عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

انتخابات تناسبی در لایحه جامع انتخابات نادیده گرفته شده است/ مرکز پژوهش‌ها و شورای نگهبان مشترکا بر روی موضوع انتخابات تناسبی کار می‌کنند

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۶:۱۶:۲۸
کد خبر: ۸۲۰۴۰۶
انتخابات تناسبی در لایحه جامع انتخابات نادیده گرفته شده است/ مرکز پژوهش‌ها و شورای نگهبان مشترکا بر روی موضوع انتخابات تناسبی کار می‌کنند
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد که مرکز پژوهش‌ها و شورای نگهبان مشترکا بر روی موضوع انتخابات تناسبی کار می‌کنند.

«قاسم میرزایی‌نکو»، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا درباره انتخابات تناسبی گفت: به طور کلی انتخابات در دنیا به سه صورت صورت مطرح است. برخی اکثریتی، برخی تناسبی و البته برخی مشترک است. بحث تناسبی این است که از یک حدی به بعد، افراد به نسبتی که وجود دارد انتخاب می‌شوند و این نوع نظام انتخاباتی برای کشورهایی است که نظام‌های حزبی آنها بسیار قدرتمند عمل می‌کند. منتهای مراتب یک مرحله نیز به صورت اکثریتی است یعنی کاری که مجلس در حال پیگیری آن است.  فکر می‌کنم طرح انتخابات تناسبی با دوره‌های قبل متفاوت باشد یعنی افراد بیشتر از 40 درصد رای به صورت مستقیم به مجلس می‌آیند و مابقی متناسب با نسبت احزاب تقسیم و به آنها سهمیه داده می‌شود.

وی افزود: ممکن است در این تناسب باوجود احزاب، افراد به صورت انفرادی هم حضور داشته باشند و این هم جزو همان دسته خواهد بود. بنابراین چهار لیست خواهیم داشت که این چهار لیست، هر کدام به عنوان اکثریت مطرح می‌شوند. بنابراین این موضوع به کنار گذاشته می‌شود که یک بار اصولگراها در انتخابات برنده شوند و یک بار هم اصلاح‌طلبان. به این انتخابات، انتخابات تناسبی می‌گویند که در حال تلاش هستیم که به یک جمع‌بندی دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که طرح به کجا رسیده است، بیان کرد: کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده و جلساتی را برگزار می‌کند و همچنین در کمیسیون مطرح می‌شود. فکر می‌کنم تقریبا بیش از 30 الی 40 کشور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و مرکز پژوهش‌های مجلس با مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان به صورت مشترک در حال مطالعه و فعالیت روی این طرح هستند.

میرزایی‌نکو در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در لایحه جامع انتخابات دیده شده است یا خیر، بیان کرد: خیر. لایحه جامع انتخابات اصلا به موضوع ورود نکرده و این موضوع را نادیده گرفته است. با توجه به تاکیدی که بر احزاب در لایحه جامع انتخابات شده است می‌توان گفت انتخابات تناسبی به معنای حزب بوده و حزب پایه و اساس آن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز