عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس:

نمایندگان برخی طرح‌ها را نخوانده امضا می‌کنند/ مفهوم رفراندوم را برخی آقایان متوجه نشدند/ پرداخت یارانه ۲۰۰ هزار تومانی کار تبلیغاتی نمایندگان است

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۵:۳۳:۰۵
کد خبر: ۸۲۰۱۴۳
نمایندگان برخی طرح‌ها را نخوانده امضا می‌کنند/ مفهوم رفراندوم را برخی آقایان متوجه نشدند/ پرداخت یارانه ۲۰۰ هزار تومانی کار تبلیغاتی نمایندگان است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که «آیا به نظر شما برای این طرح می‌توانند امضا جمع کنند؟» مطرح کرد: امضا در مجلس خیلی راحت است؛ خیلی‌ها اصلا نمی‌خوانند و امضا می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیراً طرحی فوریتی برای برگزاری همه پرسی درباره ۴ موضوع تدوین کردند و قرار است پس از جمع‌آوری امضا برای این طرح، آن را تقدیم هیات‌ رئیسه مجلس کنند.

این طرح در ۴ محور درباره fatf، هر ایرانی روزی یک لیتر بنزین، پرداخت یارانه نقدی ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی از بابت ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی و تعیین سقف ۷ میلیون تومان برای حقوق مدیران تدوین شده است.

«عزت الله یوسفیان ملا»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «طرح نمایندگان برای برگزاری رفراندوم در 4 موضوع» گفت: قانون اساسی می‌‌گوید اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی و همه پرسی تصویب می‌شود. همه پرسی خودش هم نوعی قانون‌گذاری و نوعی عمل به قوه مقننه است. اما وقتی قانونی در یک موردی داریم دیگر نمی‌توانیم آن را به همه پرسی بگذاریم. ما قانون هدفمندی یارانه‌ها را داریم، این نیست که بیاییم و از طریق رفراندوم از مردم یک چیز جزئی را بپرسیم بدون اینکه توجه کنیم، این مورد جزئی مرتبط با مسئله دیگری است که باید محقق شود.

او ادامه داد: به عنوان مثال رفراندوم برگزار کنیم که آیا شما موافقت می‌کنید آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد یا نه؟ خب آقای هاشمی از دنیا رفته و این دیگر معنی ندارد و عُقلایی نیست. رفراندوم می‌گوید در جایی که نشود با قوانین عادی و قوانینی که ما در مجلس تصویب  می‌کنیم، به نتیجه برسیم و تقنین از این راه قابل اقدام نباشد رجوع به فکر عمومی و آرای عمومی می شود.

یوسفیان ملا بیان کرد: اگر بخواهیم رفراندوم را تا این حد بیاوریم و برای آن هزینه کنیم، یک روز در میان باید رفراندوم برگزار کنیم. مسئله مهم‌تر اینکه قانون‌گذاری و رفراندوم باید عقلایی و با عقل منطبق باشد. اگر موضوعی عقلایی نیست نباید برای آن رفراندوم برگزار کرد. مثلا رفراندوم برگزار کنیم که چه میزان زائر امسال به مکه برود یا نرود. خب طرف مقابل کشور میزبان است و باید دید آیا به این تعداد  ویزا می‌دهد یا نه؟ در موارد مالی هم همین طور است. در موارد مالی اصلا رفراندوم به این معنی درست نیست، برای اینکه مال باید در خزانه بوده و پول باید آماده باشد. قانونی که ما داریم این است که حقوق و مزایای کارکنان دولت در حد برنامه 5 ساله با نرخ تورم باید محاسبه شود اما همان جا می‌گوید در حد بودجه مصوب، یعنی مبلغی که دولت تصویب کند. اشکال ندارد رفراندوم برگزار کنند که به هر کارمندی باید یک میلیارد پول بدهید ولی آیا این پول باید در خزانه هست یا نه؟ این طرح اصلا عقلایی نیست و با قانون اساسی انطباقی ندارد و قابل اقدام نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که «آیا به نظر شما برای این طرح می‌توانند امضا جمع کنند؟» مطرح کرد: امضا در مجلس خیلی راحت است. خیلی‌ها اصلا نمی‌خوانند و امضا می‌کنند ولی قطعا و یقینا ارزشی در حد دستور کار در صحن را ندارد و قطعا در صحن قابل گذاشتن در دستور کار نیست و هیات رئیسه ثبت به اعلام وصول نخواهد کرد.

او در خصوص تعیین سقف 7میلیونی برای حقوق مدیران گفت: ما الان قانون خدمات کشوری را داریم. قانون خدمات کشوری می‌گوید بیش از هفت برابر ِحداقل حقوق نباید باشد. اما خیلی بیش از این می‌گیرند آن هم با همین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تو در تویی که دارند. فرض که رفراندوم شود؛ رفراندوم چیزی را عوض نمی‌کند. وقتی می‌گوییم رفراندوم یعنی یک مصوبه‌ای که نیازمند پشتیبانی یک ملت است. این مفهوم رفراندوم را برخی آقایان متوجه نشدند.

یوسفیان ملا در خصوص افزایش یارانه‌ها مطرح کرد: باتوجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم هر حرکتی می‌تواند، انتخاباتی باشد. این‌ها به حوزه‌های انتخاباتی خود می‌روند و می‌گویند ما می‌‌خواهیم ماهانه 200 هزار تومان برای شما یارانه بگیریم! و درخواست دادیم، این می‌شود یک تبلیغات انتخاباتی. چنین مسائلی مطرح نیست و این‌ها شأن مجلس را پایین می‌آورند.

نظر شما