درجریان سفرعبدالمهدی به ریاض؛

عربستان ۱۳ توافقنامه با عراق امضا کرد

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۲۱:۰۰:۳۳
کد خبر: ۸۳۵۶۱۲
عربستان ۱۳ توافقنامه با عراق امضا کرد
«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق که روز چهارشنبه در راس یک هیات بلندپایه به عربستان سعودی رفته است، با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در کاخ یمامه در ریاض دیدار کرد و دو کشور 13 توافقنامه امضا کردند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، عبدالمهدی پس از دیدار با سلمان گفت که وی تمایل دارد که روابط دو کشور در تمامی زمینه ها تقویت شود و این گونه دیدارها در این سطح می تواند چشم انداز گسترده ای میان دو کشور را باز کند.
عبدالمهدی اضافه کرد: سفرم به عربستان نشان دهنده رویکرد و تمایل دولت بغداد برای توسعه روابط همه جانبه با ریاض است.
نخست وزیر عراق افزود: انجام سفر رهبران میان دو کشور دراین سطح، تحقق بخش آرزوهای دو ملت و برقرار کننده امنیت و ثبات برای تمامی ملت های منطقه است.
عبدالمهدی در راس هیاتی 80 نفره از فعالان اقتصادی و شماری از وزیران عراقی امروز چهارشنبه وارد ریاض شد.
رسانه های عراق هیات همراه عبدالمهدی را بزرگترین هیات اعزامی عراق به ریاض در طول 16 سال گذشته بر شمرده اند.
وزیران نفت، دارایی، امور خارجه، برنامه ریزی و تجارت، آموزش عالی و تحقیقات علمی، کشاورزی، وزیر جوانان و ورزش، صنعت و معدن، برق و حمل نقل را همراهی می کنند.
علاوه بر این افراد، مشاور نخست وزیر در امور انرژی، به علاوه مدیرانی از وزارتخانه های دفاع و کشور، همراه نخست وزیر عراق در عربستان حضور دارند.
طبق اعلام رسانه های عراقی و سعودی عبدالمهدی در این سفر علاوه بر سلمان، با محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
«قحطان الجنابی» سفیر عراق در ریاض در اظهاراتی گفته است که در این سفر توافقنامه هایی که قرار است امضا شوند در هشت زمینه شامل تجارت و صنایع، انرژی، کشاورزی، آموزش و پرورش و حمل و نقل به علاوه امور سیاسی و هماهنگی های امنیتی و نظامی است.
پیش از عبدالمهدی، «برهم صالح» رییس جمهوری عراق 27 آبان ماه 97 و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق 26 آذرماه 97 به عربستان سعودی سفر کرده و پیرامون گسترش روابط با سعودی ها بحث و گفت وگو کرده بودند.
روابط عراق و عربستان سعودی از دو سال قبل روند روبه رشدی در پیش گرفته و قرار است که بعد از سفر عبدالمهدی، «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی نیز به بغداد برود.

 

نظر شما