مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی:

آژانس هیچ نشانه‌ای درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران ندارد

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۱۹:۱۴:۱۲
کد خبر: ۸۳۰۷۰۳
آژانس هیچ نشانه‌ای درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران ندارد
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس هیچ نشانه ای را مبنی بر وجود فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته ای توسط ایران در اختیار ندارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنانی در واشنگتن تصریح کرد: پرونده ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران (PMD) خاتمه یافته است.

او در طی سفر خود در این هفته به واشنگتن با مایک پمپئو و جان بولتون دیدار کرده و اعلام کرد که یافته های آژانس را تایید می کند که ایران تعهدات خود براساس معاهده هسته ای 2015  انجام داده  است.

آمانو  همچنین اظهار کرد: نظارت جاری بر ایران از قویترین سیستم های بازرسی و تضمینی موجود است که در همه دنیا وجود دارد.

او در مورد  بازرسی کارشناسان آژانس از تورقوزآباد که مقامات اسرائیلی ادعا می کنند در جهت ذخیره دستاوردهای گذشته طراحی تسلیحات اتمی ایران است،  اظهار نظری نکرد و محرمانه بودن اطلاعات تحت موافقتنامه های پادمان را یادآور شد.

آمانو در سخنرانی روز جمعه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام اماکنی که نیاز است، دسترسی دارد و هنگامی که ما اطلاعاتی پیدا کنیم که موثق باشند به ویژه وقتی که به وجود تجهیزات یا مواد هسته‌ای مربوط شود، می‌توانیم خواستار دسترسی به یک سایت شویم، حتی اگر این را رسماً اعلام نکنیم.

آمانو  مدعی شد: ایران قبل از سال 2003 فعالیت‌هایی در ارتباط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است. با وجود این، این فعالیت‌ها از حد امکان‌سنجی و بررسی‌های علمی و اکتساب برخی توانمندی‌ها و قابلیت‌ها فراتر نرفته‌اند.

وی تاکید کرد: آژانس هیچ نشانه موثقی مبنی بر وجود فعالیت‌های مرتبط با ساخت  سلاح هسته ای  توسط ایران بعد از سال 2009 در اختیار ندارد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز