با حضور کارشناسان پنج کشور ایران، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان؛

نخستین اجلاس کار گروه عالی کشورهای حاشیه خزر در باکو آغاز شد

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۱:۱۶:۳۹
کد خبر: ۸۱۴۵۰۰
نخستین اجلاس کار گروه عالی کشورهای حاشیه خزر در باکو آغاز شد
نخستین اجلاس کارگروه عالی کشورهای حاشیه دریای خزر روز سه شنبه با حضور کارشناسان پنج کشور ایران، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در باکو آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، هیأت صنعاء (دولت نجات ملی) و هیأت دولت مستعفی یمن اواسط آذر ماه گذشته، پس از دو سال توقف مذاکرات، سرانجام گفت‌و‌گوها با هدف رسیدن به صلح را در استکهلم سوئد آغاز کردند و به توافق رسیدند.

در جریان این مذاکرات قرار بود، نیروهای طرفین در هفتم ژانویه گذشته از «الحدیده» خارج شوند تا حمله‌ای به بندرگاه الحدیده صورت نگیرد و زمینه برای ادامه مذاکرات و در نتیجه پایان دادن به جنگ چهار ساله یمن فراهم شود.

دفتر سخنگوی سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «طرفین [یمنی] در خصوص مرحله نخست استقرار مجدد و متقابل نیروها» به توافق رسیده‌اند و جزیئات بیشتری در خصوص این توافق منتشر نشد.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که مرحله نخست شامل خروج نیروهای وابسته به صنعا از بندرگاههای الحدیدة، «الصلیف و رأس عیسى» و در مقابل خروج نیروهای ائتلاف سعودی از محله‌های شرقی الحدیده است.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلابی یمن گفت که نیروهای «انصار الله» از بندرگاههای الصلیف و رأس عیسی به مسافت پنج کیلومتر عقب نشینی خواهند کرد و نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان یک کیلومتر به سمت شرق آسیابهای دریای سرخ عقب خواهند نشست.

الحدیده در کنترل نیروهای انصار الله قرار دارد و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در اطراف آن حضور دارند؛ این شهر تقریبا یکی از مهمترین مناطقی است که کمکها و واردات تجاری وارد یمن می‌شود.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که طرفین، بر سر مرحله دوم به توافق اصولی  دست پیدا کردند که مستلزم «استقرار مجدد کامل نیروهای طرفین در استان الحدیده است».

دو منبع حاضر در مذاکرات که به گفته رویترز، به خاطر حساسیت مذاکرات نخواستند نامشان فاش شود، تأکید کردند که «طرفین هنوز بر سر یک جدول زمانی برای خروج یا یک مکانیزم برای بر عهده گرفتن مسئولیت  [تأمین] امنیت در بندرگاهها و این شهر به توافق نرسیده‌اند».

یک منبع نیز به این خبرگزاری گفت که «سازمان ملل همچنان در حال بررسی چگونگی کاهش اختلاف بین طرفین در خصوص مکانیزم انتخاب نیروهایی است که کنترل این شهر را بر عهده گیرند».

یک منبع دیگر نیز تأکید کرد که طرفین مذاکره کننده، هفت تا 10 روز فرصت دارند در خصوص مناطق استقرار مجدد نیروهایشان تصمیم بگیرند.

اختلاف بر سر الحدیده نیز باعث شده است که بازگشایی گذرگاههای انسانی به تأخیر بیافتد. یک منبع در سازمان ملل متحد در این زمینه گفت که طرفین در مرحله نخست توافق کردند که مسیرهای اصلی که الحدیده را به «صنعا» پایتخت یمن وصل می‌کند، باز کنند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست به تازگی شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز