نماینده مردم الیگودرز در مجلس:

سیل ۳ هزار واحد مسکونی در روستاهای الیگودرز را تخریب کرد/ نابودی دام‌های روستای الیگودرز به دلیل نبود علوفه

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۱۳:۱۸:۰۰
کد خبر: ۸۳۱۴۹۹
سیل ۳ هزار واحد مسکونی در روستاهای الیگودرز را تخریب کرد/ نابودی دام‌های روستای الیگودرز به دلیل نبود علوفه
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برآوردهای انجام گرفته در بازدیدهای میدانی سیل ۱۶۹ میلیارد تومان به راه‌های شهرستان الیگودرز خسارت وارد کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «محمد خدابخشی»، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری با بیان اینکه تعداد زیادی از هموطنان را در سیل اخیر از دست دادیم، گفت: بر اثر سیل اخیر خسارت‌های بسیاری به مردم پلدختر، خرم آباد، چگینی، نورآباد، کوهدشت و الیگودرز در استان لرستان وارد شد و 15 نفر از هم استانی‌ها را از دست دادیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه بر اثر سیل مشکلات چندانی برای مرکز شهرستان الیگودرز ایجاد نشد اما بیشترین خسارت‌ها به روستاهای این منطقه وارد شد، از مجموع 417 روستای الیگودرز مسیر دسترسی 290 روستا بر اثر سیل، بارش برف، رانش زمین و رانش جاده مسدود شد.

وی با بیان اینکه 290 روستا از شهرستان الیگودرز هیچ راه ارتباطی با مرکز شهرستان ندارند، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات این منطقه به پیش از وقوع سیل بازمی گردد چرا که بر اثر بارش برف راه دسترسی به حدود 146 روستا بیش از 2 ماه پیش مسدود شده بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شهرستان الیگودرز 2 منطقه صعب العبور دارد، خاطرنشان کرد: این دو منطقه بیش از 100 کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارند و هریک از این بخش ها دارای 150 روستا است و حتی زمانی که کشور در شرایط عادی است با کمترین بارش برف و باران راه های مواصلاتی موجود در این دو بخش مسدود می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بارش اخیر و سیل در الیگودرز مشکلات دو منطقه مذکور را تشدید کرده و در حال حاضر راه های روستایی شهرستان الیگودرز علیرغم تلاش مسئولان مسدود است.

خدابخشی با بیان اینکه اگرچه بخشی از جاده‌های روستاهای الیگودرز باز شده است اما عمده این راه ها مسدود است، ادامه داد: به علت مسدود بودن راه های ارتباطی و تخریب زیرساخت های مخابراتی مردم روستاهای الیگودرز نمی‌توانند در فضای مجازی حاضر شوند و امکان ارسال تصاویر و عکس‌های مربوط به شرایط منطقه پس از سیل فراهم نبود به همین دلیل صدای آن ها به گوش مسئولان نرسید و مشکلات آن چنان که باید در رسانه ها منعکس نشد.

وی با بیان اینکه روستاهای الیگودرز مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت، گفت: شاید اگر حادثه ای که در روستاهای الیگودرز اتفاق افتاد در شهر دیگری اتفاق می‌افتاد، به دلیل پوشش کامل خبری مسئولان برای حل مشکلات تلاش بیشتری می‌کردند اما از آن جایی که در روستاهای الیگودرز امکان ارسال اطلاعات و استفاده از فضای مجازی وجود نداشت مشکلات این منطقه مورد توجه قرار نگرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مشکلات شهرستان الیگودرز اظهار کرد: دام ها به دلیل نبود علوفه از بین رفت، همچنین مزارع پرورش ماهی دچار خسارت شد، شهرستان الیگودرز قطب ماهیان سردابی است و افراد بسیاری از این طریق امرار معاش می کنند اما بسیاری از مزارع پرورش ماهی صنعتی و سنتی پس از سیل از بین رفت. حدود 3 هزار ماهی پرورشی در شهرستان الیگودرز از بین رفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه از مجموع 400 قنات شهرستان الیگودرز بیش از 200 قنات آسیب دیده خاطرنشان کرد: اکثر کانال‌های انتقال آب مورد نیاز کشاورزان تخریب شده است.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و 250 کیلومتر جاده شهرستان الیگودرز 520 کیلومتر از دسترس خارج شده همچنین بسیاری از پل ها تخریب شده است.

خدابخشی با اشاره به بازدید آقای نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه آقای اسلامی در بررسی مشکلات راه های الیگودرز، یادآور شد: براساس برآوردهای انجام گرفته در بازدیدهای میدانی مشخص شد در حوزه راه ها حدود 169 میلیارد تومان به شهرستان الیگودرز خسارت وارد شده، همچنین زیرساخت های بسیاری در این شهرستان تخریب شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: مسئولان ملی و استانی باید نیاز مردم الیگودرز به مواد غذایی خشک، پتو و چادر را تامین کنند، ادامه داد: بیش از 10 هزار و 500 واحد مسکونی در روستاهای الیگودرز وجود دارد که 6 هزار واحد آن غیرمقاوم و خشتی و گلی است و بیش از 3 هزار واحد مسکونی در این سیل تخریب شده است.

خدابخشی تاکید کرد: تخریب واحدهای مسکونی باعث بی خانمان شدن عده بسیاری شده و نیاز است برای اسکان موقت آنها، چادر تامین شود تا راهی برای ساماندهی این افراد پیدا شود.

وی با اشاره به راهکارهای لازم برای کمک به مردم الیگودرز تصریح کرد: مسئولان ملی باید از مردم حمایت کنند تا به زندگی عادی بازگردند، در این منطقه مردم به آذوقه و دام ها به علوفه نیاز دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به راهکار حل دایمی مشکلات روستاهای شهرستان الیگودرز، گفت:  با راه اندازی دو اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مستقل در روستای زز و ماهرو و روستای زلقی که فاصله آنها از مرکز شهرستان بیش از 100 کیلومتر است، بسیاری از مشکلات ان منطقه حل می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه روستاهای مذکور به نیروی انسانی و ماشین آلات راهسازی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: با ایجاد دو اداره راهداری در این مناطق در صورت بارندگی و بارش برف، مشکلات به راحتی مدیریت می شود. از آنجایی که الیگودرز منطقه کوهستانی است، راه های این شهرستان عمدتاً خاکی هستند وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه باید راه دسترسی الیگودرز به شهر شول آباد -که مرکز یکی از بخش های صعب العبور است- را به راه اصلی ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه براساس تحلیل هزینه و فایده با تحقق این مهم، هزینه دولت در دراز مدت کاهش پیدا می کند، گفت: دولت باید برای جبران خسارت مردم تمام تلاش خود را به کار گیرد.

خدابخشی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی طرحی برای کمک به سیل زدگان تمام کشور آماده شده و از آنجایی که این طرح با مشورت سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش ها تدوین شده، مقرر شده است 2 میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برداشت و به سیل زدگان کمک شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی طرح مجلس برای کمک به سیل زدگان در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: با تصویب این طرح منابع جبران خسارت های مناطق مختلف کشور تامین می شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تاکید کرد: 290 روستای حوزه انتخابیه اش آسیب دیده و صدای مردم این منطقه به گوش مسئولان نرسیده است، از خبرگزاری ها می خواهیم صدای مردم این منطقه را به مسئولان ذی ربط رسانده تا برای رفع فقر و فلاکت مردم چاره ای اندیشیده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز