معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

نمی‌دانیم اینستکس چطور مشکل گشا خواهد بود

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۱۴:۱۴:۱۷
کد خبر: ۸۲۱۰۶۱
نمی‌دانیم اینستکس چطور مشکل گشا خواهد بود
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در این راستا ابتکاراتی انجام شده و یکی از مهمترین این ابتکارات بحث اینستکس یا مکانیزم مالی اروپا بوده که البته در ابتدای راه است؛ ما هنوز نمی دانیم که چگونه می‌تواند مشکل گشا باشد و کار کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: هر سه ماه یک بار این نشست برگزار می شود اما به خاطر مسائلی که وجود داشت در برگزاری آن تاخیر ایجاد شد. جلسه روز چهارشنبه درباره بررسی ابعاد هسته ای و رفع تحریمها در برجام است.

وی افزود: ابعاد هسته ای به طور معمول در حال انجام است و آژانس بین المللی برای چهارمین بار تایید کرده که ایران به تعهدات خود پایبند است؛ اما در مقابل بحث رفع تحریم‌ها با خروج آمریکا با موانع و مشکلات متعددی روبه‌رو شده است. اعضای برجام در این مدت به دنبال ایده ها، ابتکارات و مکانیزمهایی بودند که بتواند خروج آمریکا را جبران کنند و راه‌حل‌هایی را برای همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد کنند.

عراقچی افزود: در این راستا ابتکاراتی انجام شده و یکی از مهمترین  این ابتکارات بحث اینستکس یا مکانیزم مالی اروپا بوده که البته در ابتدای راه است. ما هنوز نمی دانیم که چگونه می‌تواند مشکل گشا باشد و کار کند. لازم است در این زمینه بحث های کارشناسی مفصلی داشته باشیم البته خیلی دیر ارائه شد و خواست ما از اروپا این است که خیلی جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.

عراقچی بیان کرد: در حاشیه کمیسیون مشترک مباحث کارشناسی که داشتیم و جلسات متعددی در سطح کارشناسی و در سطح بنده به صورت دوجانبه و چندجانبه برگزار شده است. این مباحث برای این است که تعهداتی که کشورهای عضو برجام برای تامین خواسته های ایران در برجام دارند و همکاری‌های اقتصادی با ایران باید انجام شود.

وی در پایان گفت: البته تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا موانع بسیار زیادی را ایجاد کرده  ولی مهم این است که اراده سیاسی در بین کشورهای عضو برجام برای مقابله با این موانع و یافتن راه حل ها وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز