معاون اول رئیس جمهور:

مرز خسروی به یکی از مرزهای تردد تبدیل شود/ شرکت‌های معتبر ایرانی در بازار عراق آماده تشکیل شرکت‌های مشترک هستند

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۱۶:۳۰:۳۴
کد خبر: ۸۳۱۱۵۱
مرز خسروی به یکی از مرزهای تردد تبدیل شود/ شرکت‌های معتبر ایرانی در بازار عراق آماده تشکیل شرکت‌های مشترک هستند
معاون اول رئیس جمهور خطاب به نخست وزیر عراق گفت: مردم کرمانشاه درخواست دارند، مرز خسروی به یکی از مرزهای تردد تبدیل شود و امیدواریم با دستور حضرت عالی این مورد بررسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عراق گفت: بسیار خرسندم از این که، امروز در جلسه‌ای حضور دارم که مقامات ارشد دو کشور ایران و عراق حضور دارند.  خدمت برادر عزیزم آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر محترم عراق، وزرای محترم و مسئولین محترم و حاضرین در جلسه خیر مقدم عرض می‌کنم. در سفر نخست وزیر عراق به ایران مذاکرات مهم و راهگشایی برای توسعه روابط بین دو کشور ایران و عراق انجام شد. امیدواریم فعالان اقتصادی و بازرگانی و همان طور بخش  خصوصی دو کشور، فرصت را برای استحکام روابط اقتصادی مغتنم شمارند. حضور چشم گیر بازرگانان ایرانی در این جلسه به معنای توجه ویژه به روابط ایران با عراق دارد.  خرسندم که برادران ما در عراق در نبرد با داعش و نیروهای تروریست پیروز و سربلند بیرون آمدند و اقدامات بعدی برای بازسازی و توسعه اقتصادی در عراق در حال برنامه‌ریزی است. ایران در نبرد عراق با نیروهای تکفیری در حمایت از مردم و دولت عراق با درخواست، این کشور به عنوان گروه مستشاری حضور داشت.

او ادامه داد: همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات امنیتی و اساسی و توسعه و بازسازی عراق حمایت کردیم و امیدواریم در دوران پساداعش هم حضور داشته باشیم. عراق برای عبور از چالش‌ها و پیگیری روند سیاسی مبنی بر مردم سالاری و استقرار سیاسی، وارد مرحله جدیدی شده است. ایران کشور عراق را ثروتمند می‌داند.

جهانگیری بیان کرد: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری با کشورهایی می‌داند که به استقلال و حاکمیت ملی عراق پایبند هستند. در این مسیر برای سرعت بخشیدن به بازسازی عراق و توسعه آن آماده همکاری‌های دو و چند جانبه هستیم. شرکت‌های معتبر ایرانی در بازار عراق آماده تشکیل شرکت‌های مشترک هستند.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در سال‌های اخیر گفت: همکاری ها در این سال‌ها رو به رشد بوده و مجموع مبادلات به 12 میلیارد دلار رسیده است. راهبرد ما رسیدن به 20 میلیون دلار در سال 1400 است که تحقق این مهم، نقش اساسی در توسعه کمی و کیفی روابط دو کشور و همچنین ارتقا آن دارد.

جهانگیری گفت: محصولات لبنی، ماشین آلات و ... مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به عراق است. برای رسیدن به هدفمان در افزایش حجم مبادلات در سال 1400 باید موانع پیش رو در توسعه اقتصادی را شناسایی کنیم و در صدد رفع آنها برآییم.

او در خصوص گردشگری بین ایران و عراق اظهار کرد: حدود 7 میلیون گردشگر در دو کشور داریم که نیمی از آن مربوط به عراقی‌ها است که برای تحصیل، درمان، گردشگری و زیارت به ایران سفر می‌کنند. تمایل همکاری ایران و عراق با هم نشان از شوق دو کشور دارد.

جهانگیری در خصوص راهپیمایی اربعین گفت: راهپیمایی اربعین نماد مهمی از ظرفیت فرهنگی و دینی دو ملت ایران و عراق است. از دولت و ملت عراق برای پذیرایی از مردم ایران در این ایام تشکر می کنم.  امیدواریم در سال‌های آتی با برنامه‌ریزی‌ها شاهد مراسم باشکوه‌تری باشیم. انتظار این است که بعد از سفر روحانی به عراق و حضور نخست وزیر عراق در ایران دو کشور در همه سطوح روابط خود را افزایش دهند. توافقات خوبی در سفر رئیس جمهور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی در عراق انجام شد. از نخست وزیر عراق به عنوان شخصیت اجرایی مهمی که کمک کرد تا به توافقات خوبی در سفر رئیس جمهور به عراق دست یابیم، تشکر می‌کنم. توافقاتی مانند لایروبی اروندرود بر اساس قطعنامه 1975 که مردم جنوب ایران و عراق در مدت زمان کوتاه می‌تواند از این آبراه استفاده کنند. با ترسیم نقشه راه همکاری‌های بانکی امیدواریم بخش زیادی از موانع برطرف شود. امیدواریم علاوه بر صادرات آب و گاز همکاری‌های دیگری داشته باشیم. از دیگر تفاهمات می‌توان به همکاری‌های بهداشتی، خط راه آهن که بدین وسیله، خلیج فارس از عراق و سوریه به مدیترانه وصل خواهد شد و همچنین تسهیل روادید، اشاره کرد. امیدواریم تجار در تسهیل روادید با مشکل روبرو نشوند و امیدوارم با  پیگیری وزرا و وزرای کمیته اشتراک دو کشور همه موارد تفاهمات به اجرا برسد.

جهانگیری بیان کرد: در کنار این توافقات بسترهای دیگری مانند حوزه فنی و مهندسی را می‌توانیم برشماریم. بیش از 40 شرکت فنی مهندسی در پروژه‌های عراق فعال هستند.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص مرز خسروی گفت: مردم کرمانشاه درخواست دارند، مرز خسروی به یکی از مرزهای تردد تبدیل شود و امیدواریم با دستور حضرت عالی این مورد بررسی شود. امیدواریم کمیسیون مشترک به زودی چهارمین اجلاس خود را برگزار کند و حوزه روابط اقتصادی با توجه به اراده اقتصادی دو کشور در دستور کار قرار گیرد. حمل و نقل جاده‌ای از ارکان مهم تجارت دو کشور است و امیدواریم مسائل آنها شناسایی و برطرف شود. ‌

او در پایان افزود: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و ثبات در منطقه ایجاد راهکار و همکاری مشترک منطقه‌ای است. ایران آمادگی دارد تا  ظرفیت‌ها و تجارب خود را با عراق به اشتراک بگذارد. از درگاه خداوند برای دولت و ملت دو کشور توفیق و سربلندی و برای منطقه امنیت و ثبات آرزو می‌کنم.

نظر شما