چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ماجراهای عجیب و غریب نماینده‌ای به نام کریمی قدوسی!/ زمستان رفت، روسیاهی به رسایی ماند/ وزیر ارتباطات به حاشیه ها توجه نمی‌کند

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۴:۵۰:۴۶
کد خبر: ۸۱۸۰۵۸
ماجراهای عجیب و غریب نماینده‌ای به نام کریمی قدوسی!/ زمستان رفت، روسیاهی به رسایی ماند/ وزیر ارتباطات به حاشیه ها توجه نمی‌کند
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ محمدجواد ظریف

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، دوشنبه شب در یک پیام غیررسمی و با انتشار پستی در اینستاگرام  از سمت خود کناره گیری کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام از ناتوانی در انجام خدمات و کاستی ها عذرخواهی کرد. استعفا سردار دیپلماسی ایران در کوتاهترین زمان مثل بمب در فضای مجازی منتشر شد و همه کاربران و شخصیت های سیاسی به این موضوع واکنش نشان دادند. البته طی ماه‌های گذشته این اولین بار نبود که خبر استعفای وزیر امور خارجه به گوش می‌رسید اما بار‌ها از جانب سخنگوی این وزارت خارجه تکذیب شد. علت اصلی این استعفا سفر «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، به ایران مطرح شد. وزیر امور خارجه کشورمان که براساس عرف دیپلماتیک باید در دیدارهای خارجی با رئیس جمهور دعوت می شد که این اتفاق نیافتد. «حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، هم در اولین توییتر خود از ناهماهنگی ها سخن گفت. همچنین برخی در این بین از اختلاف میان سردار سلیمانی و وزیر امور خارجه سخن می گفتند که این خبر از سوی فرمانده نیروی قدس سپاه تکذیب شد. سردار سلیمانی با انتشار پیامی در این باره نوشت: «قرائن نشان می دهد هیچگونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان بعنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.»

اما نکته قابل تامل این استعفا تاکید روزنامه کیهان، منتقد همیشگی شخص ظریف و فراکسیون ولایی برای ادامه فعالیت او بود. «حسین شریعتمداری» در کیهان نوشت: «انتظار آن است که آقای ظریف نیم‌نگاهی به میدان‌های دور و نزدیک و دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی و همسو با آنان بیندازند و سوت و کف و هلهله آنها را از استعفای خود نظاره کنند.»

علیرغم حمایت همه طیف ها از حضور مجدد ظریف در دستگاه دیپلماسی «حمید رسایی»، نماینده پیشین مجلس، در این باره در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ظریف در صفحه رسمی اینستاگرام خود که تیک آبی دارد، خبر استعفایش را اعلام کرد. کسی که از دوره دبیرستان تا سالهای پایانی دولت دهم در آمریکا زندگی کرده، بعد از تحمیل توافقنامه های ننگین از جمله توافق برجام و در حالی که از تحمیل اف ای تی اف و پالرمو، ناامید شده است همزمان با سفر محور مقاومت (بشار اسد) به ایران از سمت خود استعفا داد.

 علاوه بر رسانه های داخلی، رسانه های خارجی هم به این موضوع پرداختند. «بنیامین نتاینیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از این استعفا ابراز خوشنودی کرد و دولت آمریکا هم اعلام کرد که این استعفا را به دقت رصد می‌کند. اما «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و لودریان، وزیر خارجه فرانسه، اعلام کردند که این استعفا تاثیری در روابط ایران و اتحادیه اروپا نخواهد گذاشت.

پس از دو روز دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، با استعفای ظریف موافقت نکرد و در نامه خود اینگونه نوشت: «اینجانب نسبت به فشارهای وارده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رئیس جمهور منتخب مردم به خوبی آگاهم. ما به عهدی که با خدا و ملت بسته ایم، تا پایان وفادار می‌مانیم و اطمینان دارم که به فضل الهی از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد.»

متعاقباً وزیر امور خارجه کشورمان هم با انتشار پستی در اینستاگرام خبر بازگشت خود را اعلام و از مقام معظم رهبری و مردم تشکر کرد. ظریف پس از دو روز دوری از دولت، روز گذشته در سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران کنار روحانی ایستاد.

فارغ از اینکه تا امروز 10 استعفا در دولت مطرح شده اما به نظر می رسد برخی رسانه‌های مخالف دولت تلاش دارند با انتشار این شایعات نوعی نابسامانی را در کشور و قوه مجریه به نمایش بگذارند. نمونه آن هم خبر استعفا وزیر نفت بود. این خبر توسط کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مطرح شد که در نهایت سخنگوی وزارت نفت به این خبر اینگونه واکنش نشان داد و گفت: «به آقای کریمی قدوسی بگویید زنگنه استعفا نمی‌دهد.» بیژن زنگنه نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد شایعه استعفایش که توسط کریمی قدوسی در مجلس مطرح شده بود گفت: "بگردند تا بگردیم".

چهره هفته؛ وزیر ارتباطات

« جواد جاوید نیا»، معاون دادستان کل کشور، می‌گوید: حدود ۲هزار نفر از مردم اهواز و مدعی العموم از وزیر ارتباطات طرح شکایت کرده‌اند که احتمال می‌رود بعد از بررسی پرونده، حکم انفصال از خدمات دولتی برای وزیر صادر شود.

حسن روحانی اولین کسی بود که به ورود مدعی العموم واکنش نشان داد. رئیس جمهور در واکنش یه شکایت دادستاتی از وزیر ارتباطات گفت: قوه قضاییه می‌گوید که از وزیر جوان دولت شکایت می‌کند، در حالی که وزیر کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد. سن که بالا می‌رود احتیاط و توجه به دستگاه‌های نظارتی و دادگاه به ذهن می‌آید، اما وقتی که جوان هستی اصلاً دادگاه را قبول نداری و می‌روی کار خود را انجام می‌دهی. وزیر جوان ما هم کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. این وزیر می‌شود نه این‌که کسی که حساب می‌کند که پس از پایان دولت به کجا می‌رود.

در همین ارتباط «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، می‌گوید: «از ۶صبح تا ۱۱شب مشغول کاریم تا در شرایط دشوار اقتصادی، گره ای از مشکل مردم باز کنیم. بخصوص بحث توسعه زیرساختهای اشتغال در بخش فناوری اطلاعات، وقتی برای پرداختن به این حواشی نمانده و توجه به این حواشی به سود مردم نخواهد بود.»

خبر هفته؛ سفر بشار اسد به ایران و دیدار با رهبری و روحانی

روز دوشنبه، «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، در سفری یک روزه به تهران آمد و با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. سفر اسد به ایران و دیدار صمیمانه او با مقام معظم رهبری بازتاب زیادی در پی داشت. شبکه المنار با اختصاص دادن بخش‌های مختلف برنامه‌های خبری و تحلیلی خود به این سفر تاریخی، تصویری از دیدار مقام معظم رهبری و بشار اسد را بر روی سایت اینترنتی خود قرار داد و گزارش خود را با این تیتر منتشر کرد: امام خامنه‌ای به این گرمی از بشار اسد استقبال کرد. شبکه الجزیره با تیتر «به وقت تشکر؛ اسد در محضر آیت‌الله خامنه‌ای در تهران» به پوشش این سفر پرداخت. «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، هم اینگونه نوشت؛ «هنگامی که تصویر حضرت امام با بشار اسد رئیس جمهور را دیدم، اشک ریختم.».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ایستادگی صادقانه جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت و دولت سوریه از همان ابتدای بحران، فرمودند: سوریه با استقامت و همراهی مردم آن توانست در مقابل یک ائتلاف بزرگ از آمریکا، اروپا و متحدان آنها در منطقه ایستادگی کند و با پیروزی از این حادثه خارج شود. رئیس جمهورهم تاکید کرد که سفر اسد به ایران برای بیان تشکر بود.

جنجال هفته؛ کریمی قدوسی

«بهروز نعمتی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «جواد کریمی قدوسی با خوشحالی فراوان امروز برایم شیرینی «استعفای دکتر ظریف» را آورد، به او گفتم بر فرض که ظریف برود، که نمی‌رود، با ۲۴ میلیون ظریف دیگر چکار خواهید کرد؟»

جواد کریمی‌قدوسی نیز با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به توئیت بهروز نعمتی گفت: چنین کاری را نکرده‌ام. همواره به ظریف انتقاد داشته‌ام اما این بدان معنا نیست که برای استعفای او شرینی پخش کنم و اگر این کار را انجام دهم خودم اعلام می‌کنم.

تحرکات کریمی قدوسی به اینجا ختم نشد و او در کنار استعفا ظریف، خبر از استعفا وزیر نفت را داد.

نماینده مشهد در ادامه ادعای دیگری را علیه رئیس جمهور منتشر کرد. او در این باره گفت: روحانی از سازمان اطلاعات انگلستان دستور می‌گیرد و در کشور اجرا می‌کند! سازمان اطلاعات سپاه شنود تلفنی مکالمه حسن روحانی با مأمور 6 MI  را به خودش نشان داده است»؛ ادعایی که توسط سپاه تکذیب شد.

کریمی قدوسی در این باره با صدور بیانیه ای تاکید کرد که هیچ نماینده ای مدعی ارتباط مستقیم MI6  سرویس امنیتی اطلاعاتی انگلستان با رئیس جمهور آقای روحانی نبوده و ما هم با سخنگوی سپاه در این مورد هم نظر می باشیم و ارتباط مستقیم سرویس های جاسوسی را با رئیس جمهور قویا تکذیب می کنم.

اتفاق مهم هفته؛ درگیری هند و پاکستان

وزارت خارجه پاکستان می‌گوید دو هواپیمای هندی را در حریم هوایی پاکستان زده و یک خلبان هندی را دستگیر کرده است. به گفته یک سخنگوی ارتش پاکستان یکی از این هواپیماها در داخل خاک پاکستان افتاده و خلبان آن دستگیر شده است. هند هنوز این موضوع را تایید نکرده است؛ اگرچه گفته است که یک هواپیمای پاکستانی را مورد هدف قرار داده است. با بالا گرفتن تنش میان دو کشور پس از حمله تروریستی در کشمیر و نزدیکی پاکستان به مرزهای کشور دولت ایران هم با صدور بیانیه ای دو طرف را به خویستنداری دعوت کرد. «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور های قربانی تروریسم در جهان معتقد است تنها راه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی همکاری همه جانبه و بدون تبعیض توسط همه کشورهای جهان است.

خبر داغ هفته؛ احمدی نژاد و نصرالله پژمانفر

محمود احمدی‌نژاد که این روزها بعد از سفرهای استانی علاقه زیادی به مصاحبه پیدا کرده، بعد از گفتگوی تصویری با اعتماد آنلاین، اواخر بهمن با خبرگزاری فارس مصاحبه کرد. احمدی نژاد برخلاف هماهنگی‌های انجام شده، اجازه ورود دوربین و حتی وسایل ضبط خبرنگاران را نداد. آنها به مصاحبه‌کنندگان اعلام کردند که خودمان ضبط می کنیم و همان روز فیلم و صوت را تحویل می دهیم که این اتفاق نیافتاد. با این حال «عبدالرضا داوری»، مشاور رسانه‌ای او در توئیتی جالب که بیشتر به فرار رو به جلو شبیه است، گفته امیدوارم خبرگزاری فارس متن کامل مصاحبه را منتشر کند و سردبیر خبرگزاری فارس هم با توئیتی جوابش را داد که اگر مصاحبه را بدون سانسور تحویل بدهید، حتما همان کار می‌شود.

******

پروژه پدیده شاندیز مشهد حدود چهار سال پیش در پی برخی تخلفات از جمله دریافت نکردن مجوزهای لازم برای ساخت و ساز و نیز توزیع غیرمجاز سهام به صورت گسترده، در حالی که به علت سهامی خاص بودن شرکت مجاز به چنین کاری نبود، با دستور مقام قضایی تعطیل شد.

به تازگی نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس جمهور به معاون اقتصادی خبر داده که بر اساس آن مبلغی معادل هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برای جبران خسارت سهامداران پدیده شاندیز اختصاص می یابد.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رییس جمهور، در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران چنین نامه ای را تکذیب و اعلام کرد: «کسانی که این سخنان را مطرح می کنند اغراض سیاسی دارند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.»

 پژمانفر هم در جلسه علنی مجلس در واکنش به اظهارات واعظی، از وی گلایه کرد و گفت: «در آستانه دهه فجر نامه ای را به سران سه قوه نوشتم و از آنها تقاضا کردم که در نشستی به این موضوع بپردازند که در بخشی از آن نامه آورده ام که شایسته است با هماهنگی و همدلی سه قوه با سایر مراجع مرتبط با موضوع در ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدابیر موثری برای حل مشکل سهامداران اتخاذ کرد. در مورد درخواست بنده لطفی صورت گرفت و مکاتبه‌ای به دست بنده رسید که این مکاتبه محرمانه است و من نیز اجازه قرائت کامل آن را ندارم، اما این نامه پی‌نوشتی داشت که من عبارت آن را قرائت می‌کنم؛ رییس جمهور در پی نوشت به صراحت این عبارت را نوشته اند که تخصیص یکهزار میلیارد تومان برای پرداخت به سهامداران معسر شرکت پدیده شاندیز.»

واعظی نیز در پاسخ به پژمانفر گفت که ایشان هر آنچه که شایسته خودشان بوده به من نسبت دادند و اگر سندی دارند منتشر کنند.

«علی مطهری»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تکذیبیه رئیس دفتر رئیس جمهور  اظهار کرد: رئیس دفتر رئیس جمهور این موضوع را تکذیب کرده است در حالی که بنده این نامه را دیده‌ام و چنین نامه‌ای وجود دارد.

در نهایت روابط عمومی دفتر رئیس جمهور با صدور اطلاعیه ای اظهارات نصرالله پژمانفر نماینده مردم محترم مشهد را تکذیب کرده و هرگونه دستور رئیس جمهور مبنی بر تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت به سهامداران و مالباختگان شاندیز را قویا تکذیب کرد.

خبر خوب هفته؛ امام جمعه بیله سوار

حجت الاسلام و المسلمین اصغر جدایی ‌در طی مدت زمان حضور چندین ماهه خویش در این شهرستان به اقدامات فرهنگی و مردمی گسترده ای پرداخته است. اظهار نظرهای متفاوت وی باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در بین مردم و به خصوص جوانان کسب کند. این امام جمعه مردمی در آخرین نماز جمعه خویش با ‌دعوت از یک سخنران زن به وعده خویش مبنی بر حضور بانوان در تریبون نماز جمعه جامه عمل پوشانید. «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، این اقدام را بسیار سازنده توصیف کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز