چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

آمریکا چاقوکش شد/ چهار فرمانده سپاه در یک قاب/ اعتراف ضرغامی به رفتار زشت انتخاباتی که مرتکب شد

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۵:۵۳:۳۹
کد خبر: ۸۳۸۰۶۸
آمریکا چاقوکش شد/ چهار فرمانده سپاه در یک قاب/ اعتراف ضرغامی به رفتار زشت انتخاباتی که مرتکب شد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سردار سلامی

حضرت آیت الله خامنه ای، فرمانده معظم کل قوا، در حکمی با سپاس از خدمات باارزش و ماندگار سردار سرلشکر پاسدار جعفری در فرماندهی سپاه، سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. سردار جعفری هم فرماندهی قرارگاه حضرت بقیة الله را بر عهده گرفت.

فرمانده کل جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر روز دوشنبه به دریافت درجه سرلشکری از دست فرمانده معظم کل قوا مفتخر شد. در این مراسم که فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و انتظامی حضور داشتند، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از اعطاء درجه سرلشکری به فرمانده کل سپاه، ابراز امیدواری کردند سردار سرلشکر حسین سلامی در مسئولیت جدید با ابتکار، روحیه و نفس تازه، حرکت کند و به پیش برود.

روز گذشته هم مراسم تودیع و معارفه فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد. کانال محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه، هم عکسی از سرلشکر سلامی، سرلشکر جعفری، سرلشکر رحیم صفوی و سرلشکر محسن رضایی که در حاشیه مراسم معرفی سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه حاضر شده بودند، منتشر کرد و نوشت: «چهار فرمانده سپاه در یک قاب».

به همین منظور برخی مقامات ایرانی و همچنین کاربران شبکه اجتماعی، به سرلشکر سلامی به عنوان فرماندهی سپاه خوش آمد و تبریک گفتند.

چهره هفته؛ روحانی

دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران، در جلسه روز گذشته هیات دولت گفت: با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم. بدون تردید قبول خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است، مطمئناً به جایی نخواهد رسید. آمریکایی‌ها اقدامات جدی خود را از اردیبهشت پارسال و مقدمات آن را از دی ماه ۹۶ شروع کرده بودند و هر روز هم یک اقدام خلاف قانون در عرصه‌های بین‌المللی، سیاسی، تبلیغاتی و بویژه اقتصادی برای فشار علیه ملت ایران انجام می‌دهند.

جنجال هفته؛ قالیباف

 تصمیم‌گیری برای لوایح معروف به FATF بعد از قراردادن سپاه جزو لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا وارد فاز جدیدی شده است. برخی پس از تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا، مخالف پیوستن هستند و برخی دیگر معتقدند که ارتباطی میان این دو موضوع وجود ندارد. یکی از این افراد محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در توییتی با هشتگ FATF می نویسد: «در شرایط فعلِ، پذیرفتن توصیه‌های FATF قطعا به ضرر ماست، اما پاسخ سریع و صریح بله یا نه، منافع ملی امروز و فردای ما را تامین نمی‌کند.»

نکته قابل توجه در بحث مخالفان FATF تناقض است که در اظهارات قالیباف و همفکرانش به‌چشم می‌‌آید؛ آنها معتقدند باید وارد تعامل با دنیا شد تا با اقتصاد پویاتر نقشه امریکا برای تضعیف ایران را نقش برآب کنیم اما در عین حال برای وارد شدن به این مرحله با فراهم کردن شرایط اولیه هم موافقت نمی‌کنند و علنا آن را نقشه‌ای شوم از جانب امریکا می‌خوانند. آنها از طرفی خود را حامی استقلال اقتصاد از درآمدهای نفتی معرفی می‌کنند اما وقتی پای تبادلات بانکی و تجاری به میان می‌آید، دست رد به هرگونه اصول و قاعده‌ای می‌زنند که دروازه ورود به این عرصه محسوب می‌شود.

خبر هفته؛ سفر عمران خان به ایران

 سفر دو روزه عمران‌خان، نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان، به جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر روز یکشنبه از مشهد آغاز شد. سفر عمران‌خان به تهران، 8 ماه بعد از انتخاب او به مقام نخست‌وزیری انجام شد. عمران‌خان در بدو ورود به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، مورد استقبال علی‌رضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی قرار گرفت و بعد از رایزنی‌ها در فرودگاه به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) رفت. برنامه بعدی سفر نخست‌وزیر پاکستان، دیدار با حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی بود. پس از چند ساعت عمران خان راهی تهران شد تا با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور دیدار کند.

باتوجه به هم مرزی ایران و پاکستان و حضور تروریست ها این سفر از اهمیت خاصی برخوردار بود. به همین منظور «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان، در نشست خبری خود در حضور رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: «از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویاً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.»

همچنین رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان در این نشست برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزها برای مقابله با گروههای تروریستی توافق کردند. در این سفر مهم منطقه ای، یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان به امضا رسید.

در ادامه هم دکتر روحانی و عمران خان، در بیانیه ای با تأکید بر اینکه مرزهای دو کشور باید مرز صلح و دوستی باشد، همکاری و تبادل نظر مستمر مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی را برای مقابله با تهدیداتی همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، گروگان گیری، پولشویی و آدم ربایی ضروری برشمردند. همچنین مقرر شد به منظور بررسی جزئیات موارد فوق، دهمین دور مذاکرات کمیته ویژه امنیت بین وزارت کشور دو طرف در خردادماه 1398 در اسلام‌آباد برگزار گردد.

سوژه هفته؛ ضرغامی  

«عزت‌الله ضرغامی»، رییس اسبق صدا و سیما، در توییتر خود نوشت: «در جریان انتخابات دوم خرداد ۷۶، در مقابل سینماگرانی که از آقای خاتمی حمایت می‌کردند، جریان دیگری را در حمایت از آقای ناطق‌نوری تشویق کردم. کار خوبی نبود. باید آنان را از منازعات جناحی در سینما پرهیز می‌دادم، نه اینکه خودم یک طرف آن باشم.»

بازنده هفته؛ ایالات متحده

کاخ سفید در اقدامی خصمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رسما در لیست به اصطلاح تروریستی دولت آمریکا قرار داد.

ترامپ در بیانیه خود تاکید کرد: «امروز به طور رسمی برنامه دولتم برای تروریستی اعلام کردن نیروهای سپاه پاسداران ایران از جمله نیروهای قدس را ذیل بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت اعلام می‌کنم. این گام بی‌مانند نشان‌گر آن است که ایران نه‌تنها یکی از حامیان اصلی تروریسم است بلکه فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران در آن دخیل است، تروریسم را ترویج و حمایت مالی می‌کند. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران وسیله اصلی این کشور برای اعمال و حمایت از کمپین جهانی تروریسم است.»  

این اقدام غیر قانونی دولت آمریکا در آستانه روز پاسدار در حالی انجام شده که مسئولان کشورمان از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نسبت به عواقب چنین کاری هشدار داده‌اند. مجلس شورای اسلامی هم در اقدامی تلافی جویانه  سنتکام (ستاد فرماندهی ایالات متحده) را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد.

همچنین «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، در فاصله ۱۰ روز مانده به پایان مهلت معافیت‌های تحریمی ایران اعلام کرد، واشنگتن دیگر استثنائی برای مشتریان نفتی ایران قائل نخواهد شد.

پمپئو که در یک کنفرانس خبری در ساختمان وزارت خارجه آمریکا سخن می‌گفت، در ادامه مدعی شد که واشنگتن در راستای کمپین فشار حداکثری همچنان تلاش می‌کند صادرات نفت ایران را به صفر رسانده و این کشور را از درآمد اصلی خود محروم کند.

وی سپس با اعلام اینکه ایالات متحده دیگر هیچ معافیتی برای خرید نفت ایران صادر نخواهد کرد، گفت: واشنگتن نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا فقدان نفت ایران تاثیری بر قیمت‌ها در بازار نگذارد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در این کنفرانس خبری اعلام کرد، عربستان و امارات به آمریکا تضمین داده‌اند که پس از لغو معافیت‌های تحریمی مشتریان نفتی ایران، با افزایش تولید خود اختلالی در بازار نفت ایجاد نشود.

پمپئو در حالیکه در جمع ایرانی‌های آمریکایی‌تبار در تگزاس اذعان کرد که هیچ تضمینی برای آسیب ندیدن مردم ایران از تحریم‌های اعمالی آمریکا وجود ندارد، در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد، آمریکا همه این کارها تحریم‌ها را انجام می‌دهد تا از مردم ایران حمایت کند.

خبر مهم هفته؛ حمله تروریستی در سریلانکا

رویترز در هفته جاری از وقوع چندین انفجار در کلمبو، پایتخت سریلانکا و دیگر بخش‌های این کشور خبر داد. پلیس سریلانکا اعلام کرد در مجموع شش انفجار هتل‌ها و کلیسا‌های این کشور را لرزانده است. هفته گذشته رئیس پلیس سریلانکا با استناد به اطلاعات دریافتی از یک سرویس امنیتی خارجی گفته بود گروهی افراط‌گرا قصد دارد کلیساها را هدف قرار دهد.

در حالی که دولت سریلانکا یک گروه محلی را به عنوان عامل حملات روز یکشنبه معرفی کرده است، گروه تروریستی داعش پس از دو روز در سایت خود اعماق مسؤولیت این حملات را برعهده گرفت که بیش از ۸۰۰ کشته یا زخمی برجای گذاشته است. البته داعش مدرکی برای این ادعای خود نیاورده است.

نظر شما