در پی تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی ترامپ؛

پیروزی نتانیاهو در سایه شومنی چون ترامپ به دست آمد/ نیروهای آمریکایی در منطقه دیگر امنیت نخواهند داشت!

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۵:۰۶:۵۶
کد خبر: ۸۳۲۶۱۶
پیروزی نتانیاهو در سایه شومنی چون ترامپ به دست آمد/  نیروهای آمریکایی در منطقه دیگر امنیت نخواهند داشت!
رئیس جمهور آمریکا با قرار دادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی پیروزی نتانیاهو را در انتخابات اسرائیل رقم زد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه (19 فروردین)  با صدور بیانیه‌ای از تصمیم خود برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه این کشور خبر داد. خبری که پیش‌تر روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال با انتشار گزارشی، این اقدام قریب الوقوع را اعلام کرده بود.

با اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی از سوی ترامپ، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی ترامپ و لابی‌های صهیونیستی از اصلی‌ترین حامیان تحریم سپاه پاسداران بودند که همواره از اقدامات ضدایرانی ترامپ حمایت کردند. ترامپ در این بیانیه به شرح اقدام احمقانه‌اش پرداخت و ضمن تکرار یاوه‌گویی‌های خود در مورد ایران و سپاه پاسداران گفت: «ما هم‌چنان به تشدید فشار مالی و افزایش هزینه‌های ایران به‌خاطر حمایت این کشور از فعالیت‌های تروریستی ادامه خواهیم داد تا این‌که تهران رفتار‌های شرورانه و یاغیانه‌اش را رها کند.»

این یاوه‌گویی‌ها با واکنش تند وزارت امور خارجه ایران و در راس آن «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، قرار گرفت و او با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، خواستار اتخاذ تصمیم در شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اضافه شدن مرکز فرماندهی نیرو‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا به فهرست گروه‌های تروریستی شد. در نهایت  شورای عالی امنیت ملی در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» و همه نیروهای وابسته به آن را  به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کرد. واکنشی که مورد حمایت دولت، مجلس و سایر نهادهای نظامی کشور قرار گرفت و این آغاز هشداری جدی از سوی ایران به دولت آمریکا بود.

در همین راستا، پیش‌تر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چنان‌که قبلاً وعده داده بود، از اتخاذ اقدام مقابله‌به‌مثل ایران علیه نیرو‌های آمریکایی طی کم‌تر از چند ساعت آینده خبر داد و در نهایت نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه (20فروردین) با رأی قاطع با دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه برابر آمریکا موافقت و آن را تصویب کردند. طرحی که در واقع هشداری به نیروهای آمریکایی در منطقه بود.

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توئیتر خود در همین باره نوشت: «آقای ترامپ، با این حساب به ناوهایت بگو از کنار قایق‌های سپاه عبور نکنند!»

اما این آغاز ماجرای اقدامات احمقانه ترامپ بود چراکه حتی این اقدام از  سوی بسیاری از مقامات آمریکایی ساده‌لوحانه و اقدامی از روی درماندگی مقابل ایران تلقی شد. تا جایی که «ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، در چند توئیت، روز دوشنبه اقدام واشنگتن برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی را کم‌اهمیت جلوه داده و آن را از سر ناتوانی ترامپ در مقابل ایران توصیف کرد. او سپس با لحنی طنزآلود و کنایه‌آمیز در پاسخ به توئیت روزنامه وال‌استریت‌‌ژورنال درباره اقدام دولت ترامپ علیه سپاه نوشت: «اوه، خدا را بابت این شکر! حالا دیگر سپاه نمی‌تواند به سوریه سفر کند... بسیار خوب، حالا می‌توانیم سراغ کسانی برویم که از سپاه حمایت می‌کنند و با آن همکاری تجاری دارند!.» او در ادامه اعتراف کرده تصمیم ترامپ از ناتوانی برای خارج کردن نیروهای ایران از سوریه ناشی شده است.

این مقام سابق آمریکایی در ادامه با لحنی کنایه‌آمیز نوشته است: «به‌نظرم ما سرانجام کاری کرده‌ایم که سعودی‌ها، اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها خطر سپاه را جدی بگیرند. خب خوب است؛ حداقل الان می‌توانیم بگوییم ما کاری انجام داده‌ایم که اوباما (بوش، کلینتون، بوش پدر و ریگان) انجام نداده‌اند!.»

او اضافه کرد: «واقعاً سرگرم‌کننده است آدم مشاور ترامپ در امور ایران باشد. تنها چیزی که لازم است بگویی این است که «اوباما این کار را انجام نداده» و بعد می‌توان بقیه یادداشت را با عکس گربه پر کرد!.» واکنش‌ها به اقدام ترامپ از سوی آمریکایی‌ها ادامه داشت تا اینکه از طنز و تمسخر به هشدار رسید. به‌طوری که «وندی شرمن»، معاون پیشین وزیر امورخارجه آمریکا، با انتقاد از اقدام دولت ترامپ علیه سپاه گفت: «قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی نیروهای ما در خاورمیانه، به‌ویژه عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد.» گرچه بسیاری از سناتورها و سیاستمداران آمریکایی به‌ویژه متحدین عربی آمریکا در خلیج فارس، از این اقدام نمایشی ترامپ حمایت کردند اما اقدام ترامپ در تحریم سپاه با واکنش بسیاری از کشورهای جهان و منطقه روبرو شد و اتحادیه اروپا، انگلیس، قطر، ژاپن و ترکیه تاکید کردند از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، تبعیت نمی‌کنند.

این اقدام نمایشی ترامپ در حالی با واکنش‌های منفی بسیاری از کشورها و عدم حمایت آنها از این اقدام مواجه شد که گویا همانگونه که پیش‌بینی شده بود، برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل پرثمر بود زیرا به گفته «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، ترامپ با تروریستی اعلام کردن سپاه، هدیه انتخاباتی نتانیاهو را قبل از پیروزی به او داد.

نتانیاهو روز چهارشنبه در انتخابات پیروز شد و با تشکیل پنجمین کابینه خود، رکورد طولانی‌مدت‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل را از آن خود کرد. موفقیتی که تنها با  گاف‌های احمقانه و تبلیغاتی شومنی همچون ترامپ به‌دست آمد.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا با اشاره به قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت: آمریکا حامی تروریست بوده و تحریم سپاه پاسداران در جهت تقویت تروریست صورت گرفته است. او در مورد تاثیر اقدام آمریکا درباره تروریستی خواندن سپاه بر فعالیت‌های این نهاد گفت: «سپاه اقدامات صیانتی در حوزه فعایت‌های اقتصادی خود داشته و ادعای مطالبی از قبیل زمین‌گیر شدن سپاه، جنگ روانی است.» او ادامه داد: «تروریستی خواندن سنتکام توسط شورای عالی امنیت ملی در قالب قانون الزام دولت به اقدام متقابل برابر رفتارهای آمریکا بود و باید در ساعات اولیه انجام می‌شد.»

وی بیان کرد: «واشنگتن در شرایطی قرار خواهد گرفت و از این اقدام پشیمان می‌شود.»

فلاحت پیشه تاکید کرد: «این اقدام به معنای کشیده شدن روابط تهران و واشنگتن به مرحله جنگ نیست و جمهوری اسلامی ایران در این خصوص نگرانی ندارد اما توهین نیروی نظامی دولتی، توهین به قانون اساسی آن کشور است و قابل قبول نیست.»

همچنین «علاءالدین بروجردی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در این باره گفت: «اقدام متقابل ایران به این رفتار آمریکا مبنی بر قرار دادن نیروهای آمریکایی در لیست گروه‌های تروریستی توسط شورای عالی امنیت ملی در پی نامه دکتر ظریف، وزیر امور خارجه به رئیس جمهور، بخشی از پاسخ اولیه‌ای است که جمهوری اسلامی به این اقدام داد.»

او افزود: «مجلس نیز در جهت حمایت از سپاه که نقش مهمی در مبارزه با تروریست دارد، طرحی را در قالب دو فوریت در جلسه علنی طرح و بررسی می کند.»

بروجردی تاکید کرد: «ترامپ برای رای آوری برای دور بعدی انتخابات نیازمند لابی‌های صهیونیستی است و از این جهت تحت فشار آن‌ها، قرار دارد.»

این نماینده مجلس بیان داشت: «نیروهای آمریکایی در منطقه در سایه امنیت ایجاد شده توسط سپاه بودند که از این پس دیگر امنیتی ندارند. آمریکا در 4 دهه گذشته با تحریم‌های خود در عمل، آب در هاون کوبید و هیچ نتیجه‌ای نگرفت.»

گفتنی است جمعه شب هفته گذشته، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد ترامپ، به زودی قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی خارجی معرفی کند. بر اساس این گزارش به نقل از منابع آگاه، ترامپ برای اعلام نام بخشی از نیروهای مسلح ایران به عنوان گروه به اصطلاح «سازمان تروریست خارجی FTO» آماده می‌شود. این اقدام به نوعی در راستای کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ بود. منابع آگاه به خبرگزاری رویترز و وال استریت ژورنال گفتند این تصمیم به طور رسمی قرار است روز دوشنبه اعلام شود.

در پی انتشار این خبر در محافل رسانه‌ای، ایران به این اقدام واکنش نشان داد و تهدید کرد در صورت قرار دادن احتمالی سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، در اقدامی مقابله به مثل نیروهای آمریکایی در منطقه را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار خواهد داد. در این راستا، سرلشگر «محمدعلی جعفری»، فرمانده کل سپاه، در واکنش به این خبر گفت: «در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت.»

نظر شما