کارشناس مسائل بین‌الملل:

قدرت‌های پنهان به مراتب قوی‌تر از دولت هستند/ سیاست خارجی ما در یک آشفتگی و بلاتکلیفی قرار دارد

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۵:۱۲:۵۶
کد خبر: ۸۱۷۵۰۶
قدرت‌های پنهان به مراتب قوی‌تر از دولت هستند/ سیاست خارجی ما در یک آشفتگی و بلاتکلیفی قرار دارد
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قدرت‌های پنهان به مراتب قوی‌تر از دولت رسمی ایران هستند و این موضوع در سیاست خارجی ما انعکاس پیدا کرده است.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «استعفای وزیر امور خارجه» گفت: وزیر امور خارجه بارها در مجلس، شورای امنیت ملی و کمیسیون روابط خارجی مجلس و همچنین نهادهای دیگر مورد فشار قرار گرفته بود بنابراین دیگر برایش مقدور نبود که بتواند به این وضعیت ادامه بدهد.

او ادامه داد: شرایط بسیار نامساعدی در کشور ما حاکم است؛ یعنی قدرت‌های پنهان به مراتب قوی‌تر از دولت رسمی ایران هستند و این موضوع در سیاست خارجی ما انعکاس پیدا کرده است. همچنین رقبای خارجی به این نقطه ضعف پی بردند، به همین دلیل شاهد ناامنی و لرزان شدن سیاست خارجی هستیم. قدرت‌های پنهان باعث شده سیاست خارجی ما مقدار زیادی تحت تاثیر قرار گیرد و نمی‌دانیم چه کانون‌ها و چه نهادهایی تصمیم پایانی در سیاست خارجی را اتخاذ می‌کنند. این موضوع کشور و سیاست‌مداران خارجی را در یک آشفتگی و بلاتکلیفی قرار داده و این، به زیان منافع ملی کشور است. بنابراین این دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها کاملا به زیان منافع ملی تمام می‌شود و هرچه سریع‌تر باید سامانی به این بی‌سامانی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی بدهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد: هیچ‌کس را در وزارت خارجه در حد و اندازه آقای ظریف نداریم. ایشان تحصیلاتش در این زمینه بود و هم تجربه داشت. ظریف از پایین‌ترین سنین نوجوانی‌اش به عنوان کارمند محلی در دفتر منافع ایران در واشنگتن کار می‌کرد، او زبانش بسیار عالی است. بنابراین ما در حد و اندازه ایشان در وزارت خارجه کسی را نداریم و با نبود ظریف قطعا در دیپلماسی‌مان با مشکل مواجه خواهد شد؛ البته اگر ناچار باشند کسی را انتخاب کنند که این بحث جداگانه‌ای است. اگر ظریف نباشد در سیاست خارجی‌مان دچار یک نوع انفعال سیاسی خواهیم شد که به زیان منافع ملی ما تمام خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز