مشاور وزیر دفاع پیشین بررسی کرد

احتمال جنگ ایران و آمریکا چقدر است؟

۱۳۹۸/۰۱/۰۴ - ۲۰:۰۰:۴۸
کد خبر: ۸۲۶۹۸۶
احتمال جنگ ایران و آمریکا چقدر است؟
یک کارشناس مسائل نظامی و امنیتی گفت: «با توجه به شرایط موجود من فکر نمی‌کنم که کشورهایی مثل عربستان، امارات و حتی اسرائیل وارد جنگ با ایران شوند. آن‌ها بیشتر به دنبال ورود نظامی ایالات متحده هستند که این هم احتمالش بسیار اندک است.»

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ سایت فرارو نوشت: امیر موسوی مشاور وزیر دفاع پیشین کشورمان در خصوص شرایط ایران در منطقه طی سال ۹۸ گفت: «جمهوری اسلامی تا امروز تلاش کرده است که موضوع‌گیری‌های شجاعانه و در عین حال هوشمندانه و حکیمانه داشته باشد. یعنی مجموعه کسانی که نقش تأثیرگذار تصمیم‌گیرنده در عرصه سیاست خارجی دارند، اجازه نمی‌دهند شرایط به گونه‌ای پیش برود که دشمنان بهانه‌ای برای جنگ به دست بیاورند. به این معنی که همیشه یک راهی برای مذاکره باقی می‌گذارند و به گونه‌ای عمل نمی‌کنند که کار به جنگ و درگیری مستقیم برسد.»

وی ادامه داد: «اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که کشورهایی که در مقابل ایران ایستاده‌اند به هیچ عنوان مصلحت اندیشی و آینده‌نگری لازم را ندارند. به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس تا امروز به نحوی عمل کرده‌اند که ذره‌ای مصلحت اندیشی در آن‌ها مشاهده نشده است. این وضعیت در خصوص رژیم صهیونیستی نیز صدق می‌کند. اما آن‌ها توانایی لازم برای روبرو شدن با ایران در مقوله نظامی را ندارند لذا قطعاً با جمهوری اسلامی وارد جنگ مستقیم نمی‌شوند، اما آنچه آن‌ها به دنبالش هستند، تحریک و اقناع ایالات متحده است که آن‌ها وارد جنگ با ایران شوند. البته آن‌ها خودشان هم بدشان نمی‌آید که با ایران وارد جنگ شوند، اما نباید این نکته را فراموش کنند که ایران یک کشور کوچک و ضعیف مثل کویت نیست که وارد جنگ شوند.»

او تاکید کرد: «قطعا جنگ با ایران هزینه‌های بسیاری در بر خواهد داشت. زیرا به هر حال پشتیبانی منطقه‌ای که ایران انجام می‌شود قطعاً مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. طی سال‌های اخیر محور مقاومت بسیار قدرتمند و سازمان یافته‌تر از گذشته شده است و نمی‌توان با ایران به گونه‌ای رفتار کرد که با عراق رفتار شد بنابراین کشورهایی که همچنان عقلانیت لازم را دارند اجازه نخواهند داد که کار به جنگ با ایران برسد. به همین دلیل است که الان می‌بینیم ایالات متحده از یک سو تهدید می‌کند و از سوی دیگر پیام برای مذاکره ارسال می‌کند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: «من اواخر سال گذشته در گفتگویی عنوان کردم که پنج کشور در تلاش هستند که رابطه میان ایران و آمریکا را بهبود ببخشند؛ لذا ما یک سری خبرها داریم که الان تلاش دونالد ترامپ مبنی بر مذاکره است که خب فعلاً جمهوری اسلامی ایران تمایلی به این مسئله ندارد و دلایل مختلف و منطقی دارد. نظر مقامات ایرانی مبنی بر این است که زمانی می‌توان وارد مذاکره شد که آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. قاعدتاً هم اگر ایالات متحده تصمیم به بازگشت به برجام نگیرد، احتمال مذاکره بسیار اندک خواهد بود. زیرا همین اقدام آن‌ها موجب بی‌اعتمادی بیشتر بین ایران و آمریکا شده است و احتمالش بسیار کم است که جمهوری اسلامی در چنین وضعیتی پای میز مذاکره بنشیند.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر دلایل بسیاری وجود دارد که آمریکایی‌ها تمایلی به جنگ با ایران ندارند. یکی از این‌ها قدرت نظامی ایران است. نباید فراموش کنیم که در دوره مذاکرات هسته‌ای شرایط ایران بسیار نامناسب بود و ما اصلاً به اندازه امروز در تکنولوژی، پدافند غیرفعال، صنعت و… توانایی را نداشتیم. دلیل دوم این است زمانی که آمریکایی‌ها پای میز مذاکره آمدند، محور مقاومت هم شرایط خوبی نداشت و مخالفان در سوریه تا نزدیکی کاخ ریاست جمهوری رسیده بودند یا مثلاً بخش قابل توجهی از عراق در اختیار داعش بود و به بغداد رسیده بودند و بیروت هم وضعیت مناسبی نداشت. در چنین شرایطی آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند که پای میز مذاکره بیایند و الان خیلی احتمالش کم است که در شرایط فعلی ایران و محور مقاومت، وارد جنگ با جمهوری اسلامی شوند.»

موسوی در پایان گفت: «از سوی دیگر دونالد ترامپ هم به دنبال معامله است. او ترجیح می‌دهد بدون جنگ امتیاز بگیرد و به همین دلیل فکر نمی‌کنم در نهایت حاضر باشد به خواسته عربستان و امارات تن بدهد. ضمن اینکه نباید مسئله امنیتی و افزایش قیمت سوخت در پی جنگ با ایران را نادیده گرفت. زیرا جدا از اینکه قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا خواهد کرد، امنیت منطقه و حتی اروپا هم تهدید خواهد شد. به همین دلیل است که الان می‌بینیم اتحادیه اروپا تلاش دارد به گونه‌ای برجام را حفظ کند بنابراین با توجه به شرایط موجود من فکر نمی‌کنم عربستان، امارات و حتی رژیم صهیونیستی وارد جنگ با ایران شوند. آن‌ها بیشتر به دنبال ورود نظامی ایالات متحده هستند که این هم با توجه به نکاتی که اشاره کردم، احتمالش بسیار اندک است.»

 

نظر شما
پرونده ویژه