یک کارشناس مسائل بین الملل:

اسرائیل از تهدید ایران در جوامع بین المللی سود می‌برد/ باید به یک راه حل دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات در جهان دست یابیم

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۵:۱۴:۵۳
کد خبر: ۸۳۳۱۳۷
اسرائیل از تهدید ایران در جوامع بین المللی سود می‌برد/ باید به یک راه حل دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات در جهان دست یابیم
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اسرائیل تاکنون برای فرار از اجرای قطعنامه های شورای امنیت، از تهدیدهای ایران علیه خود در مجامع بین المللی سود برده است.

«فریدون مجلسی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در مورد تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا و راه کارهای قانونی پیش روی کنگره به خبرنگار سیاسی برنا گفت: سوال اینجاست که آیا طرح تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور در داخل آمریکا قابل تصویب است یا خیر. دولت آمریکا قبلا نیروهایی را تروریستی اعلام کرده و یا در حال اعلام کردن است و این جزو اختیارات رئیس جمهوری است اما سنای آمریکا می‌تواند با ارائه طرحی، از تصویب طرح فوق جلوگیری کند.

او افزود: بنده فکر نمی‌کنم با توجه به روابطی که ایران با آمریکا دارد از این طرح جلوگیری کند. ضمنا این طرح از نظر قانون بین‌المللی، کار درستی نیست اما به نظر نمی‌رسد که حتی در سنا مطرح شود. مگر اینکه از نظر مسائل داخلی آمریکا بخواهند صلاحیت رئیس جمهور را مجددا زیر سوال ببرند و این بحث را مطرح کنند که رئیس جمهور اقدام اشتباهی انجام داده و این کار مورد تائید جهانی قرار نخواهد گرفت و به حیثیت آمریکا آسیب خواهد رساند و در نهایت از تصویب این طرح جلوگیری کنند. نکته مهم دیگر اینکه تروریستی اعلام کردن جزو وظایف شورای امنیت سازمان ملل است و گاهی با اجماع جهانی می‌تواند این اقدام را انجام دهد نه اینکه یک دولت به صورت یک‌طرفه بخواهد این عمل را انجام دهد.

او درمورد حضور پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای عربی منطقه و تاثیر آن بر ایران بیان کرد: دولت ایران حدود امکانات و اقتدار خود را در نظر می‌گیرد و ارزیابی می‌کند و در آن حدود اقدام می‌کند. پایگاه‌های نظامی آمریکا در سرتاسر منطقه حضور دارند و به نوعی ایران را در محاصره خود دارند. پایگاه آمریکا در کشورهای عربستان، عمان، بحرین، قطر، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان و پاکستان به علاوه نیروها و کشتی‌های آن در سطح بین‌المللی قرار دارد. بنابراین اگر قرار باشد جنگی نیز صورت گیرد ایران قادر به دفاع از حدود خود است و نباید بهانه‌ای به دست آمریکایی‌ها ندهد.

او ادامه داد: این تنش بین ایران و آمریکا نیست بلکه بین ایران و اسرائیل است. علت آن نیز همان جمله تهدید آمیزی است مبنی بر اینکه «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود». اسرائیل با استفاده از این جمله و شعار، کمال استفاده و سوءاستفاده را برده است.

او بیان کرد: قبلا ایران، پیشنهاد گفتگو و مذاکره را رد کرده است اما از نظر سیاسی و بین المللی،  همچنان مذاکره و گفتگو یک راه حل اصولی است. نکته ای که باید در نظر داشت این است که ایران از طریق دوستان ثالث، باب مذاکره را باز و اعلام کند که خصومت آن با اسرائیل ربطی به بقای اسرائیل ندارد و از سوی دیگر اسرائیل را مجبور کند که قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند. اسرائیل تاکنون برای فرار از اجرای قطعنامه های شورای امنیت، از تهدیدهای ایران علیه خود در مجامع بین المللی  سود برده است. تا زمانی که این تهدید کمرنگ تر نشود نه اروپا می تواند با ایران روابط اصولی داشته باشد و نه آمریکا، کانادا و نه حتی روسیه و چین.

او در مورد عدم تبعیت و حمایت کشورهای اروپایی از تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا نیز گفت: واضح است که از این طرح حمایت نمی کنند زیرا اروپا از قوانین تبعیت می کند و به اصولی پایبند است که این اقدام آمریکا با آن اصول سازگاری ندارد. البته این بدان معنا نیست که اروپا طرفدار شعار نابودسازی اسرائیل است. اروپایی ها قبلا اعلام کردند تا وقتی که این شعار وجود دارد ایران نمی تواند به داشتن روابط عمیق و جدی با اروپا باشد.

او همچنین  در مورد درخواست برخی کشورها از آمریکا مبنی بر تمدید معافیت از خرید نفت ایران نیز اظهار کرد: هر چند این اقدام از نظر برخی ها خوشحال کننده است اما جای تاسف دارد که کشورها برای خرید نفت از ایران، از آمریکا اجازه می خواهند. بنابراین این درخواست های فقط جنبه مثبت ندارد بلکه جنبه منفی نیز دارد. بنابراین کشورهایی که ادعای استقلال دارند باید از این قضیه که خرید  و درآمد شان به مجوز آمریکا بستگی دارد ناخشنود باشند.

او ادامه داد: در گذشته از زمانی که احمدی‌نژاد آمد و باعث صدور شش قطعنامه علیه ایران شد تحریم‌ها علیه ایران نیز شروع شد و ایران در آستانه فروپاشی اقتصادی، تن به مذاکرات برجام داد اما برجام بسیار خوب در حال اجرا بود که از سوی برخی محافل داخلی و مخالفان مورد تخریب قرار گرفت. بنابراین باید به یک راه حل دیپلماتیک و عاقلانه  در حل و فصل اختلافات در جهان دست یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز