فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

اصلی‌ترین خواسته اصلاح طلبان لغو نظارت استصوابی است/ پارلمان یا شورای عالی سیاست‌گذاری عنوانی شکلی برای همگرایی اصلاح‌طلبان است/ اگر مردم از اصلاح‌طلبان ناامید شوند، باید خود را ملامت کنیم

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۵:۳۱:۴۲
کد خبر: ۸۳۷۰۳۸
اصلی‌ترین خواسته اصلاح طلبان لغو نظارت استصوابی است/ پارلمان یا شورای عالی سیاست‌گذاری عنوانی شکلی برای همگرایی اصلاح‌طلبان است/ اگر مردم از اصلاح‌طلبان ناامید شوند، باید خود را ملامت کنیم
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلی‌ترین مسئله‌ای که همه اصلاح‌طلبان باید بر آن تمرکز داشته باشند درخواست لغو نظارت استصوابی است.

 «محمد کیانوش‌راد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در مورد مسئله رد صلاحیت‌ها که همواره پیش از انتخابات گوناگون مطرح بوده و همچنان مطرح است به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اصلی‌ترین مسئله‌ای که همه اصلاح‌طلبان باید بر آن تمرکز داشته باشند، درخواست لغو نظارت استصوابی است. این درخواست به معنای آن نیست که هیچ شرط و شروطی برای ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مطرح نباشد. بدیهی است برای سپردن هر مسئولیتی در هر سطحی، ضوابط و شرایطی وجود دارد اما آنچه در نظارت استصوابی مشاهده می‌شود، دخالت‌های سلیقه‌ای، سیاسی و جناحی در رد صلاحیت برخی از داوطلبان نمایندگی، بوده که مغایر روح قانون اساسی و اصل حاکمیت مردم بر تعیین سرنوشت خویش است. به همین دلیل باید گفت شرایط و ضوابط، آری اما برخوردهای سیاسی در رد صلاحیت داوطلبان هرگز.

او افزود: روح قانون اساسی، بر اصل حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش متکی است. در نتیجه اینکه چه کسانی و با چه دیدگاه‌هایی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند مستقیما بر عهده مردم است نه اینکه برعهده گروه خاصی مثل شورای نگهبان باشد که با دیدگاه‌های سیاسی خاص در پی محدودسازی انتخاب مردم در تعیین سرنوشت خویش باشند. به همین دلیل تا مسئله اصلاح قانون نظارت استصوابی انجام نگیرد همگان همچنان شاهد بگو و مگوها، منازعات سیاسی و حتی گسترش منازعات اجتماعی در جامعه ایران خواهیم بود. بنابراین باید گفت که تنها راه حل دستیابی به توافقات مردم و حاکمیت برای حل مسائل خویش، لغو نظارت استصوابی در انتخابات گوناگون در ایران است.

 این فعال اصلاح‌طلب در مورد سرانجام بحث‌ها درباره تشکیل پارلمان اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری نیز بیان کرد: پارلمان یا شورای عالی سیاست‌گذاری یا شورای عالی اصلاح‌طلبان همگی عنوانی شکلی برای ایجاد همگرایی در میان اصلاح‌طلبان است. بنابراین اصلاح‌طلبان بیش از آنکه در پی چارچوب‌های شکلی باشند باید سازوکارهای عمیق‌تری را در ایجاد توافقات حزبی خود پشت سر بگذارند. در هر حال، احزاب گوناگون اصلاح‌طلب در کشور وجود دارند که هر کدام از آنها، کم و بیش، نمایندگی بخش‌هایی از جامعه را برعهده دارند. در نتیجه همفکری این احزاب می‌تواند مجموعه هواداران و حامیان خود را به سمت توافقاتی که صورت می‌گیرد، هدایت و راهبری کنند. بنابراین پرداختن به شکل بیش از محتوا، یک عمل وقت‌گیر و غیراساسی است.

کیانوش‌راد در مورد چگونگی مقابله اصلاح‌طلبان با وعده‌های پوپولیستی اصولگرایان در روزهای نزدیک به انتخابات نیز تصریح کرد: تاکنون سرمایه اصلاح‌طلبان، صداقت، پاکدستی و اقدام اجرایی براساس برنامه‌ریزی بوده است. به میزانی که این عناصر سه‌گانه در میان اصلاح‌طلبان کاهش پیدا کند قاعدتا مردم نیز از اصلاح‌طلبان، ناامید خواهند شد. 

 نماینده مجلس ششم ادامه داد: مسئله اصلی، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است که مبتنی بر صداقت و پاکدستی آنها بوده است و اگر مردم احساس کنند در این موارد در میان فعالان اصلاح‌طلب، کاستی‌هایی رخ داده است، حق دارند از اصلاح‌طلبان روی برگردانند و به سمت دیگری حرکت کنند.

او  در پایان بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، برداشت منفی از بحث اعتدال، به بهانه‌ای برای بند و بست و بده بستان‌های غیراصولی میان برخی اصلاح‌طلبان تبدیل شده است. مردم این‌ها را می‌بینند و اگر از اصلاح‌طلبان ناامید شوند نباید آنها را ملامت کرد، باید خود را ملامت کنیم.
نظر شما
پرونده ویژه