در پی اقدام غیرقانونی اخیر ترامپ؛

شوی تبلیغاتی ترامپ و نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات آغاز شد/ به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی، اثر حقوقی ندارد

۱۳۹۸/۰۱/۱۶ - ۰۵:۳۸:۴۸
کد خبر: ۸۲۸۶۰۱
شوی تبلیغاتی ترامپ و نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات آغاز شد/  به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی، اثر حقوقی ندارد
دیپلمات و سفیر اسبق ایران در اردن گفت: اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی، ادامه استراتژی اول آمریکا، از سوی دونالد ترامپ است که هیچ اثر حقوقی ندارد.

«نصرت الله تاجیک»، دیپلمات و سفیر سابق ایران در اردن و تحلیلگر مسایل بین الملل، در مورد اقدام غیرقانونی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی به خبرنگار برنا گفت: عنوان واقعی منطقه جولان از نظر سازمان ملل، جولان اشغال شده سوری است نه بلندی های جولان. در واقع بلندی های جولان، ابداع رژیم صهیونیستی بود تا بتواند  برای  اشغال خود در این منطقه وجاهت و مشروعیت قائل شود.  بنابراین در  مورد جولان باید  عبارت سرزمین جولان اشغال شده سوری را به کار برد. این اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اشغال اسرائیل بر جولان اشغالی، هیچ اثر حقوقی و قانونی ندارد بلکه مغایر قوانین بین المللی است.

او در مورد چرایی ورود آمریکای ترامپ به این معامله نیز افزود: ترامپ در حالی به این اقدام دست زده که در واقع نه سر پیاز است و نه ته پیاز و به عبارتی این موضوع به آمریکا ربطی ندارد. در واقع نه سرزمینی متعلق به آمریکا است که تمایل داشته باشد اهدا کند و نه اشغال کننده است، بلکه حامی یک اشغالگر است. لذا آمریکا اهدافی را از این منظر در حال پیگیری است که تبعاتی را نیز در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: یکی از این تبعات، خروج آمریکا از بی طرفی است البته آمریکا در دوران ترامپ، این روند را با انتقال پایتخت از تل آویو به بیت المقدس آغاز کرد که در واقع  این اولین اقدام او در خروج از بی طرفی بود که نقش خود را در خاورمیانه به ویژه در معادلات بین فلسطین و اسرائیل از دست داد یا تضعیف کرد و با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی نیز از دست خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد اهداف ترامپ از این اقدام نیز گفت: یکی از این اهداف، حفظ رای دهندگان خود در صحنه انتخابات برای دور دوم برای حضور در کاخ سفید است از جمله  حفظ لابی قدرتمند یهودی است که همچنان به عنوان پشتیبان ترامپ از او حمایت کنند. دومین هدف ترامپ، ادامه یکجانبه گرایی و استراتژی خروج از موافقتنامه ها است. در حقیقت این اقدام ترامپ ادامه خروج او از موافقتنامه پاریس، شورای حقوق بشر یا یونسکو  است که به نوعی نادیده گرفتن موافقنامه های بین المللی و به عبارتی اختراع کردن چرخ از آغاز است. بنابراین ترامپ با این اقدامات، به همه زحمات چندجانبه گرایی که حاصل کار مطالعاتی، دانشگاهی و  تلاش نخبگان جهان برای پس از جنگ جهانی دوم بود تا بتوانند مسائل بین المللی را در روندی برد برد و چندجانبه حل و فصل  کنند  پشت پا زد و به سمت یکجانبه گرایی حرکت کرد. در نتیجه این اقدام ادامه استراتژی اول، آمریکا است یعنی ترامپ با این شعار خود نشان داد که برای معادلات بین المللی یا موافقتنامه های جهانی، اعتباری قائل نیست.

تاجیک در مورد اهداف نهایی ترامپ تصریح کرد: حداکثر سازی امنیت رژیم صهیونیستی یکی از این  اهداف است. در همین راستا باید گفت که بلندی های جولان چه از منظر آب و چه از منظر امنیت یک منطقه استراتژیک محسوب می شود. این اقدام ترامپ از سوی سوریه، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سایر کشورها محکوم شده است و هیچ کشوری حتی هم پیمانان غربی ترامپ نیز این اقدام را تایید نکردند. هدف دیگر ترامپ کمک کردن به نتانیاهو در آستانه انتخابات زودرس رژیم صهیونیستی است. همه این موارد نشان می دهد که هیچ ترتیبات حقوقی یا کمک حقوقی در مورد این اقدام نمی توان متصور بود و تلاش ترامپ برای تامین اهداف گفته شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز