انجمن محلات در شهرهای مراکز استان ها تشکیل می شود

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۱۳:۱۶:۱۹
کد خبر: ۸۴۶۰۸۲
انجمن محلات در شهرهای مراکز استان ها تشکیل می شود
شورای‌عالی استان‌ها طرح «تشکیل انجمن محلات در شهر‌های مراکز استان‌ها» با هدف فراهم کردن زمینه و بستر‌های لازم و ایجاد ساز وکار مشارکت مردمی در اداره شهر‌ها را امروز- سه شنبه- در کمیسیون امور زیربنایی هیات دولت برای طی مراحل بررسی و تصویب ارائه کرد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، طرح تشکیل انجمن محلات در شهر‌های مراکز استان‌ها با هدف فراهم کردن زمینه و بستر‌های لازم و ایجاد سازوکار مشارکت مردمی در اداره شهر‌ها و استفاده از ظرفیت و توانمندی شهروندان جهت انجام وظایف قانونی شورا‌ها از طریق هدایت و نظارت شورا‌های اسلامی شهر‌ها و همکاری سایر دستگاه ها، جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیات وزیران ارائه شد.

براین اساس، فراهم کردن زمینه ها و بسترهای لازم برای ایجاد، گسترش و نهادینه کردن مشارکت های مردمی و داوطلبانه شهروندان در اداره شهر و روستا و استفاده از ظرفیت و توانمندی های بالقوه و بالفعل شهروندان در جهت تعالی و آبادانی محیط خود از مهم ترین کارکردها و مأموریت های شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور به شمار می رود.

همچنین مشارکت و همکاری شهروندان از جمله مواردی است که همدلی و همراهی بیشتر با محیط شهری، افزایش حس تعلق و هویت محلی، تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی و کاهش هزینه های ناشی از فردگرایی و عدم مشارکت پذیری، افزایش بهره‌وری، بسط مردم‌سالاری دینی، مداخله آگاهانه شهروندان در تصمیم سازی ها و تعیین سرنوشت خود را به همراه دارد.

بررسی تجارب و دستاوردهای سایر کشورها نشان می دهد که از منظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، تشکیل نهادهای داوطلبانه اجتماعی مشارکت جو، تشکل ها و گروه های داوطلب و واگذاری اداره بسیاری از امور به نهادهای مردمی، از ارکان مهم سیاست ها و برنامه های حاکمیت ملی و محلی به شمار می رود و مدیریت شهری بدون مشارکت همه جانبه، آگاهانه، پایدار و واقعی شهروندان، راه به جایی نمی برد.

همچنین، مطالعه ادوار مختلف تاریخ ایران، حاکی از وجود مشارکت مردم متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

با گسترش شهرنشینی و تشکیل شوراهای اسلامی و با توجه به عدم تشکیل شوراها در سطوح محلی و منطقه ای، از سال 1378 چاره اندیشی برای سازماندهی و ساماندهی مشارکت های مردمی به خصوص در کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان ها وارد مرحله جدیدی شد.

برهمین اساس، تشکیل انجمن شورایاری محله در برخی شهرهای بزرگ، از مهم ترین این سازوکارها محسوب می شود. بدین ترتیب از یک سو نیاز شهرداری ها و شوراها به وجود انجمن های محلی داوطلبانه و مشارکت جو و از سوی دیگر انتظارات شهروندان در این زمینه و همچنین توفیقات و دستاوردهای حاصل از تشکیل شورایاری ها در شهرها، تدقیق سازوکار و چارچوب کلی تشکیل انجمن های شورایاری را محرز ساخته است.

لذا در این راستا شورای‌عالی استان ها به استناد بندهای (5) و (7) ماده (80) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375- و به منظور فراهم کردن زمینه و بسترهای لازم و ایجاد سازوکار مشارکت مردمی در اداره شهرها، طرح تشکیل انجمن محلات در شهرهای مراکز استان ها را که در هفدهمین اجلاس این شورا مورخ 11 اردیبهشت 1398 به تصویب رسیده جهت سیر مراحل تصمیم گیری هیات وزیران ارائه کرده است.

همچنین شورای عالی استان ها به منظور استفاده از ظرفیت و توانمندی شهروندان جهت انجام وظایف قانونی شوراها از طریق هدایت و نظارت شوراهای اسلامی شهرها و همکاری سایر دستگاه ها، طرح تشکیل انجمن محلات در شهرهای مراکز استان ها را به هیات دولت ارائه کرده است.

گفتنی است همکاری با شورای اسلامی شهر به منظور بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی و ارائه گزارش به این شورا، همکاری به منظور انجام وظایف نظارتی شورای مورد اشاره، همکاری به منظور افزایش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، ارائه طرح و پیشنهاد به شورای مذکور و شهرداری در زمینه مسائل مختلف شهری، از مهمترین اهداف این طرح پیشنهادی به شمار می روند.

لازم به ذکر است شورای‌عالی استان ها به استناد اصل (102) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاز است در حدود وظایف خود، طرح هایی را تهیه و مستقیما یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند. این طرح ها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز