کارشناس مسائل حقوقی:

نمایندگان تندرو گناه کوتاهی خود را گردن روحانی می‌اندازند/ زمانیکه استیضاح رئیس جمهور رای نمی‌آورد چرا وقت مجلس گرفته می‌شود

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۵:۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۱۴۷۳۶
نمایندگان تندرو گناه کوتاهی خود را گردن روحانی می‌اندازند/ زمانیکه استیضاح رئیس جمهور رای نمی‌آورد چرا وقت مجلس گرفته می‌شود
یک کارشناس حقوقی در خصوص استیضاح رئیس جمهور گفت: این استیضاح تحت هیچ شرایطی رأی نخواهد آورد.

«نعمت احمدی»، کارشناس مسائل حقوقی، در خصوص استیضاح رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا بیان کرد:  من از اینکه به رئیس جمهور رأی دادم پشیمان نیستم. رأی بنده سلبی نبوده و اعتقاد داشتم که می‌توانند کاری انجام دهند اما با شناختی که از تندروی‌های خارجی و داخلی دارم بر این باورم که آقای رئیس جمهور حد و توان خود را به کار برده است اما تندروهای داخلی این نگاه را به منافع ملی ندارند.

وی ادامه داد: استیضاح، تذکر و سوال حق نماینده است. هیچ بحثی در آن نیست و بنا بر قانون اساسی می‌توانند به رئیس جمهور تذکر دهند و از او سوال کنند و او را استیضاح کنند، اما این استیضاح تحت هیچ شرایطی رأی نخواهد آورد.

احمدی عنوان کرد: استیضاح رئیس جمهور دو مرحله دارد. نخست جمع کردن امضا، یعنی باید یک سوم نمایندگان برگه را امضا کنند. ما 290 نماینده داریم و یک سوم آنها باید امضا کنند ولی الان در مجلس تحت هیچ شرایطی یک سوم نماینده موافق این استیضاح نیستند.

وی با اشاره به مرحله دوم استیضاح یادآور شد: وقتی این امضا انجام شود درخواست استیضاح به هیئت رئیسه داده می‌شود و هیئت رئیسه در صحن علنی آن را قرائت می‌کند. بعد رئیس جمهور یک ماه مهلت دارد که پاسخ دهد و وقتی بعد از یک ماه پاسخ داد، نمایندگان مخالف و موافق صحبت می‌کنند. در آخر رأی گیری می‌‌شود و دو سوم نمایندگان باید به استیضاح رأی بدهند.

این کارشناس حقوقی اظهار کرد: در نتیجه این یک امر محال است و اصلا امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد. من کاری به این ندارم که الان عملکرد آقای روحانی خوب یا بد است. از نظر من آن گروه از نمایندگانی که طرح استیضاح را مطرح کردند کارشان ضد منافع ملی است.

احمدی بیان کرد: مملکت گرفتاری‌های زیادی دارد. من نوعی زمانی که می‌دانم کاری را قانونا نمی‌شود انجام داد و شرایط مکانی و زمانی اجازه مقرر شدن آن را نمی‌دهد چرا وقت و فرصت مجلس را بگیرم و در جامعه تشویش ایجاد کنم و مردم را متوهم کنم که چه اتفاقی می‌افتد؟ به باور من نمایندگان تندرو، گناه عدم نظارت خودشان را که ناشی از  قانون است به گردن رئیس جمهور می‌اندازند.

وی در پایان گفت: یعنی اگر کوتاهی‌هایی هست که هست، و اگر اشکالات و ایراداتی هست که هست، نمایندگان می‌خواهند همه اینها را در سبد رئیس جمهور بیاندازند. از نظر من نمایندگان می‌خواهند پشت طرح درخواست استیضاح رئیس جمهور که امری محال و ناشدنی است اشکالات خود را پنهان کنند.

نظر شما