کارشناس مسائل بانکی و پولی تشریح کرد:

تکلیف واحد پولی کشور در صورت حذف صفر چه خواهد شد؟/ آیا حذف صفر تورم را کاهش می دهد؟

۱۳۹۸/۰۲/۰۱ - ۰۵:۲۵:۲۸
کد خبر: ۸۳۵۷۴۸
تکلیف واحد پولی کشور در صورت حذف صفر چه خواهد شد؟/ آیا حذف صفر تورم را کاهش می دهد؟
جام ساز با بیان اینکه بر اینکه حذف صفر نه به کاهش تورم کمک می کند و نه به قدرت خرید مردم مربوط می شود و نه درآمد را افزایش می دهد و نه راهگشای مسائل اقتصادی خواهد بود افزود: این اقدام صرفا تغییر شکلی در اسکناس ها خواهد بود.

«محمود جام‌ساز»، کارشناس مسائل بانکی و پولی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص برنامه دولت برای حذف صفر از پول ملی گفت: حذف صفر از ارقام پول ملی بحث جدیدی نیست. سال هاست که دولتمردان به دلیل تورم و کاهش ارزش پول ملی، تصمیم به حذف صفر از پول ملی دارند.

وی گفت: از بعد روانی مردم با ارقام کمتری مواجه می شوند ولی هیچ تاثیری در اوضاع خریدشان نخواهد داشت. از طرفی سهولت در نگهداشتن در حساب ها بوده که اینها، مستلزم اعمال هزینه های بسیار زیاد برای تغییر سیستم ها و تغییر اسکناس هاست.

حذف صفر از پول ملی مشکل تورم را حل نخواهد کرد

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: حذف صفر از پول ملی مشکل تورم را حل نخواهد کرد و از سویی هزینه های زیادی دست دولت خواهد گذاشت. ابتدا باید سیاست پولی و ارزی و مالی را اصلاح کنیم به این معنا که یک تغییر بنیادین در ساختار اقتصادی دولت باید صورت بگیرد. تا زمانی که این مشکل حل نشود و دولت بانک ملی و بانک مرکزی را در اختیار دارد با افزایش پایه پولی، مدام نقدینگی اضافه می‌شود و به جای اینکه این نقدینگی به سمت ایجاد فضای تولیدی، ایجاد زیرساخت ها، بهبود ساختارها و کمک به بخش واقعی اقتصاد هدایت شود در  بخش رانتی انباشته می شود و نتیجه آن این است که با رشد اقتصادی منفی مواجه می شویم.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی و بدون آماده سازی زیرساخت ها اگر صفرها را از پول ملی حذف کنیم پس از مدتی دوباره این صفرها برخواهند گشت و هیچ تاثیری در قدرت خرید نخواهد داشت، افزود: در اسفند ماه سال گذشته رشد اقتصادی 8/3 درصد بود. وقتی رشد اقتصادی به منفی می رسد یعنی منابع و سرمایه های ملی نابود و اقتصاد کوچک می شود.

تبدیل اقتصاد دولتی سیاسی به اقتصاد آزاد و رقابتی توسط  بازار آزاد

وی اظهار کرد: به جای اینکه صفرها را کم کنیم، دولتمردان باید تغییر پارادایمی در اندیشه و تفکر خودشان داده و از اقتصاد دولتی و سیاسی به یک اقتصاد آزاد و رقابتی توسط بازار آزاد و نه بر اساس بازار انحصاری، برسند.

جام ساز ادادمه داد: برداشتن صفر شاید مزایایی هم داشته باشد ولی موضوع مهم اینجاست که چند صفر باید برداشته شود تا بهترین نتیجه را بگیریم؟ اگر 10000 هزار ریال که هزار تومان است 4 صفرش برداشته شود به 1 تومن تبدیل می شود در این حالت بسیاری از اجناس داریم که زیر هزار تومان هستند تکلیف این اجناس چه می شود؟ و آیا احتمال تقسیم شدن یک تومان به اجزای دیگر وجود خواهد داشت؟ که همه این مباحث از مسائل پیش رو خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: چنانچه 3 صفر از واحد پولی کم شود به طور مثال اگر از 1000 ریال که همان 100تومان است 3 صفر برداشته شود تکلیف چه می شود زیرا ما جنسی که کمتر از 100تومان باشد، نداریم.

اگر صفرها برداشته شود واحد پولی کشور به تومان تبدیل می شود

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی برداشتن صفر لزومی ندارد، افزود: در این شرایط اگر صفرها برداشته شود واحد پولی کشور به احتمال زیاد به تومان تبدیل می شود و از لحاظ کمیت نیز چون ارقام پایین آمده، زودتر خرج می شود و در این صورت گردش پول بالا می رود.

جام ساز با تاکید بر اینکه حذف صفر نه به کاهش تورم کمک می کند و نه به قدرت خرید مردم مربوط می شود و نه درآمد را افزایش می دهد و نه راهگشای مسائل اقتصادی خواهد بود، افزود: این اقدام صرفا تغییر شکلی در اسکناس ها خواهد بود و پس از مدتی عادی می شود و اگر تورم بالا رود، مجددا مجبور به حذف صفر می شویم.

نظر شما
پرونده ویژه