عمادالدین باقی:

وقتی از مشمئزکننده بودن خودنمایی‌ها در جریان سیل گفتم، با پاسخ تندی مواجه شدم/ سیستم در ایران معیوب است

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۵:۰۰:۰۵
کد خبر: ۸۳۲۶۳۱
وقتی از مشمئزکننده بودن خودنمایی‌ها در جریان سیل گفتم، با پاسخ تندی مواجه شدم/ سیستم در ایران معیوب است
نویسنده و پژوهشگر در مورد حضور نیروهای سیاسی در زمان سیل گفت: در شرایط سختی چون سیل که مردم در شرایط دشواری به سر می برند باید به فکر مردم بود و نباید وارد مباحث فرعی و ملال آور شد.

«عمادالدین باقی»، نویسنده و پژوهشگر، در مورد حضور نیروهای سیاسی به ویژه اصلاح‌طلبان در زمان سیل، به خبرنگار سیاسی برنا گفت:  به نظر بنده در زمان سیل بیشتر از اینکه در مورد پررنگ بودن حضور نیروهای سیاسی بحث شود باید در مورد اینکه چگونه می‌توان به مردم سیل‌زده کمک کرد و از رنج و آلام‌شان کاست، تمرکز شود. بحث‌ها در مورد میزان حضور، کم‌رنگ بودن یا پررنگ بودن حضور نیروهای سیاسی مختلف بیشتر به بحث گروکشی، دعوا، کم و زیاد بودن کمک‌ها دامن می‌زند. کم و زیاد بودن کمک‌ها، جزو مباحثی است که اندازه‌گیری آن کار آسانی نیست. زمانی که بحث از اصلاح‌طلبان می‌شود باید گفت اصلاح‌طلبان یک حزب نیستند بلکه یک طیف هستند. نمی‌توان به سادگی شاخصی را برای اندازه‌گیری میزان حضور میدانی اصلاح‌طلبان یا نیروهای دیگر در نظر گرفت.

او افزود: بنابراین نظرات متفاوت بوده و بهتر است در زمان شرایط سختی چون سیل، تمرکز بر این مسئله گذاشته شود که چگونه همه مردم دست به دست هم دهند. بنده و سایر دوستان با مردم و بعضی ساکنین و فعالین مناطق سیل‌زده مستمرا در ارتباط هستیم و همفکری می‌کنیم و در حد بضاعت محدودمان کمک خواهیم کرد. در حالی که مردم در شرایط دشواری به سر می‌برند نمی‌توان وارد این مباحث فرعی و ملال‌آور شد.

او ادامه داد: جهت‌گیری پرسش‌ها و پاسخ‌ها باید به گونه‌ای باشد که همه نیروهای سیاسی دست به دست یکدیگر دهند تا بتوانند به مردم کمک کنند. اصلاح‌طلبان هم یک طیف گسترده را تشکیل می‌دهند همانگونه که اصولگرایان یک طیف گسترده را تشکیل می‌دهند. اینکه افرادی اندک کارشان را تبلیغ کنند و حضور نمایشی داشته باشند دلیل بر حضور واقعی و مؤثر نیست. وقتی من از مشمئزکننده بودن خودنمایی‌ها در جریان سیل گفتم از سوی مدافعین و مخالفین حکومت پاسخ دادند و برای مثال می‌گفتند چرا رئیس جمهور در میدان نبوده و یا خود شما نیستید! این موضوع هم زاییده تفکر عشق خودنمایی است؛ چون ملاک این است که چه کار مفیدی برای سیل زده انجام می شود وگرنه چه بسا حضوری که ارزش تبلیغی دارد اما فایده عملی ندارد.

باقی بیان کرد: مسئولان به صورت مستقیم از وزارت کشور و استانداری‌ها و... باید در میدان باشند اما برای مثال رئیس جمهور باید درست فرماندهی کند. مگر رئیس جمهور آمریکا در همه حوادث و حتی در جنگ که به فرمان اوست حضور میدانی دارد؟ باید سیستم درست کار کند و درست فرماندهی شود ولی در ایران سیستم معیوب است. مردم ناراحت هستند و نیاز به کمک‌های فوری دارند. اما سیستم قادر نیست به فوریت یاری کند و البته در فجایع گسترده بدون همراهی جامعه مدنی هم نمی‌توان کاری انجام داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز