کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با برنا:

احتمال رقم خوردن «معامله قرن» وجود دارد/ هزینه «معامله قرن» را عربستان پرداخت خواهد کرد/ احتمال پذیرش این معامله از سوی «محمود عباس»

۱۳۹۷/۱۲/۰۳ - ۰۵:۰۵:۱۳
کد خبر: ۸۱۵۲۰۹
احتمال رقم خوردن «معامله قرن» وجود دارد/ هزینه «معامله قرن» را عربستان پرداخت خواهد کرد/ احتمال پذیرش این معامله از سوی «محمود عباس»
کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص معامله قرن گفت: در حال حاضر ترامپ تصور می کند شرایط را می تواند به گونه ای پیش ببرد که یک فلسطین کوچک بی خاصیت به وجود بیاید.

«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص معامله قرن در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: هدف اصلی معامله قرن به چالش کشیدن بحران خاورمیانه است. اسرائیل و فلسطین بیش از چند دهه در جنگ هستند ولی در حال حاضر ترامپ تصور می کند، شرایط را می تواند به گونه ای پیش ببرد که یک فلسطین کوچک بی خاصیت به وجود آید و اسرائیلی ها هم آن را بپذیرند؛ بدون اینکه سلاحی داشته باشند تا امنیت اسرائیل به هم نخورد.

وی ادامه داد: اما این طرح هنوز در مرحله مقدماتی است و مشخص نیست عملیانی می‌شود یا نه به خصوص که اسرائیل حاضر نیست کمترین ارزشی برای فلسطین قائل شود. به هر حال این فکر در سطح خاورمیانه در حال تقویت است. در مقابل این اتفاق، مشکل خاورمیانه کاهش پیدا می کند و آمریکا سراغ طرح های بلند مدت دیگری که دارد خواهد رفت.

ملازهی یادآور شد: یکی از طرح های آمریکا متحد کردن کشورهای عربی علیه ایران است و هرکدام از این کشورها شرطی قائل هستند مبنی بر اینکه ابتدا مسئله فلسطین حل و فصل شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه بیان کرد: تصمیم ترامپ این است که از طریق سازمان ملل یک کشور کوچک فلسطینی به وجود بیاورد و اگر مانع جدی، با توجه به اختلاف نظرهایی که وجود دارد، پیش نیاید این اتفاق را رقم بزند. مشکلاتی که وجود دارد منجر می شود مذاکرات در این خصوص زمان‌بر باشد.

وی با توجه به تن دادن فلسطین به این طرح اضافه کرد: فلسطین چاره ای ندارد و هیچ حمایتی هم در اختیار ندارد. به نظر من محمود عباس در همین حد که یک کشور کوچکی به وجود بیاید، راضی خواهد شد.

ملازهی بیان کرد:  واقعیت این است که اسرائیل یک قدرت برتر منطقه است که حمایت آمریکا و روسیه را دارد. درواقع شرایط به گونه ای نیست که فلسطینی ها تصور کنند امکان رسیدن به اهداف آنها وجود دارد.

ملازهی با توجه به سفر داماد ترامپ برای همکاری کشورهای عربی با معامله قرن در زمینه اقتصادی گفت: به نظرم عربستان سعودی، امارات و... با آمریکا هماهنگ هستند و با آن ها همکاری می کنند. بنابراین زمینه برای اینکه این قضیه را تا حدی پیش ببرند مساعد است.

وی در خصوص بحث مالی این اتفاق عنوان کرد: کشورهای عرب این آمادگی را دارند که در مورد مسائل مالی کمک کنند ولی در صورتی که اطمینان داشته باشند این اتفاق می افتد. در واقع هزینه این اتفاق را عربستان سعودی می دهد. از نظرمن احتمال اینکه معامله قرن اتفاق بیفتد وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز