سخنگوی وزارت امور خارجه:

حضور نخست وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات نامعقول نبود/ برافراختن چند بنر به زبان ارمنی درباره مناقشه قره باغ اقدامی خودسرانه بود

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۱۵:۰۳:۲۳
کد خبر: ۸۱۹۶۲۸
حضور نخست وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات نامعقول نبود/ برافراختن چند بنر به زبان ارمنی درباره مناقشه قره باغ اقدامی خودسرانه بود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حضور نخست وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات و دیدار با هم کیشان ایرانی خود امری نامعقول به نظر نمی رسد اما بدون شک برافراختن چند بنر به زبان ارمنی در مورد مناقشه قره باغ در محل باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات، اقدامی خودسرانه و غیرقابل پذیرش بوده و به هیچ وجه مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال خبرگزاری «اونا» جمهوری آذربایجان در خصوص سفر اخیر نخست وزیر ارمنستان به تهران اظهار کرد: همانگونه که بارها تکرار کرده ام موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی همسایگان سیاستی روشن، شفاف و مشخص می باشد. اولویت نخست سیاست خارجی ایران همسایگان می باشند. ما علاقه مندیم با همسایگان خود از روابطی مستحکم، براساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی و همزمان تلاش برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات برخوردار باشیم. از نظر ما، روابط ایران با هر کشور دیگری از کشورهای همسایه، بی تردید علیه منافع کشور دیگری چه در میان همسایگان و چه دیگر کشورهای جهان نخواهد بود.

قاسمی افزود: بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری های آسیای میانه و قفقاز روابطی متعادل و متوازن با حفظ تمامی اصول حاکم بر روابط با همسایگان و حق همسایگی میان ایران و ارمنستان برقرار بوده است. سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نیز در چارچوب این روابط و نگاه حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامی کشورهای همسایه شمالی ایران ارزیابی می شود. روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز بعنوان دو کشور همسایه که از سنن، آداب، فرهنگ و مذهب مشترکی برخوردارند همواره از دوران پس از استقلال روابطی رو به رشد و با رویکرد توسعه و تعمیق هر چه بیشتر این روابط در تمامی حوزه های مورد توجه مقامات دو کشور بوده و خواهدبود. نگاهی به تعداد دیدار هیات های مبادله شده در سطوح مختلف بویژه در سالیان اخیر و علی الخصوص دیدارهای وزرای خارجه و روسای جمهور و تفاهمات صورت گرقته موید این مطلب و نشان دهنده عمق روابط بین ایران و آذربایجان است. ایران ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی ج.آذربایجان،ارمنستان و دیگر همسایگان خود را توسعه همه جانبه تمامی این منطقه حساس از جهان می داند. بی تردید خواست ما رفع هرگونه تنش، کدورت، ناامنی و بی ثباتی در روابط بین همسایگانمان با یکدیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مناقشه قره باغ کماکان سیاستی روشن و شفاف است و تغییری نکرده است و معتقدیم این موضوع که می تواند موجب ایجاد نگرانی برای کشورهای پیرامونی ما شود باید براساس موازین بین المللی و از طریق گفتگو حل و فصل شود. برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که روابط ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان تحت تاثیر مناقشه قره باغ قرار نگیرد ولذا ایران کماکان از سیاست اصولی و منطقی خود در این موضوع تبعیت می کند و عمیقا امیدواریم در پرتو تلاش های مسالمت آمیز مقامات این دو کشور و از طریق گفتگو و مذاکره و استفاده از تمامی ابزارها و ظرفیت های دیپلماتیک حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه هر چه سریعتر به نتایج ملموس منجر شود و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در گذشته برای حل و فصل این مسئله دیرینه بین دو کشور، تلاش کرده است همچنان آمادگی دارد در این زمینه تمامی مساعی خود را به کار گیرد. ما مفتخریم که از اعصار و قرون گذشته، پیروان ادیان الهی، از جمله جامعه ارامنه، در ایران بعنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی کهن، در کنار یکدیگر می زیسته اند و از امکانات و فرصت های لازم برای پیروی از آداب و رسوم دینی خود برخوردار بوده اند و امروز نیز در پرتو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از جوامع دینی ارمنی، زرتشتی و یهودی در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

قاسمی در پایان اظهار کرد: حضور نخست وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات و دیدار با هم کیشان ایرانی خود امری نامعقول به نظر نمی رسد اما بدون شک برافراختن چند بنر به زبان ارمنی در مورد مناقشه قره باغ در محل باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات، اقدامی خودسرانه و غیرقابل پذیرش بوده و به هیچ وجه مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.

نظر شما