جمالی نوبندگانی:

نظر قطعی درباره پرونده نماینده ملکان اعلام نشده است

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۳:۳۷:۱۳
کد خبر: ۸۲۵۱۷۶
نظر قطعی درباره پرونده نماینده ملکان اعلام نشده است
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: این هیات درخصوص پرونده سلمان خدادادی نماینده ملکان به دلیل عدم ارائه ادله قطعی، نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد جمالی نوبندگانی در حاشیه نشست علنی امروز-یکشنبه -مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: موردی به هیات رییسه مجلس درخصوص حکم اولیه واصل نشده و پیرو آن در گفت و گویی که با دبیر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره این موضوع مطرح شد و هیات رییسه به عدم وصول حکم اولیه اشاره کرد.

وی با یادآوری این که دادگاه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این موضوع را ارائه کرده است، ادامه داد: هیات نظارت به دلیل مسائل مختلفی که درمورد این پرونده وجود دارد، اظهارنظری را برای قوه قضاییه ارسال نکرده؛ حتی اگر اخباری که درباره صدور حکم دادگاه برای نماینده ملکان آمده است، درست باشد، رسانه ای شدن آن به دلیل غیرقطعی بودن آن مناسب نبود، بنابراین تا زمانی که امکان اعتراض وجود دارد، چنین اخباری نباید رسانه ای شود.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس همچنین گفت: در قانون موردی تحت عنوان مصونیت قضایی برای نمایندگان وجود ندارد، در حکم قاضی نمی توان خللی ایجاد کرد و اگر اعتراضی صورت می گیرد، دادگاهی هم برای تجدیدنظر در نظر گرفته می شود تا حکم ابقا یا شکسته شود، ولی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاکنون موردی مبنی بر اقدام نماینده ملکان که بر خلاف وظایف نمایندگی خدادادی باشد، ابلاغ نکرده است، مگر این که اتفاقات مذکور در زمانی حادث شده که ایشان نماینده نبوده باشند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: هیات نظارت جلسه ای با نماینده ملکان برگزار کرد و درخصوص این جلسه علیرضا سلیمی از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از عدم اثبات اتفاقات مطرح شده برای این هیات صحبت کرد، اما در این خصوص ابهاماتی وجود دارد، بنابراین تاکنون رای قطعی برای این موضوع اعلام نشده است.

وی یادآورشد: باید تمامی جوانب این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و مستندات موجود به قوه قضاییه ارزیابی شود.

وی گفت: نامه ای که از جانب قوه قضاییه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان فرستاده شد تا بررسی های لازم صورت گیرد که با برگزاری جلسات و جمع آوری مستندات، نظر هیات به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.، اما درخصوص حکمی که صادر شده باید قوه قضاییه پاسخگو باشد.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ادامه داد: وقتی یک شخص حقیقی و حقوقی از نماینده ای شکایت می کند این هیات وظیفه دارد که با بررسی مستندات اعلام کند که این مورد در حیطه وظایف نمایندگی بوده یا نبوده که عرف بر این است که اگر براساس وظایف نمایندگی بوده باشد، پیگیرد قضایی ندارد و اگر نبوده باشد در قوه قضاییه پیگیری خواهد شد.

جمالی نوبندگانی همچنین گفت: چه در قانون اساسی و چه در قوانینی که در مجلس تحت عنوان آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد، موردی در خصوص عزل نماینده از وظایف نمایندگی وجود ندارد، حتی در قانون انتخابات مجلس که در هفته های گذشته بررسی شد در مورد محدود کردن نمایندگان صحبت هایی مطرح شد که با مخالفت مجلس مواجه شد، ولی اگر نماینده ای تخلفی کرده باشد، درخصوص اعتبارنامه آن نماینده قانون مسکوت مانده است.

وی تصریح کرد: در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درخصوص پرونده نماینده ملکان دلایل قطعی ارائه نشده است، بنابراین هنوز نظر نهایی این هیات به قوه قضاییه ارسال نشده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: درخصوص پرونده نماینده سراوان چون شاکی خصوصی وجود نداشت و بحث میان دولت و مجلس بود، سریع به نتیجه رسید، ولی درخصوص پرونده نماینده ملکان در مجلس شاکی خصوصی وجود دارد و به دلیل وجود ابعاد گسترده در این پرونده باید در جای خود و با دقت بررسی شود که به طور قطع پرونده زمان برخواهد بود.

جمالی نوبندگانی افزود: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درخصوص پرونده ها به هیچ وجه مماشات نمی کند و فارغ از جناح بندی های مجلس؛ وظیفه خود را انجام مِی دهد؛ درخصوص پرونده مذکور بعد از رسیدن به دلایل محکم نظر خود را اعلام می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز