همه تلاش‌ها در سال ۹۷ برای ایجاد بحران؛

آمریکا از فروردین تا اسفند باخت

۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۰۵:۳۷:۵۹
کد خبر: ۸۲۶۰۴۸
آمریکا از فروردین تا اسفند باخت
سال 97 به‌دلیل اتفاقات مهم در حوزه سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و علاوه بر این کشور روزهای پر التهابی را سپری کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ هنوز چند روز از تحویل سال 97 نگذشته بود که در همان تعطیلات نوروز ناگهان قیمت دلار افزایش یافت، افزایشی که البته ریشه در بحران روانی ایجاد شده از دی ماه سال 96 داشت.

سال 97 سخت شروع شد، از همان روزهای اول می شد پیش بینی کرد با افزایش عجیب و غریب و بدون مبنای اقتصادی قیمت ارز، ماه های پیش رو تلاطم های متنوعی را پیش روی مردم قرار دهد.

اواخر اردیبهشت ماه بود که ترامپ مقابل دوربین های تلویزیونی حاضر شد و از خروج آمریکا از برجام خبر داد. بازگشت تحریم‌ها و اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها وعده‌هایی بودند که رییس جمهور آمریکا مقابل دوربین‌ها می داد. به چند دقیقه نرسید که فدریکا موگرینی با چهره ای درهم و عصبانی مقابل خبرنگاران ایستاد و با تقبیح اقدام ترامپ، پایبندی اتحادیه اروپا به برجام را تاکید کرد. حسن روحانی هم چند دقیقه بعد در تلویزیون حاضر شد و از ادامه برجام «بدون آمریکای مزاحم» خبر داد.

همه دنیا غیر از چند کشور حاشیه خلیج فارس و البته رژیم صهیونیستی، خروج آمریکا از برجام را مورد انتقاد قرار دادند، قرار شد ایران، اروپا، روسیه و چین برجام را ادامه دهند.

«تابستان داغ» این وعده ای بود که آمریکایی ها و مخالفان جمهوری اسلامی داده بودند و معتقد بودند پایان تابستان داغ، پایان جمهوری اسلامی خواهد بود. اقدامات زیادی هم انجام دادند. در کوران رقابت های جام جهانی بازار را به تعطیلی کشاندند، در برخی شهرها آشوب به پا کردند و یک مدرسه دینی را آتش زدند، تلاش کردند با شایعه سازی همه کشور را درگیر کنند اما تابستان داغ تمام شد و هیچ اتفاقی نیفتاد.

وقتی آشوب ها نتیجه نمی دهد باید خشونت را بالا برد، حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز، اقدام دیگری بود که انجام دادند ولی باز هم هیچ سودی برایشان نداشت.

روز 13 آبان موعد بازگشت تحریم ها و اعمال تحریم های جدید بود، چند ماهی می شد که با جنگ روانی تلاش می کردند قیمت دلار را در 13 آبان به بالای 20 هزار تومان برسانند اما با گذشت این روز و بازگشت تحریم ها قیمت دلار همان جایی ایستاد که روز 12 آبان ایستاده بود.

جان بولتون در جمع منافقین قول داده بود جمهوری اسلامی ایران چهلمین سالگرد خود را جشن نخواهد گرفت به همین خاطر بود که جنگ روانی گسترده ای را آغاز کردند تا 22 بهمن سال 97 دیگر روز جشن پیروزی جمهوری اسلامی نباشد اما 22 بهمن ماه هم آمد و ایران 40 سالگی انقلابش را جشن گرفت.

نشت ورشو دیگر اقدام آمریکایی‌ها بود تا شاید یک اجماع علیه ایران در جامعه بین‌الملل ایجاد کنند، کشورهای قدرتمند جهان نرفتند و همه ماجرا به تبلیغات انتخاباتی نتانیاهو ختم شد.

همزمان با نشست ورشو، در سیستان و بلوچستان به اتوبوس سپاه حمله تروریستی کردند تا شاید یک بحران جدید اضافه کنند، دو حمله تروریستی سنگین در یک سال آن هم دقیقا زمانی که سیاست های آمریکا در قبال ایران شکست می‌خورد نشان می‌داد آمریکا همه توانش را برای مقابله با جمهوری اسلامی به میدان آورده است.

سال 1397 به پایان رسید، سالی که باید در تاریخ به سال شکست‌های بزرگ سیاست آمریکا در قبال ایران تعبیر شود. ترامپ و دولتش حتما برای سال 1398 هم برنامه دارند اما ایران به راه خودش ادامه می دهد.

نظر شما