در گفتگو با برنا مطرح شد؛

سازوکار برگزاری رفراندوم از زبان «بهمن کشاورز»/ وقتی آقای کدخدایی گفتند، مشکلی نیست پس باید رفراندوم اتفاق بیافتد

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۵:۲۸:۱۷
کد خبر: ۸۱۹۴۷۴
سازوکار برگزاری رفراندوم از زبان «بهمن کشاورز»/ وقتی آقای کدخدایی گفتند، مشکلی نیست پس باید رفراندوم اتفاق بیافتد
یک حقوقدان در خصوص ساز و کار رفراندوم در قانون اساسی بیان کرد: در امور بسیار مهم به موجب قانون اساسی مراجعه به رفراندوم و همه پرسی ممکن است زیرا اصل ششم به صراحت مقرر داشته که امور کشور باید حتما به اتکا آرای عمومی اداره شود.

به گزارش خبرنکار گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیراً  طرحی فوریتی برای برگزاری همه پرسی درباره ۴ موضوع تدوین کردند و قرار است پس از جمع‌آوری امضا برای این طرح، آن را تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کنند.

این طرح در ۴ محور درباره اف ای تی اف، هر ایرانی روزی یک لیتر بنزین، پرداخت یارانه نقدی ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی از بابت ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی و تعیین سقف ۷ میلیون تومان برای حقوق مدیران تدوین شده است.

«بهمن کشاورز»، حقوقدان؛ در خصوص ساز و کار رفراندوم در قانون اساسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا بیان کرد: در امور بسیار مهم به موجب قانون اساسی مراجعه به رفراندوم و همه پرسی ممکن است زیرا اصل ششم به صراحت مقرر داشته که امور کشور باید حتما به اتکا آرای عمومی اداره شود.

وی ادامه داد: همه پرسی باید در مجلس تصویب شود و مجلس با دو سوم آرای کل نمایندگان آن را بپذیرد و تصویب کند. سپس در صورت تصویب ولو با دو سوم آرا مصوبه مجلس در اجرای اصل 94 قانون اساسی به شورای نگهبان ارجاع داده خواهد شد و شورای نگهبان باید این مصوبه را از نظر انطباق با قانون اساسی و شرع تایید کند.

کشاور اضافه کرد: در مرحله بعدی فرمان همه پرسی را مقام معظم رهبری امضا خواهند کرد و امضا فرمان همه پرسی در حیطه اختیارات و وظایف مقام معظم رهبری است. این موضوع در اصل 110 قانون اساسی تصویب (تصریح) شده است.

این حقوقدان یادآور شد: بنابراین روش مراجعه به آرای عمومی در قانون اساسی شناحته شده و در امور بسیار مهم می توان به آن توسل جٌست.

کشاورز بیان کرد: آنچه اخیرا مطرح شده از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی بسیار مهم است و قطعا این مورد می تواند موضوع همه پرسی و رفراندوم باشد اما اینکه چگونه و در چه مدت به نقطه عملی برسیم، بحث دیگری است.

وی در خصوص امکان برگزاری رفراندوم برای این چهار موضوع گفت: وقتی آقای کدخدایی گفتند، مشکلی نیست پس باید رفراندوم اتفاق بیافتد. امکان دارد رفراندوم انجام شود و ممکن است انجام نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز