نخست وزیر عراق:

برخی نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند/ در روابط دو کشور ترس‌ها را کنار بگذاریم

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۱۶:۴۵:۴۶
کد خبر: ۸۳۱۱۵۲
برخی نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند/ در روابط دو کشور ترس‌ها را کنار بگذاریم
نخست وزیر عراق گفت: قبل از جنگ نحس دو کشور ایران و عراق تقریبا 10 میلیون بشکه نفت روزانه تولید می‌شد اما در حال حاضر نصف این تولید صورت می‌‌گیرد که این به دلیل، کوتاهی دو کشور نیست بلکه کسانی هستند که نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عراق گفت: در ابتدا اجازه می‌خواهم تا به مردم نجیب و شجاع ایران به دلیل وقوع سیل و طغیان آب که باعث قربانی شدن افراد زیادی شد، تسلیت بگویم.

او افزود: سخنرانی رسمی را رها می‌کنم چون نکات مهم توسط برادرانم مطرح شد. در سفرم به ایران دستاوردهای زیادی صورت گرفت مانند صدور ویزا، راه آهن شلمچه و خط لوله شرکت‌ها اما در حقیقت چیز مهمی که از بین رفت، ترس بود. به دوستان و همکارانم گفتم که برای پیگیری امور با هیئتی بزرگ آن هم در کمتر از  یک ماه به ایران سفر کنیم تا بر این ارتباط تأکید داشته باشیم.

او ادامه داد: حدود 30 سال دو کشور ایران و عراق در حال جنگ بودند اما امروز آقای رئیس جمهور به عراق سفر می‌کند و ما به ایران سفر می‌کنیم. هر هفته و هر روز سفرهایی توسط مسئولین بلند پایه خواهیم داشت. این حجم از گردشگری بین ایران و عراق نعمت بزرگی است. ایران در زمینه‌های مختلفی پیشرفت کرده است و دانشگاه‌های ایران در لیست دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. امیدواریم بتوانیم از تجارب ایران استفاده کنیم.

او در خصوص دیدارش با مقام معظم رهبری بیان کرد: در دیدار با رهبری ایشان به موضوع اساسی اشاره کردند. ایشان فرمودند به علم توجه ویژه‌ای باید داشت که این دیدگاه، نافذ و درستی است. کشورهای ما در حال پیشرفت هستند اما این پیشرفت‌ها راضی‌کننده نیست چون هنوز در صف اول حضور نداریم. نباید فقط همراه غافله باشیم بلکه باید از آن پیشی بگیرم.

نخست وزیر عراق بیان کرد: جنگی که به آن اشاره  کردم سرمایه‌های بسیاری از ما گرفت که این زیان‌ها به چیزی حدود تریلیون‌ها دلار می‌رسد. عراق بیش از نیم قرن است که در  حال جنگ‌های داخلی و خارجی است. جنگ‌هایی که هیچ گاه متوقف نشد هر یک از آنها در سطح جنگ جهانی اول بوده است. ایران هم آسیب‌های زیادی دیده است. دو کشور در زمان تحریم‌ها زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند. ایران مدت زیادی است که تحریم شده است. عراق هم مدتی تحریم شد که این تحریم ها به نوعی همچنان ادامه دارد. قبل از جنگ نحس دو کشور ایران و عراق تقریبا 10 میلیون بشکه نفت روزانه تولید می‌شد اما در حال حاضر نصف این تولید صورت می‌‌گیرد که این به دلیل کوتاهی دو کشور نیست بلکه کسانی هستند که نمی خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند.

عادل المهدی اضافه کرد: نمی‌شود پیشرفت کرد آن هم بدون امنیت؛ اگر امنیت در منطقه نباشد پیشرفت سخت است و دستاوردها در یک جنگ از بین می‌رود. عراق به فضای امن و مناسب اهمیت می‌دهد. اقتصاد ترانزیت از عراق به ایران و از ایران به عراق بدون فضای امن و اجتماعی صورت  نمی‌گیرد. باید در کارهای خود بازنگری داشته باشیم. مسائل اداری و دیجیتال پیشرفت کرده است اگر نجنبیم دیگری پیشی می‌گیرد. ایران و عراق مهد تمدن‌ها هستند از همه می‌خواهم البته از خودم شروع می‌کنم که ترس‌ها را کنار بگذاریم تا پروژه ها را  پشت سر بگذاریم این تفاهمات و پروژه‌ها گام اول است. نیاز به ارتباطات پیشرفته داریم. گمرکات دو کشور پیشرفته نیستند و پسرفته هستند. ورود و خروج ما پیشرفته نیست معاملات بانکی از روش‌ های مدیریتی جهان عقب است چطور می‌توانیم از دیگران پیشی بگیریم در حالی که در میدان‌های اصلی با آنها مبارزه نمی‌کنیم. باید افق‌های خود را  گسترده تر کنیم تا بتوانیم با دیگران مبارزه کنیم.

نخست وزیر عراق در پایان تاکید کرد: از استقبال و پذیرایی و حضور پررنگ تجار و فعالان اقتصادی که نشان دهنده توجه و اهتمام به روابط ایران و عراق است، تشکر می‌کنم و انگیزه ها باید ادامه داشته باشد. اگر  بخواهیم به پیشرفت برسیم باید به عددها و پروژه‌های بیشتری برسیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز