استاد اقتصاد کلان:

اقتصاد کوپنی در شرایط فعلی چاره ساز نیست/ آزادسازی قیمت‌ها شرط تعادل بازارهاست

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۵:۰۶:۴۱
کد خبر: ۸۴۲۱۹۵
اقتصاد کوپنی در شرایط فعلی چاره ساز نیست/ آزادسازی قیمت‌ها شرط تعادل بازارهاست
استاد اقتصاد و بانکدارى با بیان اینکه ما بارها اقتصاد کوپنی، تعزیراتی، دولتی و اقتصاد تثبیت قیمتی را امتحان کرده و در هر بار نیز شکست خورده‌ایم، گفت: اقتصاد کوپنی در شرایط فعلی راهگشا نخواهد بود.

«علی سعدوندی»، استاد اقتصاد و بانکدارى، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص اینکه در شرایط فعلی، اقتصاد کوپنی چاره‌ساز است یا اقتصاد آزاد؟ گفت: مشکلاتی در اقتصاد طی 40 سال گذشته وجود داشته که سعی داشتیم با یک‌سری راه کارهاى، کوته‌بینانه مرتفع کنیم و در بسیاری موارد شکست خورده‌ایم.

وی گفت: تکرار روش‌هاى شکست خورده در شرایط فعلی مشکل‌گشا نخواهد بود، اقتصاد کوپنی در شرایط بحران به دلیل اینکه بازار را از وضعیت تعادل خارج کرده و ایجاد رانت و فساد مى‌کند، کمک نخواهد کرد.

سعدوندی تصریح کرد: بارها اقتصاد کوپنی، تعزیراتی، دولتی و اقتصاد تثبیت قیمتی امتحان شده و در هر بار نیز با شکست مواجه شدیم اما متاسفانه دولتمردان به نصایح اندیشمندان اقتصادی توجه ندارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در شرایط بحران است که اقتصاد بازار به کار مى‌آید. بازار باید آزاد باشد تا به تعادل جدید برسد. اینکه قسمتی از اقتصاد را ببندیم مطمئنا از روزنه دیگری بحران با شدت بیشتر باز خواهد گشت.

وی با تاکید بر اینکه، با تثبیت قیمت بنزین تورم افزایش می‌یابد، افزود: اگر بخشی از قیمت‌ها را سرکوب کنیم بخش دیگری جهش خواهد داشت؛ به این معنا که با سرکوب قیمت بنزین قیمت خودرو بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند و به‌طبع با این روال، هزینه تعمیر خودرو نیز بالا می‌رود و صرف چندانی برای دارنده خودرو ندارد ولی برای اقتصاد تفاوت زیادی از جمله افزایش آلودگی و افزایش تورم در پى داشته است.

سعدوندی در پاسخ به اینکه به جز آزادسازی قیمت‌ها چه‌کار دیگری می‌توان انجام داد؟ گفت: اکثر درآمدی حاصل از آزادسازی قیمت ها باید به مردم بازگردد به طور مثال یارانه نقدی که سیاست موفقی بوده و مورد توجه کارشناسان اقتصادی دنیا نیز قرار گرفته است باید احیا شود.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: حداقل در 5 نوبت اقتصاد ایران به سبب سیاست‌هاى ناکاراى تثبیت قیمتى به سمت بحران رفته و باز هم می‌خواهیم این رویه را ادامه دهیم. مشکل اینجاست که دولت و مردم با کسری بودجه مواجه هستند و در این شرایط 2 راه بیشتر پیش رو نداریم تا با این کسری بودجه، مقابله کنیم که یکی افزایش درآمدها و دیگری سرکوب قیمت‌هاست. در بسیاری از کشورهای دنیا با اعمال سیاست ارتقاى رشد (درآمدها) تورم به زیر 2درصد کاهش پیدا کرده است ولی کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران به سمت تثبیت مصنوعى قیمت‌ها رفته‌اند که متاسفانه به سختى شکست خوردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز