عضو هیئت رئیسه مجلس:

اصلاح قانون جامع انتخابات به معنای حذف رقبا نیست/ یک دوره انتخابات آزمایشی در کشور برگزار شود

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۵:۰۳:۱۶
کد خبر: ۸۳۶۶۳۱
اصلاح قانون جامع انتخابات به معنای حذف رقبا نیست/ یک دوره انتخابات آزمایشی در کشور برگزار شود
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اصلاح قانون جامع انتخابات به معنای حذف برخی رقبا نیست و برای رفع نقایص و معایب انتخابات باید یک دوره انتخابات آزمایشی طبق قانون جامع انتخابات برگزار شود.

«علیرضا رحیمی»، عضو هیئت رئیسه مجلس و از اعضای فراکسیون امید، در پاسخ به اینکه آیا قانون جامع انتخابات به نوعی حذف برخی نمایندگان و رقبای آن است یا خیر، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: قانون انتخابات در مجلس نیازمند اصلاح است و شرایط انتخابات در مجلس و ریاست جمهوری به گونه ای است که از جهت ضوابط مرتبط با کاندیداها، ناظرین و مجریان باید ارتقا پیدا کند. منتهی این ضرورت ها را نباید بر حسب حذف رقیب تنزل داد. مجلس اختیار دارد که با هوشمندی کامل هم لایحه انتخابات دولت را بررسی کند و هم طرحی را که نمایندگان ارائه داده اند، را بررسی کند. در حال حاضر این اتفاق در کمیسیون شوراها در حال رخ دادن بوده و با تلفیق لایحه دولت و طرح نمایندگان، امید است که همگان اصلاحات قابل توجهی را در قانون انتخابات شاهد باشند.

او در مورد اینکه با تحقق قانون جامع انتخابات، 30 درصد نمایندگان فعلی نمی توانند در دوره بعد مجلس کاندید شوند نیز بیان کرد: قانون جامع انتخابات یک تجربه جدید برای کشور است. به نظر می رسد اگر مجلس به سمت آزمایشی شدن این قانون حرکت کند، یقینا با یک اطمینان بیشتری در جهت فرایندی کردن و نهادینه کردن این مدل از قانون انتخابات پیش خواهد رفت. تجربه نشان داده است که هر زمان با عجله و شتاب به سراغ نهادسازی حرکت کردیم و یا در نهایت فرایندهای جدیدی ایجاد شد، هم جامعه و هم مجریان و هم ناظران با مشکلات عدیده ای مواجه شدند. لذا به نظر می رسد قبل از اینکه اهداف اصلاح قانون به ویژه در مورد استانی شدن انتخابات محقق شود باید یک دوره آزمایشی انتخابات برگزار شود تا نقص ها و معایب انتخابات آزمایشی در دوره بعد رفع شود.  

نظر شما
پرونده ویژه