عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس:

لایحه جامع انتخابات پس از ۱۲ سال در مجلس اعلام وصول شد/ در حال تطبیق لایحه جامع انتخابات با طرح جامع قانون انتخابات هستیم

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۵:۳۲:۵۹
کد خبر: ۸۲۰۱۴۹
لایحه جامع انتخابات پس از ۱۲ سال در مجلس اعلام وصول شد/ در حال تطبیق لایحه جامع انتخابات با طرح جامع قانون انتخابات هستیم
عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: لایحه جامع انتخابات در نهایت پس از 10 الی 12 سال که در دست دولت‌های مختلف بود، خوشبختانه به هیات رئیسه مجلس رسید.

«پروانه مافی»، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا درباره فرایند بررسی لایحه جامع انتخابات در کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: لایحه جامع انتخابات در نهایت پس از 10 الی 12 سال که در دست دولت‌های مختلف بود، خوشبختانه به هیات رئیسه مجلس رسید. هیات رئیسه این لایحه را اعلام وصول کرد اما در این فاصله باتوجه به مشکلاتی که برخی مواد قانون انتخابات داشت و باید اصلاح می‌شد، تقریبا شش ماه بیشتر یا از یک سال پیش روی طرح جامع قانون انتخابات در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها کار کردیم.

وی افزود: این طرح به دقت، هر هفته به صورت مرتب در جلساتی که کمیسیون داشت از صاحبنظران نیز دعوت می‌کرد و حتی از مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان نیز کارشناسانی که صاحب نظر بودند، دعوت می‌شدند تا هم نظرها و هماهنگی‌های مجلس با  شورای نگهبان از همان برنامه‌های کارشناسی شروع شود و هم لایحه به گونه‌ای تنظیم نشود که مجددا به شورای نگهبان بازگردد. لایحه به شدت دچار مرور زمان شده و تقریبا نزدیک به 12 سال است که در دوره‌های مختلف، این لایحه در دولت‌های مختلف آماده ارسال نشده است.

وی درباره علت طولانی شدن ارسال این لایحه بیان کرد: مشکلات گوناگونی شامل دولت مانند عدم تطابق در دولت‌های مختلف بوده که خوشبختانه در حال حاضر به  مرحله مناسبی رسیده است. در حال حاضر که لایحه آمده است طرح در کمیسیون بررسی شده اما می‌توان گفت طرح در برخی مواد به ویژه از نظر کارشناسی قوی‌تر از لایحه است. لذا در حال انجام تطابقی هستیم که برخی موادی که طرح در آن قوی‌تر است را اعمال می‌کنیم. همچنین در برخی موادی که لایحه در آن قوی‌تر است نیز لایحه را اعمال می‌کنیم.

مافی در پایان افزود: بنابراین در نهایت تلفیقی از بهترین‌ها را در طرح و لایحه ایجاد کرده و آن را به تصویب خواهیم رساند که مفهوم لایحه جامع در قانون جامع انتخابات رعایت شود تا بتوان به عنوان یک مستند و میثاق در انتخابات به این لایحه جامع متکی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز