یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

مخالفان، عملکرد ترامپ را با عملکرد FATF اشتباه نگیرند/ فشار آمریکا دلیلی برای عدم تصویب لوایح CFT و پالرمو در مجمع نباشد/ درباره اظهارات آقای مطهری، نظری ندارم

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۵:۱۳:۴۳
کد خبر: ۸۳۷۵۱۴
مخالفان، عملکرد ترامپ را با عملکرد FATF اشتباه نگیرند/ فشار آمریکا دلیلی برای عدم تصویب لوایح CFT و پالرمو در مجمع نباشد/ درباره اظهارات آقای مطهری، نظری ندارم
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی دوستان ، عملکرد آمریکا را با اقدامات FATF، اشتباه می گیرند. این در حالی است که این مسائل ارتباطی با یکدیگر ندارد.

«سیدمحمد صدر»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به این سوال که چرا مخالفان FATF همگی سخن از تعامل با جهان به زبان می‌آورند اما در عمل در مورد تصویب لوایح FTAF که می‌تواند پنجره‌ای برای تعامل با کشورهای جهان به ویژه سازمان‌های مالی و بانک‌های جهانی باشد، تعلل می‌کنند و بعضا نظرات منفی در این مورد ارائه می‌دهند؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این مخالفت‌ها به این دلیل است که برخی دوستان اشتباه می‌اندیشند. بدین‌گونه که عملکرد آمریکا را با اقداماتی که یک مجموعه بین‌المللی درصدد انجام آن است، با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و به یکدیگر مرتبط می‌کنند؛ این در حالی است که این مسائل ارتباطی با یکدیگر ندارند.

او افزود: سیاست آمریکا به ویژه دونالد ترامپ، سیاست یکجانبه‌گرایی است. یکجانبه‌گرایی بدین معناست که همه اقدامات بین‌المللی و جمعی که بین دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود، را برهم می‌زند. این سیاست در واقع در مقابل سیاست چندجانبه‌گرایی باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین دموکرات، قرار می‌گیرد و شعاری که ترامپ در انتخابات مبنی بر اینکه اول آمریکاست را مطرح کرد. این جمله بدین معناست که برای سایر کشورها و سازمان‌های بین­‌المللی هیچ ارزشی و حقوقی قائل نیست و فقط منافع آمریکا مطرح است. چنین شخصی طبیعی است که از توافقنامه بین‌المللی برجام و سایر معاهدات بین‌المللی خارج می‌شود. ترامپ اساسا به لحاظ تفکر چون فردی نژادپرست است، عملکرد وی نیز به گونه‌ای بوده که برای همه کشورها و مردم دنیا، هیچ ارزشی قائل نیست. بنابراین برخی اعضای مجمع و مخالفان، عملکرد چنین فردی را که خود ضد مجامع بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات چندجانبه‌گرایی است، با سازمان‌های بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی اشتباه گرفته و مرتبط می‌سازند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد علت مخالفت اعضای مجمع با لوایح FATF نیز تصریح کرد: علت مخالفت دوستان این است که مسائل فوق را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، در حالی که هیچ ارتباطی بین پیوستن ایران به FATF و اقدامات آمریکا و فشارهای این کشور وجود ندارد. بنابراین برای مقابله با ترامپ، باید ارتباطات بین‌المللی را گسترش داد. در نتیجه باید ایران عضو این مجموعه شود تا دچار انزوای سیاسی بیشتر نشود.

صدر در مورد سخن علی مطهری که گفته بود اعضای مجمع با یک اشاره مخالفت و با یک اشاره موافقت می‌کنند نیز تاکید کرد: بنده ترجیح می‌دهم در مورد افراد و سخنان آنها سخنی نگویم. بهتر است با ایشان در این مورد صحبت کنید.

معاون وزیر امور خارجه دولت خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان فشارهای آمریکا به ایران را در جهت تحقق هدف ترامپ و مشاورین او مبنی بر خروج ایران از برجام دانست؟ گفت: اگر ایران از برجام خارج شود در جهت خواسته‌های ترامپ حرکت کرده است. به‌طور کلی تحلیل ترامپ این بود که به محض اینکه از برجام خارج شد، ایران نیز مقابله به مثل می‌کند و از برجام خارج می‌شود. در نتیجه ترامپ تحریم‌هایی علیه ایران وضع و بتواند،به قطعنامه‌های سازمان ملل استناد و هم حمایت اروپا، چین، روسیه و همه کشورهای شورای امنیت به ویژه کشورهای 5+1 را به دست آورد و به نوعی تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را به تحریم‌های بین‌المللی تبدیل کند. خوشبختانه ایران از برجام خارج نشد و به تعبیری تیر ترامپ به سنگ خورد!

او ادامه داد: تا زمانی که برجام، نتایج مثبتی برای ایران داشته باشد، ایران از آن خارج نخواهد شد و فشارهای آمریکا دلیل بر این نیست که ایران از برجام خارج شود و همچنین فشارهای آمریکا دلیل بر این نیست که لوایح CFT و پالرمو را تصویب نکنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درمورد تصویب طرح مقابله با آمریکا  و قابلیت اجرایی آن بیان کرد: هنوز این طرح را به صورت دقیق بررسی نکرده‌ام. بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق در این مورد اظهارنظر کرد.

نظر شما
پرونده ویژه