وزیر کشور:

سیل حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۱۱:۱۲:۱۰
کد خبر: ۸۳۳۸۵۸
سیل حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد
وزیر کشور در صحن علنی مجلس میزان خسارات سیل اخیر را بین 30 ا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: 25 استان و بیش از چهار هزار و 400 روستا در کشور درگیر سیل شدند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات وزارت کشور در جریان سیل اخیر گفت: 25 استان درگیر سیلی بودند که در نوع خود بی‌نظیر بود و موجب شد ما در هر یک از این استان‌ها با شدت و حدت متفاوت درگیر مسائل و مشکلات زیادی از جمله آب گرفتگی، تخریب منازل، مساکن، واحدهای تولیدی، مزارع، پل‌ها، جاده‌ها و راه‌ها باشیم.

وی افزود: اقدامات در حوزه پیشگیری متناسب با گزارش‌های واصل شده به گونه‌ای بود که توانستیم با توجه به هدفگذاری، خسارت‌های جانی را به عنوان اولین هدف خود منظور کنیم.

وزیر کشور با اشاره به جابه‌جایی جمعیت در 250 روستا و بخش‌هایی از شهرها تأکید کرد: خسارت جانی به حداقل رسید در حالی که این سیل با این عظمت می‌توانست خسارت انسانی بسیار بالاتری داشته باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه حجم سیلاب‌ها بسیار شدید و خارج از ظرفیت بود، اضافه کرد: مثلاً در گرگان‌رود ظرفیت 120 مترمکعب وجود داشت در حالی که آب ورودی به آن 800  مترمکعب بود، یا در پلدختر 2400 مترمکعب ظرفیت داشت در حالی که ورودی به آن 5 هزار مترمکعب بود که علاوه بر این حجم خارج از ظرفیت، در بسیاری موارد رودخانه‌ها به دلیل رسوب‌گیری دچار کاهش حجم شده بودند و همین امر ناگزیر به سرریز شدن سیل به منازل مسکونی انجامید.

رحمانی فضلی با اشاره به هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در جریان سیل اخیر توضیح داد: 25 استان و بیش از 4 هزار و 400 روستا درگیر باران و سیل بودند ولی قدرت هماهنگی و بسیج شوندگی و تأمین امکانات و منابع و ماشین‌آلات به ویژه در ایام نوروز که همگی به دنبال کار و زندگی خود هستند، به خوبی انجام شد.

وی افزایش باران، لایروبی، کنترل سیلاب، دست درازی به منابع طبیعی را از عوامل این سیل دانست و به پیشنهادهایی اشاره کرد که می‌تواند این موضوعات را که در طول زمان اتفاق افتاده، حل کند.

وزیر کشور استان خوزستان را دارای بالاترین و بیشترین حجم خسارت از سیلاب اخیر توصیف کرد و افزود: سیل‌برهایی در حوزه کارون و دز که می‌توانستند بین 700 تا 1000 مترمکعب بر ثانیه را از خود عبور دهند، در طی این سال‌ها به دلیل تصرف بستر رودخانه و عدم لایروبی محدود شده بودند و در این شرایط با وجود انفجارهای عظیم در برخی کانال‌ها و استفاده از ماشین‌آلات سنگین، توانستیم از 30 تا 40 درصد ظرفیت آنها استفاده کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: درس عبرت سیل اخیر آن است که همه بتوانیم با انسجام و همکاری و همراهی مردم و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظامی، بحران به وجود آمده را مدیریت کنیم زیرا هنوز در مرحله مقابله هستیم و پس از این نیز باید آمادگی لازم برای بارندگی‌های احتمالی و نیز ذوب برف‌ها در اردیبهشت ماه وجود داشته باشد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه میزان سیلاب به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست، ضعف تحلیل از داده‌ها و ضعف تجهیزات را از جمله عواملی دانست که کشور را با شرایط غیرپیش‌بینی شده در جریان سیل اخیر مواجه کرد.

وی خواستار آن شد که تا آخر اردیبهشت ماه این جدیت در مقابله و پیشگیری در کشور وجود داشته باشد و با اشاره به دستور رئیس جمهور و تأکید مقام معظم رهبری و نامه مکتوب ایشان توضیح داد: موضوع بازسازی، نوسازی و تأمین خسارت به عنوان اصلی‌ترین دغدغه مردم باید در محور توجهات قرار گیرد.

وزیر کشور با اشاره به آغاز فصل گرما، زندگی زیر چادر در استان‌های خوزستان و لرستان را سخت توصیف کرد و افزود: باید با هماهنگی بتوانیم هر چه سریعتر شرایط زندگی را برای مردم تسهیل کنیم و دولت مسئول این موضوع را وزارت کشور قرار داده و سایر دستگاه‌ها اعم از غیردولتی و نظامی را موظف کرده که این موضوع را زیر نظر این وزارتخانه انجام دهد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه اولین جلسه هماهنگی روز گذشته و با تشکیل کمیته‌های مختلف اعم از کمیته فرهنگی و اجتماعی و کمیته نوسازی و بازسازی مساکن برگزار شده است، گفت: در این مرحله برای پیشبرد کار به کمک مجلس نیاز داریم زیرا بحث سیلاب‌ها در شرایط کنونی باید ما را در انجام امور پیش‌بینی و پیشگیری فعال‌تر کند.

رحمانی فضلی ادامه داد: سازمان هواشناسی علیرغم داشتن نیروهای ورزیده و متخصص باید تجهیز شود زیرا در گزارش ستاد مدیریت بحران نیز تأکید شده بود که باید این سازمان را با امکانات و تجهیزات خوب و به روز مجهز کرد زیرا اگر چنین اتفاقی نیفتد، خسارت صد برابری نسبت به تأمین هزینه پیش‌بینی به کشور تحمیل خواهد شد.

وی توضیح داد: طی سال‌های طولانی ساخت و سازهای زیادی در مسیل‌ها صورت گرفته که تخریب آن از عهده دستگاه‌های اجرایی برنمی‌آید؛ مثلا در تهران درست بالای مسیل‌ها، برج‌های زیادی ساخته شده که حتی اگر تخریب نمی‌شود، باید پیش‌بینی لازم برای ایمنی آنها انجام شود.

وزیر کشور بر پیش‌بینی، پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی تأکید کرد و با اشاره به مسائل انتظامی و امنیتی و بهداشتی در مناطق سیل‌زده افزود: در مناطق خوزستان، لرستان و گلستان آمار جرم از زمان‌های مشابه پایین‌تر بود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه 200 موکب اربعین در این ایام فعال و مشغول خدمت‌رسانی به مردم شد، توضیح داد: از صدا و سیما که در این مدت همراهی ویژه داشت و موجب افزایش مشارکت مردم و بسیج شوندگی آنها شد، تشکر می‌کنم ضمن آن که اصحاب رسانه نیز در این خدمت‌رسانی همراه ما بودند.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه ما در یک شرایط منطقی و منسجم توانستیم سیل را مدیریت کنیم، ادامه داد: همه اقدامات انجام شده، تنها 30 درصد کار است و 70 درصد مابقی از اکنون شروع می‌شود لذا همه باید اراده کنیم تا دوره بازسازی و نوسازی کوتاه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز