سفیر ایران در انگلیس:

مقام پیشین آمریکایی از جدایی متحدان واشنگتن گفت

۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۲۳:۱۶:۳۸
کد خبر: ۸۳۰۰۷۷
مقام پیشین آمریکایی از جدایی متحدان واشنگتن گفت
سفیر ایران در انگلیس گفت: «ویلیام برنز» قائم‌مقام سابق وزیر خارجه آمریکا در جریان رونمایی از کتاب جدید خاطرات خود در لندن تصریح کرد متحدان آمریکا به‌تدریج اعتقاد خود را به این کشور از دست می‌دهند و شروع به جدایی و دوری از آن کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، حمید بعیدی نژاد محورهای سخنرانی برنز را در خصوص سیاست خارجی آمریکا در توییترش منتشر کرد که برخی نکات مهم آن بدین شرح است:
1- متحدان آمریکا کم کم دارند اعتقاد خود را به این کشور از دست می‌دهند و شروع به جدایی و دوری از آمریکا کرده‌اند. نهادهایی را که آمریکا برای ایجاد آن‌ها به‌سختی تلاش کرده است و به‌شدت نیاز به بازسازی هم دارند، به‌تدریج در حال ضعف و سرگردانی هستند. این آسیب‌ها و لطمات به‌آسانی برطرف و جبران نخواهد شد به‌ویژه اگر این 4 سال دوره ترامپ قرار باشد که تا 8 سال ادامه یابد.
2- استفاده آمریکا از تحریم‌های ثانوی برای جلوگیری از تجارت اروپایی‌ها با ایران بسیار کوته‌بینانه است، به هشدارهای آلمان و فرانسه توجه کنید که می‌گویند باید به این تحریم‌ها از طریق مستقل ساختن حاکمیت اقتصادی اروپا از ایالات‌متحده پاسخ داد. این اتفاق ممکن است یک‌شبه رخ ندهد و طول بکشد اما بسیاری از کشورها، ازجمله متحدان آمریکا، گام‌هایی را برای کاهش آسیب‌پذیری خود در برابر سیستم مالی ایالات‌متحده برداشته و بر خواهند داشت. 
3-رهبران ایران اکنون با خونسردی فکر می‌کنند که آمریکا پس از سال‌ها تلاش برای انزوای ایران، نهایتاً با خروج از برجام خودش را منزوی کرده است .
تحریم‌های آمریکا به اقتصاد ایران لطمه زده است اما هدف واقعی دولت آمریکا دستیابی به یک توافق هسته‌ای بهتر با ایران نیست،بلکه دولت فعلی آمریکا به دنبال سرنگونی و یا انفجار ایران از داخل است. اگرچه ایران تحت‌فشار است اما فکر نمی‌کنم این استراتژی به هیچ‌یک از دو نتیجه موردنظر آن‌ها برسد.
4- راه‌حل مفیدتر، سرمایه‌گذاری و تکیه‌بر توافق هسته‌ای است، هرچند این توافق بی‌نقص نیست اما در دیپلماسی بندرت امر کاملی وجود دارد.
5- جنگ یمن نه‌تنها یک فاجعه انسانی بلکه فاجعه راهبردی برای عربستان سعودی است.ترامپ تمایلی به فشار علیه عربستان برای عقب‌نشینی از سیاست‌های غلط ندارد.
6-ترامپ استاد بازی با هراس و اضطراب افکنی در افکار عمومی برای پیشبرد سیاست‌های خود است و توجه کاملی به عواقب اقتصادی و اجرایی اقدامات خود ندارد.انگلیس هم نباید فکر کند که با خروج از اتحادیه اروپا به توافق تجاری سودمندی با آمریکا دست می‌یابد، بخصوص زمانی که با خروج از اروپا ضعیف خواهد شد.
«ویلیام جوزف برنز» در سال های 2011 تا 2014 قائم مقام وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز