معاون اول رییس جمهور:

باید امید نسل جوان را نسبت به آینده کشور افزایش دهیم/ جوانان نخبه ایرانی این ظرفیت را دارند که ایران را در سطح جهان سربلند کنند

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۱:۵۶:۰۲
کد خبر: ۸۳۶۹۴۷
باید امید نسل جوان را نسبت به آینده کشور افزایش دهیم/ جوانان نخبه ایرانی این ظرفیت را دارند که ایران را در سطح جهان سربلند کنند
معاون اول رییس جمهور گفت: امروز مردم شرایط سختی را تحمل می کنند و با ظالمانه ترین تحریم ها روبرو هستند و اگر این فشارها نبود با اتکا به توانمندی علمی و ظرفیت های ایجاد شده کشور می توانست بیش از پیش در مسیر شکوفایی، رفاه مردم و پیشرفت کشور قرار گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، صبح امروز (دوشنبه) در دومین جشنواره ملی «زن و علم، جایزه دکتر مریم میرزاخانی» که در دانشگاه تهران برگزار شد با تبریک میلاد منجی عالم بشریت اظهار داشت: جهان امروز بیش از هر زمان دیگری منتظر حضور منجی و برقراری عدل و داد در دنیا است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افتخار آفرینی دانشمند جوان ایرانی پرفسور مریم میرزاخانی تصریح کرد: عملکرد شادروان میرزاخانی موجب شد تا توجه همه انجمن ها، نهادهای علمی ـ تخصصی و دستگاه های اجرایی کشور به موضوع زن و علم جلب شود و به پاس دانش او، روز تولدش بعنوان روز زن و ریاضیات در سطح جهان نام گرفت.

وی افزود: دکتر مریم میرزاخانی افق های جدیدی را در علم ریاضیات ایجاد کرد و توانست در سطح بین المللی سرآمد و منحصر بفرد باشد. 

جهانگیری با بیان اینکه انتظار می رود در ایران که وطن دکتر مریم میرزاخانی است توجه بیشتری به دستاوردهای این دانشمند صورت گیرد، گفت: مسیری که این دانشمند در دوران حیاتش طی کرد باید بیش از پیش مورد توجه مجامع علمی و مردم کشور قرار گیرد. 

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: جوانان نخبه ایرانی این توانمندی و ظرفیت را دارند که در سطح بین المللی بدرخشند و ایران را در سطح جهان سربلند کنند. 

جهانگیری با بیان اینکه جامعه قدرشناس ایران هم در دوره عمر کوتاه دکتر مریم میرزاخانی و هم پس از مرگ ناگهانی و اندوهبار ایشان قدر دان این دانشمند کشور بودند، گفت: دکتر مریم میرزاخانی همواره اصرار داشت که فرزندش تابعیت ایرانی داشته باشد و دولت نیز به پاس احترام به زنان کشور قانون قدیمی تابعیت را که براساس آن فرزندان فقط می توانستد از پدر تابعیت دریافت کنند با فرستادن لایحه ای به مجلس شورای اسلامی اصلاح کرد و امیدواریم هر چه زودتر این لایحه تصویب شود.

وی با اشاره به وجود نخبگان و دانشمندان بزرگ ایرانی که در داخل و خارج کشور در مسیر سربلندی ایران گام بر می دارند، خاطر نشان کرد: این افراد قهرمانان ملی و سرمایه های نمادین و علمی کشور هستند و ما باید با اتکا به همین سرمایه ها،‌ انگیزه ها را در کشور تقویت کرده و ضمن کشف استعدادها، سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

معاون اول رییس جمهور مسئولیت سنگین استفاده از سرمایه های علمی و نمادین کشور را یادآور شد و افزود: مسئولین و نهادهای علمی مسئولیت دارند و می توانند تا به مدد سرمایه های علمی و نمادین کشور را از شرایط دشوار پیش رو عبور دهند و با تبدیل تهدیدها به فرصت بتوانند افق های جدیدی را از دل حوادث تلخ پیش روی کشور بگشایند. 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف این است که امید نسل جوان را نسبت به آینده کشور افزایش دهیم و راهکار دست یابی به این موضوع این است که نخبگان، دانشگاهیان و اساتید کشور افق های جدیدی پیش روی جامعه بگشایند.

جهانگیری اضافه کرد: امروز مردم شرایط سختی را تحمل می کنند و با ظالمانه ترین تحریم ها روبرو هستند و اگر این فشارها نبود با اتکا به توانمندی علمی و ظرفیت های ایجاد شده کشور می توانست بیش از پیش در مسیر شکوفایی، رفاه مردم و پیشرفت کشور قرار گیرد. 

معاون اول رییس جمهور در ادامه به موضوع بارش های اخیر و سیل نیز اشاره و خاطر نشان کرد: سیل بخش وسیعی از کشور را در بر گرفت و ۲۴ استان کشور متحمل خسارات فراوانی شدند. برآورد اولیه خسارات که به زندگی مردم ، اراضی کشاورزی و راه ها و زیرساخت ها وارد شده نشان می دهد میزان این خسارات تاکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. 

وی اظهار داشت: البته ایران به شدت به این بارندگی ها نیاز داشت چرا که سال گذشته در همین ایام یکی از دغدغه های اصلی دولت تامین آب شرب برای بسیاری از شهرها و روستاهای کشور بود و با این بارش ها خداوند نعمت فراوانی را به ما عنایت کرد. 

جهانگیری افزود: البته در جریان وقوع سیل با وجود همه مشکلات و خسارت ها، جلوه های درخشانی نیز از حضور و انسجام مردم، نهادها و دستگاه های مختلف به نمایش درآمد و بار دیگر نشان داد که ملت ایران فرصت ها و ظرفیت هایی در درون خود دارد که می توان برای پیشرفت کشور از آن استفاده کرد. 

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه از دل هر سختی می توان فرصت هایی برای پیشرفت استخراج کرد، خاطر نشان کرد: وظیفه نخبگان و دانشگاهیان کشور این است که فرصت ها را شناسایی و در مسیر قاعده مند در جهت توسعه کشور قرار دهند. 

وی با تاکید بر اینکه به شدت به یک زبان و فهم مشترک از مسائل نیازمند هستیم، گفت: ما برای عبور از مسائل و مشکلات به واژه گانی نظیر امید، تاب آوری، همبستگی، تحرک و تفاهم نیاز داریم و وقت آن است که جامعه علمی و نخبگان کشور همه ظرفیت ها را به صحنه بیاورند زیرا کارآمدی جمهوری اسلامی ایران جز از طریق به صحنه آوردن تمام سرمایه های کشور افزایش پیدا نخواهد کرد. 

جهانگیری با بیان اینکه آینده ایران در گرو توسعه علم و فناوری است و نهضت تولید علم و فناوری که در کشور به راه افتاده سرمایه بزرگی برای آینده کشور محسوب می شود، تصریح کرد: توسعه علمی فقط منحصر به رشد علمی نمی شود بلکه اگر توسعه علمی در کشور رخ دهد شاهد توسعه و پیشرفت در همه ابعاد و زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهیم بود. 

معاون اول رییس جمهور از همه دستگاه های اجرایی خواست زمینه را برای استفاده از ظرفیت های مراکز علمی کشور در جهت توسعه فراهم کنند و گفت: اگر به ظرفیت های علمی کشور کم توجهی شود و یا توجه نشود این جفا در حق کشور خواهد بود. 

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر فرصت رقابت وجود داشته باشد و میدان برای حضور زنان فراهم گردد، زنان جایگاه خود را به دست خواهند آورد، گفت: براساس گزارش های ارائه شده ۴۷ درصد پذیرفته شدگان دانشگاه دختر و بیش از ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند و در مواردی هم که زنان موفق نشده اند به جایگاه اصلی خود دست پیدا کنند، یا تصمیم گیری مدیریتی دخیل بوده و یا فرصت رقابت برای آنان مهیا نبوده است. 

وی افزود: دولت نیز در همین راستا در یکی از جلسات شورای عالی اداری تصویب کرد که طی برنامه ششم توسعه کشور باید ۳۰ درصد از جایگاه های مدیریت اجرایی کشور در اختیار زنان قرار گیرد.

در این مراسم معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز مریم میرزاخانی را شخصیتی جهانی و بین المللی توصیف کرد و گفت: دکتر میرزاخانی توانست جایگاه ممتاز علمی دختران و پسران ایرانی را به نمایش بگذارد و به پاس دانش و خدمات او روز تولدش را بعنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام گذاری کردند.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان این جشنواره در رشته های مختلف قدردانی شد.

نظر شما