فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

تعدد احزاب آفتی است که دامن‌گیر کشور شده است/ برخی تبلیغات گسترده‌ای علیه تحزب در کشور انجام می‌دهند در صورتی‌که باید مدافع باشند

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۵:۰۴:۳۶
کد خبر: ۸۱۶۶۳۳
تعدد احزاب آفتی است که دامن‌گیر کشور شده است/ برخی تبلیغات گسترده‌ای علیه تحزب در کشور انجام می‌دهند در صورتی‌که باید مدافع باشند
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید فضای جامعه به گونه‌ای باشد که کسی جرات نکند بگوید من افتخارم این است که جزو هیچ حزبی نیستم و چنین حرفی یعنی تخریب حزبی.

«مرتضی مبلغ»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «تعدد احزاب اصلاح‌طلب در کشور» گفت: تعدد احزاب آفتی است که دامن‌گیر کشور را گرفته و ربطی به اصلاح طلبان ندارد، در اصولگرایان هم شاهد تعدد احزاب هستیم. البته ریشه آن چندان ارتباطی به اختلافات داخلی در بین اعضای احزاب ندارد و به فقدان و ناکارآمدی فضای سیاسی کشور بازمی‌گردد. متأسفانه تا این فضای سیاسی سامان نگیرد تبعاتش همین تکثر احزاب خواهد بود.

او ادامه داد: فقدان شکل‌گیری احزاب توانمند که بتوانند اقشار مشخص و مختلف اجتماعی را نمایندگی کنند، نیز از تبعات این بی‌سامانی‌هاست. متاسفانه شرایط فعلی تکثر بی‌رویه احزاب را ایجاد کرده است. یکی از سازوکارهایی که مقداری بتواند هم‌افزایی در بین احزاب همسو ایجاد کند، ایجاد ائتلاف‌های درون جناحی است. مثلا اصلاح‌طلبان در چند سال گذشته سعی کردند به خصوص در رابطه با انتخابات این کار را انجام دهند. اما نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در اثر آن زیرساخت‌ها ما به سمت یک فضای مناسب سیاسی حرکت می‌کنیم و حزبی کارآمد و سازنده و واقعی شکل می‌گیرد.

او با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز در ایجاد یک حزب قوی بیان کرد: گام اول این است که نظام انتخاباتی کشور، نظام انتخابات حزبی شود. در جمهوری اسلامی احزاب چه باشند و چه نباشند هیچ توفیقی ندارد و هیچ تفاوتی به حال انتخابات نمی‌کند. در حالی که نظام انتخاباتی باید به گونه‌ای باشد که سهمیه گسترده و قابل توجهی برای احزاب قائل شود و سازوکارهایی در چنین نظامی تعریف شود که نام آن هم نظام تناسبی است که آن موقع هر حزبی نمی‌تواند بی‌رویه شکل گیرد. همچنین باعث می‌شود که هیچ‌کس به خود اجازه ندهد وارد صحنه سیاسی و حزبی شود و حزب تشکیل دهد بنابراین این امر باعث همسو شدن احزاب می‌شود تا به سمت اهداف مشخص خود حرکت کنند که امر منجر خواهد شد تا در کشور دو، سه یا چهار حزب قدرتمند و گسترده داشته باشیم که هر حزبی پایگاه مردمی را نمایندگی می‌کند و در آن صورت یک سامانه حزبی سیاسی شکل می‌گیرد. اگر نظام انتخاباتی ما سامان پیدا کند نظام حزبی هم سامان پیدا می‌کند.

مبلغ بیان کرد: نظام سیاسی کشور مشکلات مختلفی دارد که یکی از آنها برمی‌گردد به فقدان شکل‌گیری احزاب قدرتمند و مهم‌ترین آن فقدان نظام انتخاباتی حزبی است. دلیل دیگر این است که یک تبلیغات سیستماتیک گسترده‌ای علیه تحزب در کشور شکل می‌گیرد آن هم توسط کسانی که باید مدافع تحزب باشند ولی یک نوع انزوای حزبی را در کشور ترویج می‌کنند. مقامات بالای کشور به کرات اعلام می‌کنند که ما فراحزبی هستیم و وابستگی به هیچ حزبی نداریم و فکر می‌کنند حرف خوبی می‌زنند ولی توجه ندارند که این حرف یک نوع تناقض سیاسی و یک تخریب سامانه سیاسی است. پیش فرض آن این است که تحزب بد است و من از آن فاصله می‌گیرم.

او گفت: باید یک روند سازنده در راستای ترویج تحزب و ضرورت آن در کشور شکل گیرد. اگر احزاب ما قوی شوند و با بدنه اجتماعی مواجه شوند اینها مجبورند که نیروهای کارآمد، چهره‌های شاخص و توانمند را برای انتخابات معرفی و مردم به این افراد در جامعه اعتماد می‌کنند.

مبلغ با بیان این جمله که رقابت احزاب نباید مخرب باشد، اظهار کرد: اینکه احزاب با هم اختلاف دارند امری طبیعی است اما اینکه رقابت‌شان بخواهد مخرب و غیرسازنده باشد که متأسفانه الان در کشورمان وجود دارد موضوع بسیار غلطی است. اختلاف و رقابت درست است اما نهایت اختلاف و رقابت، باید هم افزایی در سیاست کشور ایجاد کند. اینکه افراد بعد از اینکه در کرسی‌های انتخاباتی قرار می‌گیرند، می‌گویند فرا حزبی هستیم این برمی‌گردد به پیشینه تاریخی که در کشور وجود داشته است. باید فضای جامعه به گونه‌ای باشد که کسی جرات نکند که بگوید من افتخارم این است که جزو هیچ حزبی نیستم و چنین حرفی یعنی تخریب حزبی. اینها باید کنار رود و فرهنگ جدید سیاسی به وجود آید تا تحزب در این کشور به عنوان یک ضرورت قطعی قدرت پیدا کند و شکل لازم به خود بگیرد. نظام انتخاباتی باید در قانون اصلاح شود و شرایط امنیتی و فضای سیاسی خوبی به وجود بیاید تا به سمت شکل‌گیری احزاب قدرتمند در کشور برویم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص رد صلاحیت برخی از چهره‌های حزبی گفت: چون هنوز حزب قوی و گسترده در کشور به وجود نیامده است جایگاه احزاب تعیین‌کننده نیست که به آن توجه لازم شود. گاهی احزاب چهره‌های بسیار قوی برای انتخابات مختلف مطرح می‌کنند اما خیلی از این چهره‌ها در معرض رد صلاحیت قرار می‌گیرند و از صحنه حذف می‌شوند. در همین انتخابات مجلس دهم در اسفند سال 94 ببینید که چه میزان رد صلاحیت ها گسترده بود و چه چهره‌های ارزشمندی به صحنه آمده بودند اما حذف شدند. عوامل اصلی این موضوع را باید در آنجا جست‌وجو کنید که منجر به چنین مشکلاتی می‌شود. مثلا نظارت استصوابی از دیگر مشکلات است که منجر به رد صلاحیت گسترده‌ می‌شود. گاهی چهره‌های بسیار ارزشمند و شناخته شده‌‌ از حضور در عرصه‌های انتخاباتی محروم می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز