چه زمانی صادرات نفت ایران صفر می‌شود؟

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۴:۴۰:۵۲
کد خبر: ۸۳۷۶۹۴
چه زمانی صادرات نفت ایران صفر می‌شود؟
دوشنبه کاخ سفید رسما اعلام کرد معافیت 8 کشور از واردات نفت ایران راتمدید نخواهد کرد.اعلام این تصمیم موجی ازمخالفت واعتراض جهانی را درپی داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم، اگرچه به جز اسرائیل، سعودی، امارات و بحرین که همواره پای ثابت تصمیمات ضد ایرانی ترامپ هستند هیچ کشوری از تصمیم غیر قانونی ترامپ استقبال نکرد اما اعلام مخالفت های جهانی با این تصمیم دور از انتظار ترامپ به ویژه در مجامع اقتصادی جهانی نمودی جدی داشت. آگاهان به مسائل اقتصادی این تصمیم ترامپ را در صورت موفقیت و با توجه به اوضاع بی ثبات و ناآرام لیبی و ونزوئلا اقدامی مترادف با حاکمیت بخشیدن به "رکود بین المللی" بر جهان ارزیابی می کنند.

از دیدگاه اقتصاددانان در صورت موفقیت و اثرگذاری این تصمیم شوک قیمتی ناشی از آن اقتصاد جهانی را به شدت به چالش خواهد کشید. این در حالی است که از دیدگاه ایشان اعتماد ترامپ به وعده های سعودی و امارات در جبران نفت در بازارهای جهانی نه تنها بی مورد است بلکه به دلیل آنگه نزدیک به 100 درصد صادرات این دو کشور از "تنگه هرمز" عبور می کند تصور صادرات ایمن نفت های این دو کشور از این آب راه بین المللی در صورت عدم استفاده ایران از آن امری محال و بیشتر به یک شوخی شبیه است.

اینکه تصور شود اقتصادهای بزرگ و رقیب آمریکا مانند چین و هند سرنوشت توسعه خود را به تصمیمات ترامپ گره بزنند بسیار دور از ذهن می نماید. در یک فقره ایران یکی از 5 کشور تامین کننده انرژی هند است.

به فرض اصرار بر عملیاتی شدن این تصمیم ، اولین پیامد ان تشدید اختلافات فی ما بین کشورهای بزرگ دنیا به ویژه در اروپا، چین و هند با امریکا خواهد بود.

به نظر می رسد کل ماجراجویی ترامپ و تیم تندرو همراهش در مبادرت به تشدید تحریم ها علیه ایران در قالب اقدام اخیر را بتوان در این کلام "وندی شرمن" معاون اسبق وزارت خارجه امریکا خلاصه کردکه می گوید: تحریم های کاخ سفید علیه ایران بی نتیجه بوده است. 

از زمان اعلام بازگشت تحریمهای امریکا علیه ایران در می سال گذشته آمار صاردات نفت ایران نشان می دهد در خلال این یک سال ایران به طور متوسط و به شکلی روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر کرده است بدیهی است بخشی از این صادرات از شیوه های غیر معمول و به اصطلاح با دور زدن تحریم ها صورت پذیرفته است .این یعنی انکه زمان مورد نظر ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران هیچ گاه نخواهد امد، اگرچه ابزار به صفر رساندن صادرات نفت یاران منطقه ای امریکا کاملا مهیا است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز