رییس مجلس:

روابط عراق و ایران در ابعاد سیاسی از صمیمیت برخوردار است

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۱۲:۴۲:۵۰
کد خبر: ۸۲۰۹۸۳
روابط عراق و ایران در ابعاد سیاسی از صمیمیت برخوردار است
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دیدار با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق گفت: طبق دیدار و مذاکره هایی که در کنفرانس‌های بین‌المللی داشتیم بنده با افکار ایشان آشنا هستم. خوشبختانه امروز روابط بین عراق و ایران هم در ابعاد سیاسی و هم در اقتصادی و فرهنگی در نهایت صمیمیت، برقرار است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی پس از دیدار در نشست خبری در جمع خبرنگاران بیان کرد: مورد مسئلت ماست که هیئت عراقی تشریف آوردند. طبق دیدار و مذاکره هایی که در  کنفرانس‌های بین‌المللی داشتیم بنده با افکار ایشان آشنا هستم. خوشبختانه امروز روابط بین عراق و ایران هم در ابعاد سیاسی و هم در  اقتصادی و فرهنگی در نهایت صمیمیت، برقرار است.

وی گفت: خیلی خوشحالیم که بعد از تنش‌های تروریستی، عراق امروز از امنیت خوبی برخوردار است ملت عراق ملت رشید و شریفی هستند و با حضور حشت الشعبی توانستند در این فتنه حاضر شوند و این قائله را ختم کنند که نقش آنان در این کار چشم گیر بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من فکر می‌کنم عراق در  شرایط فعلی از جایگاه بسیار خوبی در منطقه برخوردار است و امروز در زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی، روابط پارلمانی و امنیت در  منطقه با هم گفت و گو داشتیم.

لاریجانی ادامه داد: با فشاری که امروز روی مردم فلسطین هست باید از این مردم حمایت کنیم. قطعا  حضور رئیس مجلس عراق و همکارانشان در توسعه روابط این دو کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت و از این جهت از ایشان تشکر می‌کنم.

در ادامه رئیس مجلس عراق گفت: یک فرصت خیلی خوب و خوشبختی برای ماست که در ایران حاضر باشیم و از مجلس دیدار کرده و با برادرم گفت‌وگو کنیم در این سفر امیدواریم همکاری ها و ارتباطات تقویت  شود زیرا نقاط مشترک زیادی اعم از دینی و جغرافیایی داریم و چشم انداز ماست که روابط با ایران گسترش  یابد.

 الحلبوسی بیان کرد: تقویت روابط و یکپارچه شدن دیدگاه‌ها در محافل بین‌‌المللی است که در راستای منافع مشترک دو طرف باید باشد و باید همکاری های دو طرف ادامه پیدا کند. در رابطه با ضروریت استقرار و  بازسازی عراق و تلاش برای مبارزه با داعش نیز در این جلسه صحبت کردیم.

وی گفت: عراق به نیابت از تمام جهان و در جنگ تروریست می باشد تلاش و کوشش ایران برای این امر مهم قابل تقدیر است و اگر کمک‌ها و پشتیبانی‌های ایران از عراق صورت  نمی‌گرفت این مهم انجام نمی شد.

رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران را از عراق ارج می‌نهیم افزود: با چالش‌هایی که پیش روی ماست در این جلسه صحبت کردیم و تحریم ها را محکوم کرده و مخالف تحریم ها هستیم زیرا این تحریم ها مخالف با عرف بین المللی است.

وی عنوان کرد: در این جلسه تأکید کردیم که اجازه نمی‌دهیم از اراضی عراق برای حمله به کشورهای دیگر استفاده شود نیروهایی در عراق  حضور دارند که با دعوت عراق حاضر شدند و این مأموریت‌‌ها مبارزه با گروهک‌های تروریستی است این تلاش و کمک‌ها کمک‌های فنی آموزشی اطلاعاتی برای مبارزه با گروهک های تروریستی و به ویژه داعش است و  نگرانی برای دولت های همسایه ندارد.

الحلبوسی افزود: عراق نیازمند کمک همه است زیرا وارد جنگی شده که تمام دنیا را تهدید می‌کند. ما نیازمند کمک های دوستانمان هستیم و برای جلوگیری از اندیشه‌های تندروانه تلاش می ‌کنیم تا آرامش تضمین شود و عراق روابط خوبی با همسایگان خود داشته باشد.

رئیس پارلمان عراق در پایان گفت: در مرحله‌های آتی شاهد همکاری‌های بیشتر با عراق خواهیم بود ما به دنبال منافع دو ملت  ایران و عراق هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز