در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت مطرح شد؛

واعظی: باید خود را با مردم تطبیق دهیم

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۱۴:۰۲:۰۳
کد خبر: ۸۲۵۶۲۹
واعظی: باید خود را با مردم تطبیق دهیم
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مردم از حکومت و دولت انتظاراتی دارند و ما باید خود را با آنان تطبیق دهیم، نه اینکه خودمان را محور بدانیم و بگوییم مردم خود را با ما تطبیق دهند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، امروز دوشنبه در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران همان طور که بارها رهبری گفتند و قانون اساسی تایید دارد، قدرت بر اساس رای مردم تعیین می شود، مردم حافظ تداوم نظام هستند و بزرگترین سرمایه ما محسوب می شوند؛ اگر کسی غیر از این صحبت کند به بی راهه رفته است.

وی یادآور شد: اخیرا شنیدم که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه ای گفته است که 'مردم چه کاره اند'؛ در پاسخ باید گفت که مردم همه کاره اند، ما نمی توانیم بدون نظر مردم هرکاری که دلمان می خواهد را انجام دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مردم از حکومت و دولت انتظاراتی دارند از این رو ما باید خود را با آنان تطبیق دهیم، نه اینکه خودمان را محور بدانیم و بگوییم مردم خود را با ما تطبیق دهند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره نامه رییس دولت اصلاحات به رییس جمهوری گفت: من وجود این نامه را تایید نمی کنم؛ هیچ بحثی در رابطه با استعفا در پنج سال و نیم گذشته مطرح نبوده است؛ افرادی مطالبی را با چند واسطه مطرح می کنند که بیشتر برای مطرح کردن خودشان است.

وی افزود: اگر دکتر روحانی در این مقطع خاص هم رییس جمهوری نبود،با تمام وجود مسئولیت می پذیرفت و برای حل مشکلات مردم تلاش می کرد، از این رو امروز که مسئولیت دارد به مردم و رای آنان وفادار است و تا زمانی که مشکل وجود دارد و مردم بخواهند، در مسئولیت خود باقی می ماند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درمورد سفر دکتر روحانی به عراق به دیدارهای رییس جمهوری با مردم، مسئولان فعلی و قبلی و گروه های سیاسی عراق اشاره کرد و گفت: در این سفر دیدار با آیت الله العظمی سیستانی که بیش از یک و ساعت و نیم طول کشید و دیگر مراجع عظام تقلید انجام شد که ملاقات خوبی بود و به نظرم سفر بسیار موفقی بود.

وی بیان داشت: این سفر پیام های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی داشت و همچنین به دلیل آنکه آمریکایی ها بر روابط ایران و عراق بسیار حساس هستند، این سفر پیامی هم برای آنها داشت. حجم مبادلات ما ۱۲ میلیارد دلار است که می توانیم آن را افزایش دهیم. فضا برای کار بسیار خوب است.

واعظی در پاسخ به اظهارات یکی از فعالان سیاسی، گفت: کسانی که این سخنان را مطرح می‌کنند خودشان اصلا مقبولیت ندارند و اگر آنها نظرسنجی برگزار کنند وارد این بحث نمی‌شوند. مردم الان مشکل دارند و ما آن را پنهان نمی کنیم. چندین ماه است می گوییم مشکلات مردم را می دانیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: به شکل مرتب اطلاعات را از همه دستگاه ها غیر از دستگاه‌های دولتی جمع آوری می کنیم و به رییس جمهوری و مسئولان منتقل می کنیم برای اینکه با مردم زندگی کنند و برای آنها تصمیم بگیرند.

واعظی به بحث محبوبیت وزیر امور خارجه پس از خروج آمریکا از برجام اشاره کردو گفت: همین مسائل را در مورد آقای ظریف مطرح می‌کردند می و از دست رفتن محبوبیتش ظریف سخن می گفتند.

وی با بیان این که مردم به رغم مشکلات به این راه اعتقاد دارند، افزود: همانطور که هفته گذشته مقام معظم رهبری فرمودند؛ نباید با آنچه که آمریکا و دشمنان داخلی تبلیغ می‌کنند هم صدا شویم. سال آینده، سالِ انتخابات مجلس است که از نظر سیاسی باید مقداری مراقبت ها بیشتر شود. تلاش کنیم انتخابات خوب و پرشوری با حضور گسترده مردم داشته باشیم و اجازه ندهیم دشمن از تبلیغات زودرس انتخابات استفاده کند و بگوید در داخل التهاب و اختلافات وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور به 2 موضوع بسیار مهم در سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: یک موضوع حل و فصل مسائل اقتصادی چون گرانی و سختی معیشت مردم است و موضوع دیگر مربوط به تحریم ها و فشارهای آمریکا مربوط است باید از نظر سیاسی و اجتماعی در داخل کشور، گروه‌ها و جناح‌ها اختلافات را کنار بگذارند و روی مشترکات سرمایه گذاری کنند. ان شاء الله برابر فشار آمریکا و صهیونیسم موفق شویم.

وی در خصوص استعفای ظریف، گفت: راجع به این اتفاق همه صحبت کرده‌اند آن چیزی که مطرح شده است به دلیل شرایطی که امروز در سوریه است و مسیری که باید رئیس جمهوری سوریه به ایران می پیمود و اینکه فضا دست چه کسانی است.

واعظی همچنین یادآور شد: سال آینده سال انتخابات هم هست باید مراقبت کنیم فضای انتخابات باعث مایوس کردن مردم و اختلاف نشود و شوری بیافریند که مردم در انتخابات با شکوه تر شرکت کنند.

خبرنگاری از رئیس دفتر رئیس جمهور سوال کرد، عده ای تلاش می کنند مردم را ناامید کنند و بگویند سال آینده وضعیت مردم بدتر از امسال خواهد شد، شما برای امیدوار کردن مردم نسبت به سال آینده چه پاسخی دارید؟

وی در پاسخ گفت: سال ۹۷ سال خیلی سختی برای ما بود، ما با سه جنگ اقتصادی، تبلیغاتی و روانی از طرف آمریکا، صهیونیست ها و کشورهای مرتجع منطقه مواجه بودیم و اینها هر آنچه که در توان داشتند از ابتدای سال تا ۱۳ آبان اجرا کردند، ادعا می کردند که بعد از ۱۳ آبان ایران با  قحطی مواجه می شود، صادرات نفت ایران صفر می شود  و مشکلات عدیده ای برای مردم ایجا د خواهد شد  اما بحمد الله با حمایت مردم و تلاش همه مسئولان و قوای کشور و درایت و رهنمودهای  رهبری ما از این مرحله سخت  عبور کردیم و مشکلات را پشت سرگذاشتیم .

وی با بیان اینکه نمی خواهم از شرایط  ابراز رضایت کنم و می دانیم مردم با مشکلات مواجه هستند، گفت: امروز مسئولان کشور در رده های مختلف کاملا از وضعیت آگاهند و می دانند انتهای تحریم ها همین بوده  و یاد گرفته ایم با کشورها و همسایگان ، اروپایی ها  و اسیا چگونه کار کنیم  و معتقدم که  سال ۹۸ سخت تر از ۹۷ نخواهد بود .

 واعظی تاکید کرد: اگر بتوانیم انسجام و صمیمیت را بین دولت و بقیه قوا و نهاد های نظامی و غیر نظامی حفظ کنیم و مردم امیدوار باشند که مجموعه نظام می تواند مشکلات آنها را حل کند. یاس و ناامیدی که از بیرون تزریق می شود از بین برود، مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی افزود: متاسفانه  برخی افراد ناخودآگاه، بدون اینکه عمدی باشد با برنامه ریزی دشمنان همراهی می کنند که اگر جلوی این کار با کمک و همراهی مردم گرفته شود ، قطعا سال آینده وضعیت بهتر از امسال خواهد بود و می توان از مشکلات عبور کرد

از واعظی در مورد مهمترین طرح دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد و احتمال توزیع کالابرگ سوال شد که در پاسخ گفت: دولت ابتدا برای سال آینده رقم قابل توجهی برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان ، مستمری بگیران در نظر گرفته است و از مجلس نیز تشکر می کنیم که با تصویب آن و مکانیسمی که تعیین شده  کسانی که در آمد کمتری دارند درصد بیشتری به حقوقشان اضافه خواهد شد.

وی افزود: برنامه ریزی داریم تا به همین سبک حقوق کارگران نیز افزایش یابد و مستمری بگیران  کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز به طور ویژه مورد حمایت دولت هستند، برای روستائیان و کشاورزان نیز مصمم هستیم که شرایط بهتری داشته باشند.

واعظی درمورد توزیع کالابرگ نیز گفت: در مجلس هم موضوع پرداخت نقدی وهم کالابرگ  مطرح شده و بحث ها همچنان ادامه دارد، فکر می کنیم در ایام بین تعطیلات نوروز ۵ تا ۱۰ فروردین تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ شود.

از رئیس دفتر رئیس جمهور سوال شد که چرا دولت پس از ۸ ماه سخنگو ندارد؟ وی در پاسخ گفت:  دیدگاه آقای رییس جمهور این است که وقتی سخنگو داشتیم اکثر وزیران ما گفت و گو نمی کردند با رسانه ها و آنها را به سمت سخنگو هدایت می کردند، هدف ما این است که ارتباط همه عضای دولت با رسانه را برقرار کنیم ، آقای رییس جمهور بعد از استعفای آقای نوبخت به وزیران دستور دادند که خودشان سخنگوی خود باشند و سوالات رسانه ها را بی پاسخ نگذارند .

واعظی تاکید کرد: شاهد هستید که در ۷ ماه گذشته پاسخگویی اعضای کابینه بیشتر شده است، فکر می کنم تا اندازه ای  به بخشی از اهداف که پاسخگویی بیشتر اعضای دولت است نزدیک می شویم البته هنوز راضی نیستم ، ضمن اینکه امیدوارم اوایل سال آینده سخنگو هم معرفی شود.

 رئیس دفتر رئیس جمهور درخصوص نظارت دولت بر تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم و لزوم رفع نگرانی مردم در این رابطه، با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی در داخل کشور تولید می شود، گفت: سیاست دولت این است که همیشه ذخایر مطمئن از کالای اساسی داشته باشیم ، آقای رییس جمهور هر هفته جدول ذخایر را می بینند و دستور می دهند، مردم هیچگونه نگرانی از بابت ارزاق عمومی نداشته باشند.

وی  در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد وزارتخانه ها، تاکید کرد: وزارتخانه‌ها همانند بانک مرکزی، از تحریم ها بویژه در بخش تامین ارزاق مردم بسیار متأثر شدند و همه تلاش می‌کنند.

واعظی با اشاره به افتتاح ۴ فاز پارس جنوبی با اعتبار  ۱۱ میلیارد دلار، تصریح کرد: تمام این پروژه با توان داخلی ایرانی انجام شد و این اقتدار ما است که وزارت نفت الان جزو وزارتخانه‌هایی است که خیلی متأثر شده است ولی درحال انجام دادن امور هستند و چون مردم مشکل دارند ابتدا باید مشکل گرانی را حل کنیم تا مردم مقداری احساس آرامش کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: همه در حال تلاش هستند و وزرا و اعضای دولت نیز بخشی از این مردم هستند و با مردم زندگی می‌کنند و وقتی به‌ کوه می‌روم با من صحبت می‌کنند که شما می‌دانید گرانی  و مشکل است و سپس می‌گویند ما فکر نمی‌کردیم که شما اینقدر از مشکلات مردم مطلع باشید و من هم گفتم که آقای رئیس جمهور بیشتر از من اطلاع دارد.

واعظی با تاکید براینکه با کمک رسانه، صدا و سیما و مردم می‌توانیم همین مشکلات باقیمانده را هم در سال ۹۸ حل کنیم و با قدردانی از صبر مردم خوب و شریف ایران، گفت: از مردم به عنوان یکی از خدمتگزاران برای اینکه سال سختی را پشت سر گذاشتند و نجابت و همراهی کردند، شرمنده‌ هستیم و این امر مسئولیت ما را مضاعف می‌کند تا در سال ۹۸ بیشتر خدمتگزار مردم باشیم و امیدوار هستم که سال ۹۸، سال خوبی برای مردم عزیزمان  باشد و تلاش می‌کنیم با کمک یکدیگر مشکلات معیشتی حل شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته می‌شود دفتر آقای زنگنه دستگاه پوزی گذاشته بودند که مراجعین برای دیدار با ایشان باید کارت می کشیدند و حتی نیروهای امنیتی نیز در این خصوص ورود کردند، گفت: مهندس زنگنه برای مدت های بسیار وزیر نفت بوده اند و اگر زندگی آقای زنگنه و هر آنچه را که دارد، محاسبه کنید، باید مدال صداقت و درستکاری به او داد.

دکتر واعظی تصریح کرد: نباید به چنین حرف هایی توجه کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز