امروز انجام شد؛

بررسی روند بازسازی در مناطق سیلزده با حضور وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن و استانداران

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۰:۵۲:۴۵
کد خبر: ۸۳۷۸۳۴
بررسی روند بازسازی در مناطق سیلزده با حضور وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن و استانداران
وزیر کشورگفت: مقام معظم رهبری در مراحل مختلف تاکید بسیار زیادی بر بازسازی مناطق سیل زده داشتند و دیروز هم در جلسه ای که در دفتر ایشان برگزار شد، باز هم بر این موضوع تاکید شد که ما به سرعت این کار را انجام دهیم و دولت هم تمهیدات لازم را اندیشیده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت کشور؛ دکتر رحمانی فضلی در نشست بررسی روند بازسازی در مناطق سیل زده که با حضور استانداران استان های سیل زده و استان های معین و همچنین رئیس بنیاد مسکن، رئیس سازمان مدیریت بحران و دبیران کمیته های تخصصی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده، برگزار شد، ضمن تشکر از تمام کسانی که در دوره مقابله با سیل، تلاش کردند، گفت: استانهای معین با سرعت عمل و جدیت و با انگیزه ای که داشتند، در سه استان گلستان، خوزستان و لرستان وارد عمل شدند و با قبول مسئولیت در مناطق مختلف به یاری مردم، مدیران و دستگاه های اجرایی استان شتافتند.

وی افزود: مجموعه این تلاش ها در بهبود روحیه مردم، افزایش انسجام و همگرایی و هم افزایی تاثیر بسزایی داشت و الحمدلله توانستیم شرایط اولیه مقابله با سیل را به نحو قابل قبولی مدیریت کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه همکاری و فعالیت مشترک در مرحله سازندگی و بازسازی و نوسازی نیز ادامه خواهد یافت، گفت: با تدابیری که اندیشیده ایم مقرر شد، کار بازسازی در زمانبندی مشخصی انجام شود و رئیس جمهور و مقامات ارشد کشور، واقعاً مصرند کار بازسازی مناطق سیلزده در بازه زمانی که مشخص می شود تمام شود.

وی ادامه داد: روشن است که در مناطق تحت تأثیر سیل، مردم در شرایط مساعدی زندگی نمی کنند و با گرم شدن تدریجی هوا، شرایط نا مساعد تشدید می شود و به همین دلیل ساخت و ساز باید به سرعت انجام شود.

وزیر کشور گفت: مقام معظم رهبری در مراحل مختلف تاکید بسیار زیادی بر بازسازی مناطق سیل زده داشتند و دیروز هم در جلسه ای که در دفتر ایشان برگزار شد، باز هم بر این موضوع تاکید شد که ما به سرعت این کار را انجام دهیم و دولت هم تمهیدات لازم را اندیشیده است و مصوباتی که از دولت می‌خواستیم و تامین مالی که دولت می بایست انجام دهد، همه در مسیر بسیار خوبی است.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده تصریح کرد: در مرحله ساخت و سازهم، اگر بتوانیم همچون مقطع مقابله با سیل، همکاری و همفکری و مشارکت جدی و عملی بین همه بخش ها را داشته باشیم، خواهیم توانست، حتی قبل از سررسید تعیین شده در زمانبندی، کار بازسازی را به اتمام برسانیم.

وزیر کشور در ادامه با تاکید بر اینکه کار بازسازی باید بین استانها و دستگاههایی که اعلام آمادگی می کنند، توزیع شود، گفت: روند بازسازی بایستی با نظارت مستقیم و در زمانبندی مشخص دنبال شود و حتی الامکان از ظرفیت های استان ها از جمله پیمانکاران استانی استفاده شود.

وی ادامه داد: در مرحله بازسازی نیز، استانهای معین باید تمام امکانات را بسیج کنند و به کار ببندند.

وزیر کشور در توضیح روند تقسیم کار در مناطق سیل زده گفت: هر منطقه را به یک استان می دهیم تا صفر تا صد کار را مدیریت کند. در این روند، استاندار استان مسئول هماهنگی است و مسئول اجرا و عملیات در آن استان، استان معین خواهد بود. بعلاوه استانهای معین صرفاً از منابع ملی و بودجه ای استفاده نخواهند کرد بلکه منابع و امکانات دیگری را وارد کار می کنند.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق ‌سیل زده ادامه داد: برآورد خسارات و خرابی ها مشخص شده است و مقرر شده تا این اطلاعات در سایت در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا همه مردم ببینند که ما در کدام استان ها، کدام شهرستان ها، کدام شهرها و در کدام روستاها خرابی داریم و این خرابی ها به چه میزان است و همچنین اطلاعات دستگاه ها، روند کار و عملکرد آن ها به صورت هفتگی در سایت ارائه خواهد شد تا همه کشور ببینند که کار با چه روندی در حال انجام است.

دکتر رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه تمام خدمات، اقدامات و منابع مربوط به بازسازی مناطق سیلزده، باید به صورت متمرکز توزیع شود، گفت: به این منظور باید پایگاه اطلاعاتی در استانها و همچنین مرکز راه اندازی شود و تمام امکانات و خدمات ارائه شده با مشخصات گیرنده این خدمات به صورت دقیق مشخص شود تا امکان هرگونه سوءاستفاده و موازی کاری منتفی شود.

وزیر کشور یادآوری کرد: پیش از این به استان‌های سیل‌زده اعلام کردیم که متناظر قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده را در استان خود تشکیل و ساماندهی کنند. اکنون؛ در مرحله بازسازی، استانهای معین نیز باید سطوح متناظر قرارگاه را در استان تشکیل دهند و شخص استاندار نیز مسئول است تا کل این روند را کنترل و نظارت کند و کارها در یک روال منظم و سازمان یافته پیش رود.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده از تدوین دستورالعمل مشارکت در روند بازسازی از سوی بنیاد مسکن خبر داد و گفت استان‌ها باید بر اساس این دستورالعمل عمل کنند و همچنین باید تلاش کنیم مشارکت مردم را تسهیل سازماندهی کنیم.

وزیر کشور بزرگنمائی خسارت ها را غیر قابل قبول برشمرد و افزود: مسئولان استان‌ها باید تلاش کنند خسارت‌ها را به صورت واقع‌بینانه اعلام کنند و در این مورد بزرگنمایی واقع نشود و آنچه واقعاً خسارت وارد شده است، مبنای کار قرار گیرد.

وزیر کشور در فراز پایانی سخنان خود در این نشست، با تأکید بر رویکرد پیشگیرانه در روند بازسازی به موضوع مهم و ضروری تعیین عالمانه حریم رودخانه ها اشاره کرد و گفت: حریم رودخانه ها باید با رویکرد مصون سازی و پیشگیری و پیش بینی های لازم برای کنترل و مدیریت سیل، به صورت کاملا عالمانه و نه بر اساس مستحدثات موجود تعیین شود. همچنین تمهیدات فنی لازم برای رودخانه از جمله اقدامات آبخیزداری و زهکشی و همچنین پیش بینی سیل بند های لازم در طول مسیر بایستی مورد توجه جدی واقع شود.

نظر شما