کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت نباید به سیستم کوپنی برگردد/ بانک‌ها به پروژه‌هایی که نیاز کشور است، وام پرداخت کنند/ برخی پس از ۴۰ سال در راس مدیریت اقتصادی، از مقامی به مقام دیگری منتقل می‌شوند

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۵:۲۷:۴۱
کد خبر: ۸۴۲۶۷۸
دولت نباید به سیستم کوپنی برگردد/ بانک‌ها به پروژه‌هایی که نیاز کشور است، وام پرداخت کنند/ برخی پس از ۴۰ سال در راس مدیریت اقتصادی، از مقامی به مقام دیگری منتقل می‌شوند
جامساز گفت: همه کشورهای توسعه یافته که با اقتصاد آزاد رقابتی کار می‌کنند هر ساله در مسیر اکتشافات جدید در زمینه راه‌های وصول رفاه و آسایش و امنیت اقتصادی بهتر حرکت می‌کنند ولی ما می‌خواهیم به عقب و سیستم کوپنی برگردیم.

«محمود جامساز»، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص پیشنهاد دولت برای اجرای سیاست کوپنی و تفاوت آن با اقتصاد آزاد گفت: وابستگی بودجه به نفت باعث شده یک اقتصاد بیمارگونه داشته باشیم بنابراین تخصیص منابع به صورت نابهینه در بودجه انجام می‌شود. از آنجایی‌که بودجه در اختیار دولت است، بنابراین دولت حقوق 8-7 میلیون نفر را ماهیانه پرداخت می‌کند که حدود 250هزار میلیارد تومان می‌شود. در حال حاضر درآمد نفتی ما به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و همه منافذ ورودی ارز بسته شده که اینها روی توسعه اقتصادی و درآمدها اثر می‌گذارد و دولت را در مضیقه قرار می‌دهد.

جامساز با تاکید بر اینکه دولت در سیاست‌های تنظیم بازار با شکست مواجه شده، افزود: همه کشورهای توسعه یافته که با اقتصاد آزاد رقابتی کار می‌کنند هر ساله در مسیر اکتشافات جدید در زمینه راه‌های وصول رفاه و آسایش و امنیت اقتصادی بهتر حرکت می‌کنند ولی ما می‌خواهیم به عقب و سیستم کوپنی برگردیم و این یک نقص بزرگ در سیستم اقتصادی ماست.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: خلاقیت در دولت وجود ندارد و حتی اگر در بخش‌هایی، سرمایه گذاری‌هایی انجام دهد به دلیل عدم وجود خلاقیت و نوآوری ها متاسفانه سبب اتلاف منابع می‌شود.

وی در خصوص اینکه آیا اقتصاد آزاد معایبی دارد یا نه؟ گفت: هر سیستمی معایب خاص خود را دارد ولی باید در نظر بگیریم چه سیستمی ارجح‌تر است. زمانی‌که که کره‌شمالی و کره‌جنوبی را مقایسه کنیم از نحوه زندگی مردم متوجه می‌شویم حکمرانی چگونه بوده و چه آسیب‌ها و مزایایی در اقتصادشان داشته است.

جامساز بیان کرد: اولویت‌بندی در زیرساخت‌های اقتصادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها در اعطای وام این است که بدانند چه پروژه‌ای به درد مملکت می‌خورد و کشور را به سمت جلو هدایت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: در شرایط بحرانی فعلی رفتن به سمت اقتصاد آزاد می‌تواند چاره‌ساز باشد به شرطی که الزاماتش فراهم شود و تصمیم‌گیران حتما از افرادی باشند که اقتصاد را مطالعه کرده‌اند و سکان را از دست کسانی که طی این 40 سال در راس اقتصاد بوده و مرتبا با چرخش مدیریتی روبرو می‌شوند و از مقامی به مقام دیگری منتقل می‌روند، بگیرد. بایستی سیستم تغییر کند و زمینه‌های بروز و ظهور ساختار اقتصاد آزاد رقابتی بوجود آید که به نظر بنده در حال حاضر این زمینه، بوجود نیامده است.

نظر شما