سرگردانی دختران اروپایی در کمپ تروریست‌های داعش!

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۷:۰۲:۱۰
کد خبر: ۸۱۴۸۱۶
سرگردانی دختران اروپایی در کمپ تروریست‌های داعش!
پس از پیشنهاد ترامپ مبنی بر انتقال زندانیان داعشی اروپایی برای محاکمه از سوریه به قاره سبز، کشور‌های اروپایی از پذیرش اتباع خود امتناع کردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ هرچند دونالد ترامپ برای تحویل ۸۰۰ زندانی داعشی که از کشور‌های اروپایی در سوریه به سر می‌برند، اعلام آمادگی کرده تا برای محاکمه به قاره سبز منتقل شوند، اما کشور‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا از پذیرش اتباع خود به کشورهایشان امتناع می‌ورزند و آن‌ها را مخل امنیت جامعه خود می‌دانند.

چندی پیش بود که رئیس اجرایی «یوروپل» از سفر پنج تا ۶ هزار نفر تبعه کشور‌های اروپایی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی داعش در سوریه و عراق خبر داد. آن‌گونه که عنوان شده حدود یک سوم این افراد در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر از آن‌ها توسط آمریکا دستگیر یا در ارودگاه‌های تحت حمایت سازمان‌های جهانی در سوریه باقی مانده‌اند.

موضوعی که دونالد ترامپ روز گذشته در توییتی از دستگیری ۸۰۰ زندانی داعشی توسط آمریکا در سوریه خبر داد و از آلمان، فرانسه، انگلیس و دیگر متحدان اروپایی خواست آن‌ها را تحویل بگیرند و برای محاکمه به کشور‌های خود ببرند و گرنه آن‌ها را رها خواهد کرد.

نگرانی آلمان از بازگشت داعشی‌ها به خاک اروپا

بازگشت تروریست‌های داعش و خانواده‌های آن‌ها به کشور‌های زادگاه‌شان موجب دردسر‌های جدی برای دولت‌های اروپایی شده است. تا آنجا که آلمان از نخستین کشور‌هایی بود که به خواسته دونالد ترامپ واکنش منفی نشان داد.

وزیر امور خارجه آلمان با ابراز نگرانی از بازگشت داعشی‌ها به خاک اروپا گفت، پذیرفتن داعشی‌های زندانی به خاک اروپا دشوار است.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای پذیرش زندانی‌های داعشی در کشور‌های اروپایی افزود: مقام‌های اروپایی برای موافقت با بازگشت عناصر زندانی داعش به اطلاعات و تحقیقات جنایی نیاز دارند که عملی کردن این درخواست خیلی سخت خواهد بود.

بلاتکلیفی دختران داعشی اروپایی در کمپ تروریست‌ها

اخیراً «هانس گئورگ ماسن»، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان، بود و گفت: همچنان خطر بزرگی از جانب آن‌ها ما را تهدید می‌کند. این به اصطلاح خلافت بدون قلمرو حالا به ویژه بر اروپا تمرکز کرده است.

پناه دادن به تروریست‌ها و حتی خانواده‌های آ‌ن‌ها آن‌قدر موجب نگرانی کشور‌های اروپایی است که حتی حاضر نشده‌اند یکی از دختران نوجوان بریتانیایی که به داعش در سوریه پیوسته و اکنون علاقه‌مند به بازگشت به لندن است را بپذیرند. خانواده شمیمه بگوم که دخترشان در سن ۱۵ سالگی، انگلیس را ترک کرد و به سوریه رفت تا به داعش بپیوندد خواهان بازگشت فوری او به لندن شده‌اند که مقامات لندن با این موضوع مخالفت کردند.

شمیمه حالا ۱۹ ساله و البته دارای فرزند هم شده است و خانواده‌اش می‌گوید، او کاملاً بی‌گناه است و این حق را دارد که در امنیت و آرامش در انگلیس رشد و زندگی کند. شمیمه که در شرق لندن و همراه خانواده‌اش زندگی می‌کرده یکی از سه دختر محصل آکادمی بثنال گرین است که برای ملحق شدن به داعش، کشور خود را ترک کردند و از راه ترکیه وارد سوریه شدند.

کشور‌های غربی که از هیچ تلاشی برای کمک به تروریست‌ها در عراق و سوریه دریغ نکرده‌اند، اکنون با نگرانی از بازگشت اعضای اروپایی داعش مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارشی که پیش‌تر کمیسیون اروپا آن‌را منتشر کرده، در میان ۴۲ هزار نفری که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به داعش پیوسته بودند بیش از پنج هزار شهروند کشور‌های اروپایی دیده می‌شود. بحران در سوریه از سال ۲۰۱۱ با تهاجم گسترده گروه‌های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدان‌شان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شده که با تلاش ارتش و مردم سوریه این توطئه ناکام مانده است. در یک سال گذشته میلادی حملات متعدد تروریستی در اروپا رخ داده که صد‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است؛ حملاتی که بیش از آنکه به اتحاد اروپایی‌ها کمک کند به اختلافات آن‌ها به‌ویژه در قبال اتحادیه اروپا دامن زده است.

هراس اروپا از لشکر شکست خورده داعش

حمله تروریستی و کشتار مردم با خودرو یکی از شیوه‌های جدید تروریست‌ها در اروپاست که موجب شده مردم هنگام عبور از خیابان‌ها به هر خودرو به‌عنوان یک وسیله حمله تروریستی و راننده آن به‌عنوان یک عامل این‌گونه حملات، مشکوک باشند. حملات تروریستی با صد‌ها کشته و زخمی در حالی در اروپا افزایش یافته است که هشدار امنیتی در قاره سبز به بالاترین سطح نسبت به دهه‌های اخیر رسیده است. حوادث تروریستی مشابه در بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک و... که گروه‌های تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته موجب شده کشور‌های اروپایی از سایه خلافت بی‌قلمرو داعش بر این قاره سبز هراس داشته باشند و شهروندان غربی را که اکنون و پس از پیوستن به داعش علاقه‌مند بازگشت به کشورهایشان هستند نپذیرند.

کشور‌های اروپایی که تعداد زیادی از تروریست‌های عضو داعش را برای جنگ به سوریه و عراق فرستاده بودند و موجب خسارت‌های مالی و معنوی زیادی برای کشور‌های غرب آسیا را فراهم ساختند، اکنون و پس از پایان جنگ هفت ساله و اتمام خلافت با مشکل بازگشت آنان مواجه شده‌اند و حاضر به پذیرش اتباع خودشان هم نیستند چراکه معتقدند ممکن است آن‌ها اقدامات تروریستی مشابه آنچه را که در سوریه انجام داده‌اند در زادگاه‌شان اروپا هم تکرار کنند.

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما