نهاوندیان در همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید؛

روان سازی اقتصاد و هماهنگی، راه عبور از مشکلات امروز است/ استراتژی ما برای مقابله با تحریم اقتصادی، تسهیل اقتصادی است

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۲:۴۹
کد خبر: ۸۴۰۲۷۳
روان سازی اقتصاد و هماهنگی، راه عبور از مشکلات امروز است/ استراتژی ما برای مقابله با تحریم اقتصادی، تسهیل اقتصادی است
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط تهدید و تحریم دشمنان زمینه هایی برای ایجاد انشقاق در کشور ایجاد می شود، گفت:پاسخ به توطئه دشمن برای ایجاد انشقاق و اختلاف در کشور، انسجام داخلی و وحدت است و امروز باید فضای کشور را به فضای وحدت، اتحاد و یگانگی تبدیل کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت،  «محمد نهاوندیان»  معاون اقتصادی رئیس جمهور روز دوشنبه طی سخنانی در هشتمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید که با عنوان " راز ماندگاری چالش ها در اقتصاد ایران " در مرکز همایش های بین المللی رایزن  برگزار شد، خاطرنشان کرد:در شرایط امروز برگزاری چنین همایش هایی حاوی این پیام مهم است که ما تسلیم واکنش تحمیلی نمی شویم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: دشمنان ایران نمی توانند دست به اقداماتی زده و خیال کنند که ما واکنش های مورد نظر آنها را انجام خواهیم داد، ما دچار شتابزدگی نمی شویم و با تدبیر و برنامه ریزی، تهدیدها را به فرصت اصلاح ساختار تبدیل خواهیم کرد.

 نهاوندیان، لازمه اصلاح امور با داشتن نگاه بلند مدت به اقتصاد کشور، در دستور کار قرار دادن اقدامات درازمدت ، فاصله گرفتن از برخوردهای سیاسی با اقتصاد و داشتن نگاه کارشناسانه به موضوع  را مورد تاکید قرار داد و افزود: چالش های ماندگار اقتصاد ایران کم نبوده و مربوط به امروز و چند سال قبل هم نیست .

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه عوامل ریشه ای و ماندگاری درچالش های اقتصاد کشور داریم، گفت: مشکلات سیستم بانکی و عدم شفافیت در سیستم مالی و پولی، بی انضباطی های مالی، بهره‌وری پایین در بخش انرژی و بهای حامل های انرژی  که این روزها از آن صحبت می شود بیش از ۵ دهه است که در کشور ما مطرح بوده است.

نهاوندیان با طرح این سوال که آیا توجه نداشتن به این مشکلات باعث ماندگاری چالش های اقتصاد ایران بوده است، گفت: بین تشخیص درد و ارائه طریق برای درمان، تصمیم گیری سیاستگذاران و ایجاد قبول اجتماعی برای تحقق اهداف مراحل متعددی باید طی شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه ما گاهی در بخش کارشناسی اقتصاد با اظهار نظرهای نادرست به دست کسانی که به اصل کارشناسی علمی خرده می گیرند، بهانه می دهیم، اظهار داشت: متاسفانه گاهی در منازعات سیاسی برخی  نظرات اقتصادی مطرح می شود که با مبانی علم اقتصاد سازگار نیست و ما نباید بدیهیات و چارچوب های اصلی را زیر سوال ببریم .

 نهاوندیان با تاکید بر اینکه تصمیمات مقطعی و موقت و متغیر برای مشکلات بلند مدت باعث ماندگاری چالش ها می شود، گفت: کوتاه مدت اندیشی بیشتر در بخش سیاسی است و اگر اینگونه تصمیم گیری بر ملاحظات اقتصادی و فرهنگی فائق شود، آنوقت ما ماندگاری مشکلات را خواهیم  داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه از تصمیمات اساسی اقتصادی ناظر به مسائل بین نسلی است، یادآور شد: معمولا در تصمیماتی که جنبه بین نسلی دارد، لحظه به آینده ترجیح داده  می شود و این از دلایل ماندگاری چالش ها است.

نهاوندیان تعدد تصمیمات را از دیگر دلایل ماندگاری چالش ها در اقتصاد عنوان کرد و افزود: طبع سیاست  تغییر و دگرگونی است و نمی توانیم از تغییر تصمیمات جلوگیری کنیم اما در اقتصاد نباید با تغییر پی در پی تصمیمات مواجه باشیم و تصمیمات باید با ثبات باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در تشریح ریشه های سیاسی ماندگاری چالش ها در اقتصاد ایران، گفت: بارها دیده ایم وعده های سیاسی را که در مقاطع مختلف داده می‌شود، محقق نمی شود و مجموعه پروژه های نیمه تمام در طول این سالها نمونه روشنی از این موضوع است.

 نهاوندیان اجتناب دولت ها از پرداخت هزینه های سیاسی تصمیمات ساختاری در اقتصاد را از دیگر عوامل ماندگاری چالش ها عنوان کرد و افزود: برخی از اصلاحات ضروری اقتصادی هزینه سیاسی دارد که گاهی در توان تصمیم گیرندگان نیست.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی ماندگاری چالش های اقتصادی در کشور، گفت: چرا ساختمان‌سازی، عمرکوتاه دارد و یا موضوع مهمی همچون بیمه که حاصل آینده نگری است مورد توجه قرار نمی گیرد و یا توجه به محیط زیست به عنوان یک موضوع بین نسلی در رفتار ما به یک ارزش مهم تبدیل نشده است.

 نهاوندیان همچنین نفت زدگی را از ریشه های اقتصادی ماندگاری چالش ها در کشور عنوان کرد و افزود:عدم توجه به منطق اقتصادی مهمترین لطمه نفت زدگی در اقتصاد کشور است  و توزیع درآمد قبل از تولید آن و پرداخت سود ثابت بانکی قبل از تحقق سود واقعی مشکل بزرگی است که در رفتار اقتصادی آحاد جامعه دیده می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ضرورت اصلاح نظام بانکی امروز بیش از همیشه اصلاح می شود، گفت:سود بالای بانکی به طور طبیعی افزایش نقدینگی و تورم را ایجاد می کند و اگر سود بانکی و رشد اقتصادی متوازن نشود، یک بیماری مزمن است.

 نهاوندیان در ادامه سخنان خود، مشکل انباشت داده ها و وجود مراجع متعدد برای تصمیم گیری، نبود مهندسی سیستمی و سازو کار مناسب برای اجرا و تمایز بین آرمان و هدف  بلند مدت را از دلایل و مشکلات محقق نشدن سیاست های اقتصادی عنوان کرد و افزود: در مجموع عملکرد اقتصاد نمی توان دستوری کار کرد و برآیند اقتصاد دستور پذیر نیست.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در عین حال خاطرنشان کرد که ما بهبود ها و دستاورد هایی نیز طی این سال ها در اقتصاد داشته ایم که باید دید چرا این دستاوردها ماندگاری نداشته‌اند و آیا عامل آن سیاسی بوده است یا اقتصادی.

نهاندیان با بیان اینکه طی سال های ۹۲ تا ۹۶ با تلاش های انجام شده و برنامه ریزی مناسب، رشد نقدینگی از ۳۸ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافت و تورم از۳۴.۷  درصد به ۹ درصد رسید و رشد اقتصادی از منفی۶.۲ درصد به مثبت ۳.۹ درصد رسیده و بهبود هایی حاصل شد، گفت: متاسفانه با یک دلیل و اقدام  سیاسی به یکباره همه اینها به هم خورد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با طرح این سوال که اگر اقدامات یک دولت خارجی ظالم در بازار ارز و کالا اثر بگذارد، عامل سیاسی است یا اقتصادی، گفت: نظام تصمیم گیری ما کاستی هایی دارد و در یک بازمهندسی، کلان نگری و تصمیم گیری با نگاه بلند مدت می توان آن را اصلاح کرد.

 نهاوندیان با تاکید بر اینکه هرکسی به میزانی که در امور مداخله می کند باید مسئولیت پذیر هم باشد، گفت: امروز در اقتصاد کشور با چالش مواجه هستیم و سال ۹۸ باید سال تبدیل این چالش به فرصت باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در صورتی می تواند در برابر فشارها و تهدیدها و مداخله های خارجی تاب آوری بیشتری داشته باشد که همه اقتصاددانان و دست اندرکاران این حوزه  احساس همراهی، همدلی و مسئولیت کنند.

دکتر نهاوندیان تصریح کرد: امروز باید بخش خصوصی با همه توان به میدان بیاید، ظرفیت همسایگان را بکار گیریم، بروکراسی اقتصادی را کاهش دهیم و با وحدت و همدلی از مشکلات عبور کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسات منظم شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه، گفت: تشکیل این شورا فرصت مناسبی است برای ثبات بخشی ،هماهنگی بیشتر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و اصلاح ساختاری اقتصاد که گمشده اقتصاد کشور است.

 نهاوندیان در پایان سخنان خود از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی کشور خواست برای کمک به اتخاذ تصمیمات مهم در این حوزه  افکار ،ایده ها و پیشنهادات خود را به دبیرخانه شورا ارائه دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز