عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

لاهه به نفع ایران رای خواهد داد/ ارائه مستندات وزارت خارجه به لاهه قوی و به موقع بود/ دولت تا حصول نتیجه نهایی پرونده را پیگیری کند

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۵:۲۹:۲۸
کد خبر: ۸۳۰۶۰۸
لاهه به نفع ایران رای خواهد داد/ ارائه مستندات وزارت خارجه به لاهه قوی و به موقع بود/ دولت تا حصول نتیجه نهایی پرونده را پیگیری کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تعیین زمان برای دفاع ایران در لاهه از اقامه دعوی خود علیه آمریکا گفت: شرایط فعلی مناسب است و به نظر می رسد رای نهایی به نفع ایران صادر شود.

«ولی الله نانواکناری»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره این که ایران در فروردین ماه سال۹۸ به دفاع از دادخواست خود علیه آمریکا در دادگاه لاهه می‌پردازد، گفت: از روند کلی پرونده اینگونه استدلال می‌شود که رای نهایی به نفع ایران باشد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب بیان کرد: ایران از آمریکا به دلیل عدم اجرای توافق برجام و خروج از آن به لاهه شکایت کرده و مستنداتی که وزارت خارجه به دادگاه ارائه داده، نتیجه کار تیمی قوی و خوبی بوده که رای اول دادگاه را نیز به نفع ایران رقم زد.

وی  در خصوص نتیجه رای نهایی این دادگاه گفت: آمریکا با خروج غیرقانونی و خلاف تعهد خود از برجام به ایران خسارت وارد کرده و با رای این دادگاه، ملزم به پرداخت خسارت است.

نانواکناری در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز پرداخت خسارت از جانب آمریکا به ایران مسبوق به سابقه بوده است؟ گفت: در این خصوص در گذشته نیز خسارت‌هایی از جانب آمریکا به ایران پرداخت شده هرچند که بسیار محدود بوده و زمان زیادی برای پیگیری آن صرف شده است.

وی بیان کرد: البته پروسه اجرایی شدن رای زمان بر است و نباید انتظار داشت که به سرعت بعد از اعلام رای، این خسارت پرداخت شود.

نانواکناری اهمیت این رای را در بعد سیاسی و بین‌المللی برای ایران قابل توجه و حائز اهمیت خواند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:  درست است که حکم اولیه به نفع ما صادر شد، اما نباید از این موضوع غافل شویم و دولت باید تا حصول نتیجه نهایی، پرونده را پیگیری و از ظرفیت دیپلمات‌ها نیز در این خصوص استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در پی شکایت ایران از آمریکا باتوجه به اعمال تحریم‌ها و نقض عهدنامه مودت برای طرفین مهلتی را تعیین کرده تا در زمان مقرر به اقامه دعوی و دفاعیات خود بپردازند که برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال۹۸ به دفاع از دادخواست خود می‌پردازد.( اینجا بخوانید).

نظر شما