از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی؛

درخواست استفساریه درباره ممنوعیت معامله اوراق بهادار به دولت ارائه شد

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۶:۳۷:۳۷
کد خبر: ۸۳۸۱۳۵
درخواست استفساریه درباره ممنوعیت معامله اوراق بهادار به دولت ارائه شد
وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیشنهاد درخواست استفساریه از مجلس درباره ممنوعیت معامله اوراق بهادار توسط اعضای شورای عالی بورس را به هیات دولت ارائه کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رفع ابهام از یک ماده قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران درباره ممنوعیت معامله اوراق بهادار توسط اعضای شورای عالی بورس درخواست استفساریه از مجلس شورای اسلامی را به هیات دولت ارائه کرده است.

بر اساس گزارش دفتر هیات دولت، طبق ماده (16) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1 آذر 1384، انجام هرگونه معاملات اوراق بهادار ثبت شده یا در شرف ثبت، نزد سازمان بورس یا هرگونه فعالیت و مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در انجام این معاملات توسط اعضای شورای عالی بورس، مدیران و کارمندان سازمان بورس، مدیران و شرکای موسسه حسابرسی و نیز اشخاص تحت تکفل ممنوع است.

همچنین در اجرای بندهای (7)، (8) و (9) ماده (3) این قانون، ‌برخی از اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار از بخش خصوصی معرفی و انتخاب می‌شوند که ممکن است در بازار سرمایه و انجام معاملات آن فعالیت داشته باشند.

در این گزارش آمده است: به عنوان نمونه نماینده کانون کارگزاران که به صورت مستمر در بازار سرمایه فعالیت حرفه‌ای داشته و در شرکت کارگزاری نیز به خرید و فروش اوراق بهادار می‌پردازد، در شورای عالی بورس عضویت دارد.همچنین، در بندهای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران تاکید شده که چهار نفر از بخش خصوصی در شورا عضویت داشته باشند.

دفتر هیات دولت همچنین خاطرنشان کرد: برای حصول اطمینان از عدم ممنوعیت معامله اوراق بهادار ثبت شده یا در شرف ثبت نزد سازمان بورس توسط اعضای شورای عالی بورس، تعیین حدود و ثغور مفاد این ماده ضروری است و وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست کرده تا برای رفع ابهام این مسئله از مجلس استفساریه انجام شود.

نظر شما