسایر حوزه ها نیز رو به اضمحال رفته، مورد بی توجهی قرار گرفته است؛ اما در دهه های اخیر مورد توجه نظام قرار گرفته و به حول و قوه الهی ، امروز دارای سرمایه عظیم در این حوزه هستیم که مهم ترین آن نیروی های انسانی متعهد ،متخصص و کارآمد است.

 امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و نقش مهمی در بازدارندگی فعال که رویکرد اصلی در دکترین دفاعی کشور است، ایفا می کند اظهار داشت: به همین جهت ، یکی از اولیتهای صنعت دفاعی کشور بوده و دربرنامه چهارساله وزارت دفاع در دولت دوزادهم ارتقای قابلیتهای راهبردی نیروی دریایی منظور شده و دراین چهار چوب گامهای موثری برداشته شده است و زیر دریایی فاتح از آن جمله است که امروز تحویل نیروی دریایی پر افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران می گردد .

وزیر دفاع خاطرنشان ساخت: ناوگانهای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس ها و درعین حال حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره گیری خلاقانه از تجهیزات و نیروی انسانی ،در خلیج مهم وراهبردی فارس بعد دیگری از قابلیت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می گذارد و  بر آنیم در مسیر دستیابی و بازیابی قدرت دریایی جهموری اسلامی ایران که شایسته ملت ایران و زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی است با گام های استوار و مصمم حرکت کنیم.

امیر حاتمی در زمینه صنعت دریایی که مولفه بسیار مهم در قدرت دریایی است بیان کرد:  تا سال ۵۷ هیچ محصول بومی نداشتیم و در واقع فاقد صنعت دریایی بودیم و کل صنعت دریایی ما وابسته به غرب بود.اما امروز علاوه بر صنعت دریایی بزرگی که در بخش تجاری و غیر نظامی داریم، سازمان صنایع دریایی مستقل از سایر صنایع دفاعی در وزارت ایجاد شده و امروز ۹۵ خانواده محصول در حوزه های سطحی و زیر سطحی را تولید می کنیم.

وی تصریح کرد: صنایع دریایی وزارت دفاع یکی از حوزه های صنعتی در بخش دفاع است که پس از گذشت ۴ دهه تلاش و مدیریت جهادی ، امروز به بلوغ رسیده است .

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه مسیر توسعه وپیشرفت صنعت دریایی ما در هر دو بخش شناوری اعم از سطحی و زیر سطحی، اثر سطحی وتندرو و سامانه های سلاح وتجهیزات آنها به موازات هم طی شده است گفت:  در بخش اول که تا حد زیادی مشترک با صنعت دریایی غیر نظامی است، می توانیم به تجهیز ناوگان غیر نظامی هم کمک کنیم که اخیراً تولید ۴۴ فروند برای سازمان بنادر توافق شده است. همچنین با برخورداری از عمق فناوری در این صنعت، به قابلیت طراحی وساخت بومی شناورهای سطحی، زیر سطحی ، اثر سطحی وتندرو دست یافته ایم و با هیچ گلو گاه فناورانه در این زمینه مواجه نیستیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه در زمینه تجهیز این شناورها در تراز نیازهای بومی دفاعی خود قرار گرفته ایم افزود: یکی از فناوریهای پیچیده مربوط به شلیک موشک از زیر آب است که در این زمینه به موفقیت بزرگی دست پیدا کردیم.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه مهم ترین ویژگی دفاع ما، کم هزینه بودن و بومی بودن آن است افزود: ما با تکیه بر توان داخلی، امروز موفق شده ایم بیش از ۸۵ درصد نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح را در داخل تامین کنیم..

وی در ادامه تصریح کرد: در صنعت دفاعی به بلوغ رسیده ایم و این در حالی است که بودجه دفاعی ما به رغم تهدیدهای مختلف نظامی که وجود دارد با کشورهای مشابه در منطقه قابل مقایسه نیست و بسیار پایین تر از آنهاست..

وزیر دفاع با بیان اینکه بهره گیری از استعداد های بخش های غیر دولتی از افتخارات صنعت دفاعی کشور بوده است گفت: در تولید محصولات صنعتی دفاعی، علاوه بر سازمانهای تخصصی صنعتی بالغ بر ۵۰۰۰ واحد صنعتی و خدماتی و۵۰۰ شرکت دانش بنیان ویکصد دانشگاه در سراسر کشور بکار گرفته شده اند در حالی که در گذشته کار روی صنعت دفاعی اختصاص به یک سازمان دولتی داشت.

وی تصریح کرد: این پیشرفتها در حالی حاصل شده که بخش دفاع در ۴ دهه گذشته در نوک حملات تحریمی دشمنان قرار داشته است..

امیر حاتمی با بیان اینکه امروز صنعت دفاعی بدون تردید۷ سال زودتر به جایگاهی که در چشم انداز کشور پیش بینی شده بود دست یافته ادامه داد: شتاب در صنعت دفاعی در سالهای اخیر به مراتب افزایش یافته که ناشی از بلوغ در این صنعت و تلاش جهادی بوده است و این شتاب در سال ۱۳۹۷ محسوس تر بود بطوریکه در این مدت نزدیک به یکصد پروژه تحقیق وتوسعه به نتیجه رسیده است.

وزیر دفاع با اشاره به طراحی و ساخت زیردریایی ۶۰۰ تنی کلاس متوسط فاتح گفت: این زیردریایی از جمله افتخارات صنعت دفاعی کشور در حوزه دریایی است که علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر توانایی شلیک موشکهای کروز ضد کشتی را دارد که برای اولین بار در کشور انجام شده است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه این زیر دریایی علاوه بر اینکه در دفاع و تامین امنیت ملت ایران در چارچوب رویکرد بازدارندگی فعال یک عنصر مهم و تاثیرگذار است، یک پیام مهم هم برای ملت های منطقه نیز دارد گفت: منطقه از ظرفیت و قابلیتهای لازم برای تامین امنیت خود بدون نیاز به قدرتهای سطله جوی فرامنطقه ای را داراست و سلطه طلبان باید از تحولات و رویدادهای دهه های اخیر درس گرفته و با پایان دادن به مداخله جویی های خود که با ایجاد بی ثباتی،باعث ریخته شدن خون دهها و صدها هزار بیگناه در منطقه شده اند، سرنوشت منطقه را به ملتهای منطقه بسپارید.

نظر شما
پرونده ویژه