چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

جنجال احمدی نژادی سابق/ ادعاهای کذب عنصر تندرو و شکایت هلال احمر از وی/ پیگیری طرح «از کجا آوردی» توسط قوه قضاییه!/ اظهارات بحث برانگیز یک نماینده عضو جبهه پایداری درباره حزب جمهوری اسلامی ایران جنجال به پا کرد

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۴:۵۴:۲۹
کد خبر: ۸۳۵۴۰۹
جنجال احمدی نژادی سابق/ ادعاهای کذب عنصر تندرو و شکایت هلال احمر از وی/ پیگیری طرح «از کجا آوردی» توسط قوه قضاییه!/ اظهارات بحث برانگیز یک نماینده عضو جبهه پایداری درباره حزب جمهوری اسلامی ایران جنجال به پا کرد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ فرماندهان سپاه

یک روز بعد از اینکه آمریکا به‌ طور رسمی سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، اینستاگرام در اقدامی صفحات برخی سرداران سابق و کنونی سپاه در این شبکه اجتماعی را از دسترس خارج کرد. در این اقدام صفحات سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدباقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی، سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سلامی، جانشین فرمانده سپاه و سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران بسته شد. مسدود کردن صفحات اینستاگرامی تنها محدود به سرداران سپاه نبود، در ساعات پایانی روز سه شنبه صفحه انگلیسی مقام معظم رهبری هم توسط اینستاگرام مسدود شد. در ادامه هم سخنگوی اینستاگرام به‌طور رسمی بسته ‌شدن حساب برخی فرماندهان سپاه را تایید کرد. «حسین‌ الله‌کرم»، از پیشکسوتان سپاه و فعال سیاسی، در واکنش به این اقدام خواستار فیلتر شدن اینستاگرام شد و در این باره اینگونه نوشت: «شبکه‌های مجازی از هر فرصتی برای ضربه زدن به منافع ملت ایران سوء استفاده می‌کنند و لازم است ما نیز برابر این توطئه‌ها آماده بوده و اقدامات متقابل انجام دهیم. در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیاز است که این شبکه‌ها در حمایت از سپاه در کشور فیلتر شود.» ‌

همچنین «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سه‌شنبه شب در توئیتی به بستن حساب‌های کاربری رهبری و فرماندهان سپاه واکنش نشان داد. آذری‌جهرمی در این توئیت جمله‌ای از سریال «بازی تاج‌ و تخت» را با این مضمون منتشر کرده است: «‌وقتی دهان یک مرد را می‌بندی، دروغگو بودنش رو ثابت نمی‌کنی، بلکه فقط به دنیا میگی از چیزی که او ممکنه بگه می‌ترسی.»

چهره هفته؛ سعید قاسمی

«سعید قاسمی»، از اعضای سابق سپاه پاسداران، در برنامه اینترنتی رودررو، در پاسخ به سوالی درباره نقش خود در جنگ بوسنی گفت: «سپاه در آن جنگ تحت پوشش هلال احمر فعالیت نظامی انجام‌ می‌داد.» او ادعا کرد: «ما هلال احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نیروهای جهادی به بوسنی رفته بودیم.»

این مصاحبه در شرایطی صورت گرفت که در روزهای اخیر سپاه پاسداران توسط دولت آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته و سخنان او در مورد فعالیت سپاه در لباس هلال احمر در جنگ بوسنی جنجال ایجاد کرده و به نوعی خوراک تبلیغاتی رسانه های معاند و بیگانگان علیه ایران شده است.

این اظهارات با واکنش تند هلال احمر مواجه شد. تا جایی که هلال احمر از سعید قاسمی در خصوص صحبت های او در این برنامه، در اطلاعیه‌ای به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ دانسته است.

در قسمتی از اطلاعیه هلال احمر آمده است: «اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعیت هلال احمر ایران در مسیری مغایر با اهداف و اصول این نهاد بین المللی سوءاستفاده کرده، قطعا بدون اجازه و هماهنگی این جمعیت بوده است که اگر قرار بر هماهنگی و اجازه هم باشد، قطعا اجازه چنین اقدامی داده نمی‌شود.»

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در واکنش به این ادعا تاکید کرد: «اظهارات وی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه نمی باشد.»

جنجال هفته؛ عباس امیری‌فر

«عباس امیری‌فر»، نزدیک‌ترین روحانی به احمدی‌نژاد، در دوره‌ ریاست جمهوری وی، ادعا کرد در جلسه‌ای با حضور احمدی‌نژاد، او گفته «انقلاب 57 کار انگلیس بود. امیری‌فر در ادامه با ارسال یادداشتی به انصاف نیوز حرف‌های منسوب به احمدی‌نژاد که انقلاب سال ۵۷ را کار انگلیس خوانده تایید کرد، در حالی که مشاور احمدی‌نژاد آن را تکذیب کرده است. روزنامه اعتماد بدنبال مطرح شدن جمله «انقلاب ۵۷ کار انگلیس‌ها بود»، «وضع آزادی از زمان طاغوت بدتر شده است» از سوی احمدی‌نژاد با عبدالرضا داوری از نزدیکان احمدی‌نژاد مصاحبه کرد. او در این مصاحبه ضمن رد این ادعا تاکید کرد «ایشان اصلا در طول سه سال گذشته در جلسات حضور نداشته پس چطور اطلاع دارند آقای احمدی‌نژاد چه گفته؟! آقای امینی‌فر آخرین بار در شهریور ۹۵ مطالبی را علیه آقای احمدی‌نژاد مطرح کردند که بعد از آن دیگر در جلسات شرکت نکردند. قبل از این هم ماه‌ها بود که ایشان به دفتر نمی‌آمدند. یعنی از ابتدای سال ۹۵ به بعد دیگر آقای امیری‌فر به آنجا نیامد. دقیقا ۳ سال است! با این حساب ایشان چطور می‌تواند منبع چنین اخباری باشد؟»

عبدالرضا داوری در ادامه مدعی شد: «شما این نکته را باید در نظر بگیرید که همه دفتر آقای احمدی‌نژاد و همه نکاتی که مطرح می‌شود یقینا از طرف نهادهای امنیتی شنود می‌شود.»

خبر هفته؛ تغییر سخنگوی وزارت امور خارجه، تصویب طرح از کجا آوردی؟

سید عباس موسوی که در سمت مدیرکل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت خارجه مشغول به کار بود، با انتصاب بهرام قاسمی به عنوان سفیر ایران در فرانسه، سخنگوی جدید وزارت خارجه شد. موسوی فارغ‌التحصیل دانشکده روابط بین‌الملل و دارای مدرک کارشناسی ارشد است. او پیش از این در سمت دبیر اول و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در هنگ کنگ، رایزن اقتصادی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند، رئیس اداره سوم دیپلماسی رسانه‌ای در مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و مدیرکل اطلاع رسانی و امور سخنگویی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای فعالیت کرده بود.

***

«محمد دهقان»، عضو کمیسیون قضایی مجلس، پس از دیدار اعضای کمیسیون متبوعش با رئیس جدید قوه قضاییه به نقل از حجت الاسلام رئیسی گفت: «کار تدوین آئین‌نامه قانون رسیدگی به اموال مسئولان (از کجا آورده‌ای؟) در حال انجام است و تدوین آن به زودی به پایان خواهد رسید و ابلاغ خواهد شد و اگر نقصی در قانون وجود دارد، وجود نقص دلیلی بر عدم اجرای آن نیست.»

سوژه هفته؛ ادعای محمود صادقی درباره اعضای مجمع، نماینده اصولگرا مجلس

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با روزنامه اعتماد مدعی شد: «اخیرا در بازدید از منطقه کنِ تهران، شهروندان مجموعه ساختمانی عظیم در ۳۷۰ واحد را به بنده نشان دادند که برای اسکان پرسنل مجمع در بخشی از باغات تهران ساخته شده که فارغ از تخلفات زیست‌محیطی، نشان می‌دهد مجمع عملا به‌سمتی دیگر می‌رود. مگر مجمع اساسا چند کارمند دارد. قرار بود همان افرادی که در دولت، قوه قضاییه و مجلس مسئولیت دارند، به‌همراه چندنفر دیگر گردهم آمده و در مورد مصالح نظام تصمیم بگیرند، اما حالا می‌بینیم که مسیر دیگری طی می‌شود.»

به همین ترتیب روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ محمود صادقی درباره برخی از املاک این نهاد را داد. در بخشی از این جوابیه آمده است: «جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع مردم و رسانه‌های گروهی برسانیم که اولا اظهارات این نماینده مجلس در خصوص تعاونی مسکن کارکنان مجمع و تعداد واحدهای مسکونی، خلاف واقع است. ساز و کار و فعالیت تعاونی‌های مسکن، منفک از نهاد مبدا و تحت اشراف اعضا و وزارت تعاون است. کارکنان قدیم و جدید مجمع کمتر از نیمی از واحدهای مجموعه مورد نظر را که آن هم پس از ۱۸ سال ساخته و تکمیل نشده در اختیار دارند.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: قابل ذکر است که این تعاونی در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و با هماهنگی مرحوم هاشمی رفسنجانی با شهردار وقت تهران، قطعه زمینی برای تعاونی مسکن کارکنان حوزه ریاست خریداری شد و به منظور تامین هزینه‌های ساخت، افراد غیر عضو هم به آنها اضافه شدند اما با این وجود به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌های پرسنل، پروژه تکمیل و تحویل نشده است.»

«ابوالفضل حسن‌بیکی»، نماینده اصولگرا مجلس، اظهاراتی را در مخالفت با تصویب FATF مطرح کرد که با واکنش تند یک فعال سیاسی اصولگرا مواجه شد.

بخشی از سخنان این نماینده مجلس در ویدئوی انتشار یافته در شبکه های اجتماعی به شرح زیر است:

«پالرمو و لوایح مربوط به پولشویی و FATF را تصویب نمی‌کنیم. آمریکا می‌خواهد به حساب و پول شما در بانک‌ها وصل شود. فردا صبح از خواب بلند می‌شوی و می‌بینی صد میلیون از پولت نیست، دو میلیون یا یک میلیارد از پول‌تان نیست. بعد باید به سازمان ملل شکایت کنی و بعد از یک سال آیا پولت را پس بدهند یا ندهند. کدام قدرت می‌تواند پول شما را از آنها پس بگیرد؟ سرمایه‌داران هم دیگر قرانی از پول‌شان را در بانک‌ها نمی‌گذارد که شما بروی برای سرمایه‌گذاری وام بگیری؟ سرمایه‌دارها پول‌هایشان را در کیسه جمع‌آوری کرده و زیر سرشان می‌گذارند و بعد دزد به آنها می‌زند و باید سراغ پلیس و دادگاه و ... بروند.

«محمد مهاجری»، فعال سیاسی اصولگرا، نیز در توئیتر خود در این باره نوشت: «اگر جای احسان علیخانی بودم دعوتش می‌کردم برای یک اسندآپ کمدی در برنامه «عصر جدید» تا صبح می‌خندیدند داورها از هنرنمایی #مااصولگراها.»

بازنده هفته؛ مجلس شورای اسلامی

«محمدجواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری، در مجلس که سابقه پاره‌ کردن آئین‌نامه داخلی مجلس و آتش‌زدن نمادین متن توافق هسته‌ای را در کارنامه دارد، اظهارات عجیبی را علیه حزب جمهوری اسلامی مطرح کرد. طی اظهاراتی صراحتا اتهام مخالفت با امام خمینی (ره) را متوجه اعضای حزب جمهوری اسلامی کرد. ابطحی همچنین تاکید کرد یکی از مشکلات حزب جمهوری اسلامی این بود که نمی‌دانستند باید از دستورات ولی‌فقیه (وقت) اطاعت کنند یا دستورات حزب را در اولویت اقدامات خود قرار دهند. «جبار کوچکی‌نژاد»، از نمایندگان همسو با ابطحی، به این اظهارات واکنش نشان داد. او در اظهارات خود تاکید کرد افرادی چون شهید بهشتی و باهنر نیز از دل همین حزب بیرون آمدند. با وجود اظهارات کوچکی‌نژاد، ابطحی کوتاه نیامد و در تذکری مستند به ماده 75 آئین‌نامه داخلی مجلس، از تحریف گفته‌های خود توسط نماینده هم فراکسیونی‌اش، گلایه کرد.

ابطحی در ادامه گفته‌های خود، مثل «مار در آستین پرورش دادن» را به حزب جمهوری اسلامی نسبت داد که با واکنش علی لاریجانی، که ریاست جلسه را عهده‌دار بود، مواجه شد. رئیس قوه مقننه در اظهاراتی کوتاه وجود هرگونه مشکل در حزب جمهوری اسلامی با ولی‌فقیه را رَد، اعضای آن را تابع امام خمینی توصیف و تاکید کرد دلیل تعطیلی این حزب مشکلاتی در درون آنها بوده است.

اقدام جالب هفته؛ واکنش وزارت خارجه به ادعای سفیر فرانسه در واشنگتن

«ژرار آرود»، سفیر فرانسه در آمریکا، روز یکشنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: «اینکه بگوئیم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی سازی کند، اشتباه است و ایران باید تحت نظارت‌های شدید ثابت کند فعالیت‌های هسته‌ای آن غیرنظامی است.»

این اظهارات با واکنش تند «سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، مواجه شد.

در همین حال «فیلیپ تیه‌بو»، سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران، روز یکشنبه از سوی «حسین سادات میدانی»، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام، به وزارت امور خارجه احضار شد.

سفیر فرانسه در تهران ضمن ابراز بی‌اطلاعی از توئیت‌های منتسب به سفیر کشورش در واشنگتن، بر اراده سیاسی این دولت بر اجرای کامل مفاد برجام تأکید ورزیده و اعلام کرد؛ مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش خواهد کرد.

به دنبال واکنش ایران، آرود بدون ارائه هیچگونه توضیحی توئیت‌ بحث‌ برانگیزش را حذف کرده و از نظر خود عقب نشینی کرد.

نظر شما