جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با برنا تشریح کرد؛

از نسبت ترکیبی زنان و مردان در مجلس خجالت می‌کشم/ در هیات‌های پارلمانی عربی بیش از هیات ایران زنان حضور دارند

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۵:۱۳:۱۷
کد خبر: ۸۳۶۶۱۲
از نسبت ترکیبی زنان و مردان در مجلس خجالت می‌کشم/ در هیات‌های پارلمانی عربی بیش از هیات ایران زنان حضور دارند
نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس رد پیشنهاد اختصاص سهم 30 درصدی به زنان برای کاندیداتوری برای انتخابات مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات را ناشی از جنس مردانه مجلس و تعارض این موضوع با منافع آقایان دانست.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره مخالفت نمایندگان مجلس با پیشنهاد تکلیف به احزاب و جبهه های سیاسی در حوزه های دارای بیش از 6 نفر نماینده برای قرار دادن سهم یک ششمی به زنان گفت: کمتر از 15 درصد مجلس بانوان و بالغ بر 85 درصد آقایان هستند. مشخصا آقایان با این پیشنهاد مخالفت کردند درحالی‌که پیش از رای‌گیری و در مصاحبه‌ها صحبت دیگری می کردند و تصور عمومی بر تصویب این موضوع بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: این 85 درصد به طور حتم به شکلی رای ندادند و نمی دهند که سهمیه آقایان کاهش و سهیمه خانم ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: خدا را شاهد می گیرم به این پیشنهاد رای مثبت دادم چراکه واقعا در مجامع بین‌المللی از نسبت ترکیبی زنان و مردان در مجلس خجالت می کشم.

جعفرزاده ایمن آبادی در این خصوص تاکید کرد: امروز روسای مجالس یا همه تیم‌های پارلمانی بسیاری از کشورهای عربی را که از ما عقب‌تر بودند و هستند، بانوان تشکیل می‌دهند در حالی که ما تعداد محدودی از بانوان را در مجلس داریم و تعداد محدودی را در هیات‌ها می‌بریم و از کمیته‌ها و شرکت در آن‌ها باز می‌مانیم.

وی در خصوص مجالس کشورهای منطقه گفت: اگر اشتباه نکنم بر اساس قانون امارات باید و الزاما حداقل در مجلس، 50 نماینده خانم حضور داشته باشند و در همه دنیا این موضوع را سهمیه بندی کرده اند و ما به حق در این موضوع عقب هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: اشکال کار در تعارض منافع است، این دست از موارد که با منافع نمایندگان به خصوص قاطبه نمایندگان که در این مورد به خصوص آقایان بودند، تعارض دارد. این موضوع باید در جایی خارج از مجلس مورد بحث و تصمیم گیری قرار بگیرد.

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد: واقعیت موضوع در رد این پیشنهاد این بود که آقایان که اکثریت قاطع مجلس را دارند، دیدند با این پیشنهاد و باز شدن شرایط برای خانم ها و اختصاص سهمیه برای آن ها از سهم مردان کم می شود بنابراین بر اساس منافع آقایان با این پیشنهاد مخالفت شد.

به گزارش برنا؛ هفته گذشته در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، نمایندگان با پیشنهادی مبنی بر تکلیف احزاب به اختصاص سهمیه یک ششمی به زنان در شهرهای دارای بیش از ۶ نماینده مخالفت کردند. این مخالفت در حالی بود که بر اساس ارزیابی فضای کلی پارلمان و ارزیابی اعضای فراکسیون زنان احتمالی زیادی برای تصویب آن داده می شد.

مجلس شورای اسلامی در دوره دهم دارای 17 نماینده زن است که این پیشنهاد توسط این فراکسیون مطرح شد اما در رای گیری صحن علنی با مخالفت نمایندگان رو به رو شد.

نظر شما
پرونده ویژه