سریلانکا کجاست؟

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۲:۴۱:۲۴
کد خبر: ۸۳۷۹۲۰
سریلانکا کجاست؟
سریلانکا یکی از جزایر پرطرفدار آسیایی با جمعیت 20 میلیون نفری بوده که در سالهای اخیر طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سری‌لانکا با نام رسمی جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سری‌لانکا جزیره‌ای است واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند.

نام قدیمی آن سیلان (به فارسی قدیم سَراَندیب یا سراندیب) بود. پایتخت سیاسی آن سری جایاواردنپورا کوته و پایتخت تجاری‌اش شهر کلمبو است. پیش از سال ۱۹۷۲ به این کشور سیلان می‌گفتند. سری‌لانکا از مستعمرات بریتانیا بود. استعمار انگلیس از قرن ۱۹. و بعد از احاطهٔ این کشور به هند شروع شده و تا زمان استقلال (روز ۴ فوریهٔ ۱۹۴۸) ادامه داشت.

جمعیت این کشور ۲۰ میلیون و دویست هزار نفر است. زبان‌های رسمی آن سینهالی و تامیل و واحد رایج پول آن روپیه سری‌لانکا است. ۷۵ درصد از مردم این کشور از قوم سینهالی هستند که قومی است آریایی که از شمال هند به سری‌لانکا آمده‌است. ۱۱ درصد از مردم سری‌لانکا نیز از تبار تامیل هستند که قومی است دراویدی. ۷۰.۲ درصد از مردم سری‌لانکا بودایی، ۱۲.۶ درصد هندو، ۹.۷ درصد مسلمان، ۷.۴ مسیحی و ۰.۱ سایر ادیان و یا بدون دین هستند.

روز یکشنبه گذشته همزمان با مناسبت مذهبی "عید پاک" مسیحیان، در جریان انفجارهایی که چند کلیسا و هتل لوکس را در کلمبو، پایتخت سریلانکا و دیگر نقاط این کشور هدف قرار داد، ۳۱۰ تن جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۵۰۰ تن هم زخمی شدند.

نظر شما